MG-mærket får stadig mange til at tænke på de klassiske, britiske sportsvogne som MG A og MG B og sports-sedan’er som MG Montego og Magnette – men siden 2019 har MG været kendt herhjemme for prisbillige elektriske biler fra Kina.

I dag er der flere og flere kinesiske elbiler på markedet – både person-, vare- og lastbiler samt busser.

Men de kinesiske MG’er kom først – importeret af Nellemann koncernen, som i gamle dage pudsigt nok også importerede de klassiske MG’er i selskabet DOMI.

Lang rækkevidde

Faktisk har MG været her så længe, at den første udgave, ZS, allerede er klar i en ny og mere anvendelig udgave – med 70 kW batteri, der sikrer en rækkevidde efter WLTP tal på 440 km. De første ZS nåede efter WLTP kun 263 km, men kostede også fra 220.000 kr.

Samtidig er bilen blevet facelifted – til måske et mere anonymt ydre, men det er jo en smagssag. Interiøret er også peppet op.

Bilen er så også blevet lidt dyrere, men fortsat rimelig – nemlig en hvidpladepris for den prøvede topmodel Luxery på 300.000 kr.  (30.000 kr. mindre for Comfort modellen).

Sparer kun momsen

Ønsker man en MG som Van på gule plader sparer man kun momsen – så regn med 250-260.000 kroner.

Men mange kommuner og grønne selskaber ønsker, at deres leverandører kører i elbiler, og da der fortsat ikke er så mange elvarebiler med ekstra lang rækkevidde, er en bil som MG ZS som Van en løsning.

Volkswagen importøren sælger med en vis succes deres ID.3 og ID.4 modeller som Van.

Kun 500 kg. trailervægt

De 440 km rækkevidde er officielt målt ved 25 graders varme, så en kold vinterdag er rækkevidden en del mindre – især hvis man kører meget motorvej og måske kører med en del læs.

Max nyttelast er dog kun 375 kg – og vil man køre med trailer, er vi med 500 kg max-vægt i gruppen havetrailer.

Varerummet er ca. 1.400 liter – og læssehøjden er 790 mm udvendigt og 230 mm indvendigt i laveste niveau (gulv i to niveauer). Og så er der midterboks og tre usb-stik.

Optimalt med en elbil er af have en 11 kW-ladestander hjemme og/eller i virksomheden. Så passer bilen fint i den daglige kørselsbehov – for de fleste. Vil man have ekstra lang rækkevidde, skal man se sig om efter dyrere elbiler.

Man kan også lade på hurtiglader-steder med officielt 92 kW (mod 80 kW tidligere), men det kan man ikke forvente holder i virkeligheden. Både bil og ladesystem kan have sine begrænsninger.

Men den har 3-faset onboard lader. Der er både væske- og forvarmnings-system i bilen.

Plads til ladekabler

Ofte holder bilens batteristyringssystem igen for at passe på batteriet.

Men MG lover opladning på 40 minutter fra 5- til 80 pct. (lynlader/jævnstrøm). Bilen har fået en elmotor på 69,9 kWh – og ydelsen er 156 hk og 280 Nm.

Godt er et rum i bunden af varerummet med plads til bilens ladekabler.

Topudstyr og god sikkerhed

MG har fra dag ét tilbudt deres biler med et udstyrsniveau i top – og vi kan bl.a. nævne 360 graders bird-view kamera og bakkamera – med grafik, der er svær at aflæse f.eks. i en p-kælder.

Vi skal også nævne et stort vippe/skyde el-glassoltag, læderstue, el-indstillelige sæder, elektronisk p-bremse, trådløs opladning af mobiltelefon, tagræling, MG app (med mange funktioner) og navigation – og så må vi indrømme at kvaliteten i bilen er forbedret.

Der er sikkerhedsmæssigt LED lygter, blindvinkelassistent, regnsensor, adaptiv fartpilot, alarm for tværgående trafik bag, seks airbags, automatisk nødbremse, hill holder, linjevogter og LED signaturkørelys.

Skal lære skærmen at kende

Der er en 10,1 tommer touchscreen – og herfra skal man ind for at finde de fleste indstillinger så som indstilling af sædevarme og klimaanlæg – og det tager lidt tid at lære.

Bilen er ganske kvik (med moment fra 0 km/t) og man når 100 km/t på 8,6 sekunder og en topfart på 175 km/t. Man kan vælge imellem eco- normal og sport mode. Automatgearet skifter blødt.

Man har qua SUV formen let ind og udstigning og godt udsyn. MG ZS er letkørt, men det er svært at finde optimal kørestilling bag rattet. Bilen krænger lidt i hurtige sving – som de fleste høje biler.

Kun 17 tommer fælge

Mange vil nok mene, at bilens 17 tommer alufælge er vel små – større fælge ville se smartere ud og give bedre vejgreb. Om end det ville forringe komforten på dårlig vejbelægning. For affjedringen på testbilen var behagelig.

Der var dog og mangler – bl.a. er der ikke elektrisk betjent bagklap, ikke handskerumslås – og kun en-vejs lodret ratjustering.

Og så er det irriterende med en stemme, der ved start altid fortæller om, hvor man er samt om dato og udetemperatur.

Faktaboks MG ZS EV Luxery 2022:
Elmotor: 69,8 kWt.
Ydelse: 156 hk.
Moment: 280 Nm.
Rækkevidde snit WLTP: 440 km.
Forbrug: 178 Wt/km.
Onboardcharger: 3 faser (11 kW.)
Batteri: 70 kWh.
Lydladning 5-80 pct. jævnstrøm: 40 min.
Træk: forhjulstræk.
Dæk: Continental Winter Comfort 215/55 R 17.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.695/2.070 kg.
Trailervægt m. bremse: 500 kg.
Læssehøjde udv./ind. 790/230 mm.
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Gearkasse: aut.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,6 sek.
Pris hvide plader: 299.999 kr.
Pris gule plade: Ca. 250.000 kr. ekskl. moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk