Ny Scania lastbil er købt af CSK Stålindustri i Thisted til specifikt at transportere og løfte altaner på plads ved nybyggerier over hele landet.
Lastbiler køber man selvfølgelig, når der er opgaver nok til dem – og ofte må lastbilerne være skræddersyede til at klare ekstraordinære job.
Det gjorde CSK Stålindustri, da de bestilte fire Scania kranbiler, der udfører opgaver ud over det sædvanlige.
H for Heavy Duty
Den første af de fire nye kranbiler er en Scania R 580 LB 8×4 HNA med en Palfinger PK 90.002 SH-kran. Det er den, som skal transportere og løfte altaner.
Siden leveringen af den første af de fire Scania R 580’ere har CSK fået leveret endnu en ny R 580’er med en 65 t/m Palfinger-kran, og i løbet af en måned eller to følger de to sidste R 580’ere med 65 t/m Palfinger-kraner.
H’et sidst i typebetegnelsen (LB 8x4mHNA) på kranbilen indikerer, at rygraden i kranbilen er et H-chassis (H for Heavy duty), og det er der da også godt brug for med den kraftige kran placeret bag førerhuset.
To 10 tons foraksler
For at kunne klare belastningen er bilen udrustet med to stk. 10-tons foraksler med parabelfjedre samt en traditionel RB662-tandembogie med luftaffjedring.
Resten af drivlinen er også fra den tunge afdeling i form af en GRSO905R-gearkasse med integreret Retarder og overgear samt Scanias kendte 16,4 liters V8’er på 580 hk.
Det kraftige chassis er forberedt på Scania-fabrikken med forstærkninger til frontstøtteben (såkaldt NATO-forberedelse) og opbygget med bl.a. kran, hydrauliktank, værktøjsskabe, skammel og alu-afdækning af KLC i Kolding.
20 års jubilæum
CSK Stålindustri kan i år fejre 20 års jubilæum siden etableringen i Sundby i Thy i 1997. Siden da er det gået slag i slag med udvidelser og overtagelser af andre stålvirksomheder, så CSK i dag har en årlig produktionskapacitet på ca. 20.000 tons stålkonstruktioner.
Den kraftige ekspansion har også medført større behov for transport- og løftekapacitet, og det er Stiholt i Thisted godt i gang med at afhjælpe.
Chauffør Mads Flæng kan glæde sig over, at det ikke kun er Scania’ens opbygning, der er fra øverste hylde. Også komfort- og sikkerhedsudstyret i det luksuriøse Topline-førerhus er meget omfattende og rummer stort set alt fra Scanias originale tilbehørsprogram – og lidt til.