Samfundet kræver flere grønne erhvervskøretøjer, og staten, mange kommuner og virksomheder med grøn profil vil i øget grad kræve, at deres leverandører bruger bl.a. elektriske varebiler og elektriske lastbiler i transportøjemed.

Det er en udvikling, der efterhånden går stærkt – ikke kun i Danmark, men verden over. Faktisk er udviklingen gået så stærkt, at bilbranchen fra begyndelsen blev taget lidt på sengen – især omkring e-varebiler – nogle koncerner mere end andre.

E-lastbiler og e-varebiler

Daimler-koncernen tilbyder efterhånden både elektriske lastbiler som eActros, som snart lanceres herhjemme.

I USA tilbyder man el-udgaver af Daimler Freightliner lastbil-modeller, og el-varebiler som Fuso eCanter, eVito og eSprinter.

Bag dem står Mercedes-Benz Vans, som er i hastig udvikling, når det gælder de elektriske modeller på mange markeder.

25.000 elektriske varebiler

Med et samlet produktionstal på 25.000 enheder har mærket nu nået en milepæl i ambitionen om på sigt at blive den førende producent af elektriske varebiler.

Ved udgangen af 2021 var Mercedes-Benz markedsledende inden for mellemstore og store elektriske varebiler i Europa, og alene i de tre første måneder af 2022 har fabrikken med 2.700 leverede enheder mere end fordoblet salget på europæisk plan.

600 Mercedes e-varebiler

“På det danske marked er vi stolte over at have leveret mere end 600 elektriske biler gennem de seneste få år. Interessen for elektrisk mobilitet i varebilssegmentet er fortsat stigende, og særligt når det gælder de danske Vito-kunder er vi kommet godt fra start i 2022, hvor vi har fået løftet vores markedsandel til 17,5 procent i årets første tre måneder,” siger salgschef hos Mercedes-Benz Vans i Danmark, Louise Klink-Raaschou.

Den første Mercedes e-varebil

I 2010 lancerede Mercedes-Benz den elektriske Vito E-Cell, som var en batteridrevet udgave af den populære varebil, produceret i en begrænset serie. Én af de første store kunder til bilen var det danske postvæsen, som indsatte 50 enheder – bl.a. på Bornholm.

Men rækkevidden var begrænset – og sjældent kom man over 100 kilometers rækkevidde. Officielt 130 km. efter WLTP metoden.

EQV luksus varebil

Det kan også være svært i dag med den nuværende portefølje, som især handler om eVito og eSprinter – men der tilbydes også ombyggede Van-udgaver af luksus-udgaven EQV og eVito Tourer, som vi her på VOTY.dk har testet i Tyskland og herhjemme i flere udgaver.

Herhjemme var det Mercedes-Benz forhandler, der først kunne tilbyde EQV og eVito Tourer på gule plader – ombygget af den jyske karosseri-virkomhed Brdr. Plagborg.

Derfor er det en vigtig udvidelse af varebilsprogrammet, som Mercedes-Benz Vans gennemfører i år, når eVito og eVito Tourer får større batteripakker med 60 kWh- og 80 kWh modul. Samtidig kommer en 11 kW vekselstrømslader og en 50 kW jævnstrømslader.

314 km rækkevidde

Det betyder, at rækkevidden når op mellem 242- og 314 kilometer. For basis-Vanudgaven betyder det et gevaldigt løft i rækkevidden fra i dag 130-150 kilometer med den nuværende version på 35-41 kW.

Indenfor kort tid præsenterer de danske forhandlere den nye elektriske drivline til eVito med den forlængede rækkevidde – i stil med EQV – og til efteråret dukker varebilen eCitan op i Danmark – både på gule og hvide nummerplader.

Forbedret eSprinter i 2023

Mercedes-Benz Vans er desuden i gang med at færdiggøre en forbedret model af eSprinter, der skulle være klar i efteråret 2023 – også med mere end fordoblet rækkevidde i forhold til den nuværende model.

Koncernledelsen har desuden løftet sløret for lanceringen af en helt uafhængigt udviklet e-van-arkitektur “fra midten af årtiet”, som det hedder fra fabrikken.

Fabrikkens ingeniører har p.t. gennemført ekstreme kuldetests af den forbedrede eSprinter på i svenske Arjeplog nær polarcirklen. I den arktiske by har fabrikken et stort testcenter med fokus på vinterforhold.

Tre størrelse batterier

Blandt nyhederne i den kommende eSprinter generation er tre forskellige størrelser batterier – og adskillige varianter af bilen vil være at finde i den næste generation. Det skal sikre, at den kommende eSprinter kan tiltrække endnu flere kunder.

Men den har sine udfordringer som mange andre elbiler – rækkevidden er i underkanten – med mindre den indsættes i et fast kørselsmønster i lokalområdet. Officielt er rækkevidden i eSprinter 143 km efter WLTP normen.

Men den nuværende eSprinter kan hurtiglades, så man på 25 minutter kan lade fra 10- til 80 procent – med 20 kW opladningseffekt. Det øger fleksibiliteten af bilen med hurtigladning. Med vekselstrøm med 11 kW opladningseffekt fra f.eks. wall-box tager det 10 timer at lade fra 0- til 100 pct.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk