Hvem skulle tro det – at den ikoniske Ford Mustang skulle dukke op i en elektrisk udgave ?

Men det er hvad der er sket for den 56 årige bilmodel, der allerede lander herhjemme om få uger – i den spændende Mac-E version, som nu bliver lanceret i en 5-dørs SUV version.

Mange private- og firmabilkunder vil nok glæde sig til en tur bag rattet

Spændende som Van og taxi

Som 5-dørs vil den i princippet også kunne blive til en gulpladeudgave, hvis firmaet vil have en ekstra spændende distributionsbil.

Taxibranchen vil nok også se nærmere på bilen, som kommer til at konkurrere med bl.a. elbilerne fra Tesla, Audi, Jaguar og Mercedes.

Under 300.000 kr. som Van

Med en fabrikspris på 47.000 euro for basisudgaven – ifølge Ford – så vil prisen uden moms ligge fra lige over 280.000 kroner. På hvide plader fra ca. 350.000 kroner. Officielle danske priser er ikke præsenteret.

Ford har gennem årene forsket en masse i elbiler – og købte i 1999 selskabet bag den norske mini-elbil Think.

Ford har også over to omgange præsenteret en Ford Transit Connect som el-varebil, der dog ikke kom hertil – og inden for et par år kommer den 2-tons Transit i ren eludgave.

El-Transit også på vej

Det nuværende person- og varebilsprogram fås dog ikke 100 procent elektrisk – men kun i hybrid- og plug in hybrid udgaver.

VOTY.dk var med her til aften på en Skype-forbindelse til Fords europæiske hovedsæde i London – med et link til verdens-hovedsædet i Detroit, hvor udviklingschefen for Fords el-biler Darren Palmer bl.a. huserer.

Han understregede, at det er farligt at røre ved et ikon som Mustang, som er den mest solgte sportsvogn i Verden ifølge Darren – men Mustang 1964 har det fælles med Mach-E, at de begge er hurtige, sjove og giver frihed.

Bag- og firehjulstræk

Den nye el-Mustang fås både med baghjulstræk og firehjulstræk med batterier på 68- eller 88 kWh og med rækkevidde mellem 440- og 610 km efter WLTP normen. Ydelserne går fra 265 hk. Drejningsmomentet er på 580 Nm.

Bilen er meget hurtig, og en GT udgave med 480 hk og 830 Nm når man 100 km/t på 3,7 sekunder og bilen har et topfart op mod 200 km/t. Batteriet drives af en permanent magnetmotor.

Tre køre-modeller

Men Ford har tre indstillinger, så bilen også kan køres afslappet, nemlig i køremode ”Active”, ”Whisper” og ”Untamed” – hvor sidstnævnte kan oversættes temperamentsfuld. I sidste køremåde er der en ”fake” lyd, der sendes ud af B&O lydsystemet – som en fed benzin-Mustang, men bilen i køremåde whisper er lydløs.

Der er også en B-funktion, så bilen nærmest kan køres på speederen – og samle strøm op undervejs. Der er koblet elektromotorer til forhjulene.

Bilen er helt forbundet – og Ford har udviklet en særlig app, så man indstille bilen med f.eks. opvarmning – ligesom man kan se, hvordan bilen har det med strøm, nærmeste ladestation og lignende.

I samarbejde med IONITY

Man kan jo også få sin Ford ladeboks derhjemme, og så via samarbejdet med bl.a. IONITY som strømudbyder. Et 7,5 meter langt ladekabel følger med. Der blev ved præsentationen også vist mulighed for induktionsopladning, hvor bilen står på en ladeflade.

Med hurtiglader kan man gå fra 10- til 80 pct. opladet batteri på 45 minutter. Forbruget er 19,5- til 16,5 kWh pr. 100 km. Der er otte års garanti på batterierne eller 160.000 km.

15,5 tommer touchscreen

I kabinen mødes man med to skærme – en 10,2 tommer foran chaufføren med speedometer og oplysning om resterende rækkevidde – samt en 15,5 tommer i midten af instrumentbrættet, hvor bilen kan betjenes.

Man har valgt store firkanter til at lette betjeningen. Der er også stemmekontrol – på 15 sprog. Forhåbentlig også på dansk. Fords SYNC infotainmentsystem (Cloud-baseret) i fjerde generation har premiere i Mach-E.

Ind i bilen uden nøgle

Man kommer ind i bilen uden nøgle – bl.a. med finger-touch plade og desuden mulighed for at taste sin personlige kode.

Der er også, fortæller Ford, premiere på telefonnøgle-teknologi, som via Bluetoth kan registrere ejerens smartphone – og låse bilen op og tillige starte den – uden at man skal have telefonen op ad lommen.

Stort varerum

Der er et varerum med kapacitet på ca. 1.400 liter bag – og 100 liter fortil (forsynet med afløb fra vådt tøj mm.). Bilen kan udstyres med træk – men der blev ikke oplyst om evt. trailervægt.

Bilen har fuld sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, nødbremse, Blind Spot assistance, linjevogter og LED lygter.

Bilen købes på nettet, men forhandleren vil nok gerne hjælpe – og her kan man også prøve bilen først.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk