Volkswagen har valgt at tilbyde den nye elektriske ID.3 som Van – til priser fra 261.000 kroner eksklusiv moms i mindste udstyrsvariant.

ID.3, som lige er blevet kåret til Året Bil i Danmark 2021 (af Danske Motorjournalister), er perfekt til både miljørigtige ”Last Mile” leverancer i bycentre – og til længere distributionsture – for efter seneste WLTP målemetode har bilen med 58 kWh batteri, som vi har prøvet, en rækkevidde på fra 414 kilometer i basisudgave.

Ingen fabriksbyggede el-varebiler, der er lanceret herhjemme indtil nu, har så lang en rækkevidde.

Planlæg turene

De fleste el-varebiler kører kun mellem 100- og 200 km i rækkevidde – og her gælder det om at planlægge sine ture – og planlægge bilens opladning.

Det skal man dog også i en ID.3, hvis man påtænker en længere rejse – men her hjælper det, at man kan hurtiglade bilen.

Først i februar 2022 ventes den rene el-varebil ID.Cargo. Spændende bliver det også, når den større SUV-model ID.4 lander på det danske marked efter Nytår. Den bliver endnu mere rummelig, men med samme batteripakker.

Fra 38- til 85 pct. strøm

Da vi hentede vores testbil, var den ikke helt opladet – men kunne køre 360 km. Vi opladede den senere i tre timer i en 22 kW Clever-ladestander – da der var 120 km tilbage, og bagefter var der ekstra 173 km kørsel.

På bilens touchschreen kunne vi så læse, at der i stedet for 38 pct. strøm tilbage nu var 85 pct. strøm tilbage. Det varede lidt før vi kunne aflæse ”resultatet” – men der skulle komme en opdatering af bilens software i det nye år.

I kabinen er der en 5,4 tommer skærm foran rattet med speedometer – mens den store touchscreen er på 10 tommer – og det er der, man henter alle oplysninger – bl.a. strøm tilbage, kørte kilometer, forbrug i kWh. Dertil kommer så head-up display.

Tre størrelser batterier

ID.3 kommer i tre udgaver med tre størrelse batterier: 45-, 58- og 77 kWh udgaver.

Mellem-modellen af ID.3 med 58 kWh batteri, som er første variant herhjemme, vil udgøre 80 pct. af salget af bilen – også i Van udgaven bliver 58 kWh mest populært.

Bilen kan man lade hjemme med 11 kW – hvis man investerer i en ladeboks (som er gratis for private) mens lynladning ude i byen sker med op til 100 kW.

300 km på 30 minutter

Fabrikken lover, at bilen kan oplades til 300 kilometer kørsel på 30 minutter. Det er ret hurtigt. Vi har tidligere anvendt en 50 kW ladestander i nærheden af VOTY.dk’s adresse – men den er oftest optaget.

Nu bliver man glad for at køre i elbil, og så er den jo lynhurtig. 7,3 sekunder til 100 km/t – takket været et drejningsmoment fra 0 km/t – og topfart på 160 km/t. Bilen har et 1-trins automatgear og varmepumpe – så man ikke tærer på den opladede strøm.

Men på motorvejen går det lidt stærkere med at aflade bilen – så kør afslappet og helst på landevejen og i byen. Bilen har en B-pedal, som sikrer effektiv opbremsning, når speederen slippes – og dermed opsamling af strøm.

50:50 vægtfordeling

Batteripakken på 495 kg – der er placeret mellem akslerne – sikrer, at vægtfordelingen er 50:50 – og bilen derfor ligger godt på vejen og heller ikke er ret sidevindsfølsom.

Med elmotoren bagest og dermed baghjulstræk skal man køre adstadigt i glat føre for ikke at skride ud – selv om esc-systemet hjælper.

Motorens placering betyder, at der kun er placeret begrænset teknik forskibs – og det sikrer en lille vendediameter på 10,3 meter. Fint i forbindelse med vareaflevering.

Meget støjsvag

Der er ikke meget støj i bilen – bortset fra lidt hjulstøj – og så sidder man udmærket i de skålformede sæder med armlæn. Man sidder ret højt – bilen er 10 cm. højere end en Golf – og det giver godt udsyn.

Lyskontakten til venstre på instrumentbrættet er hentet fra Golf-modellen og betjenes trykfølsomt.

Kabinen er præget af ret hård plast, men bilen havde panorama-glastag, læderrat med varme og to-zone klimaanlæg. Vi skal også nævne 18 tommer aluminiumsfælge, front- og hækspoiler og tonede ruder.

Fire fastgørelseskroge

Vi savner handskerumslås – men der er fire fastgørelseskroge og 12 volts stik i varerummet. Der er en kraftig indvendig negativ læssehøjde på 170 mm -og en udvendig læssehøjde på 760 mm. Der er to usb 2 stik i kabinen.

Sikkerhedsmæssigt skal vi også nævne adaptiv fartpilot, linjevogter med Travel Assist, bakkamera, p-sensorer for og bag, nødbremse, Matrix LED forlygter, skiltegenkendelse, signatur kørelys, multikollisions-bremse og multifunktionsrat.

Elbilen er blevet en bil, som efterhånden kan præstere meget. Udviklingen er gået stærkt. Det er længe siden, jeg første gang kørte i et elkøretøj – Ellerten – i 1987.

Fakta Volkswagen ID.3 58 kWh:
Motor: elmotor – trækker på baghjulene.
Ydelse: 58 kWh/204 hk.
Moment: 310 Nm.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,3 sek.
Gear: 1 trins aut.
Forbrug: 15 kWh/100 km.
Rækkevidde: Fra 414 km.
Ladetid AC/vekselstrøm 11-7,2 kW: 6.15-9.30 timer.
Ladetid DC/jævnstrøm 100 kW: 5-80 pct. på 35 min.
Batterivægt: 495 kg.
Køreklar vægt: 1.805 kg.
Vægtfordeling: 50:50.
Trailervægt: 0 kg.
Akselafstand: 2.770 mm.
Vendediameter: 10,3 m.
Læssehøjde indv./udvend.: 170/760 mm.
Dæk: Bridgestone Turanza Eco 215/55 R 18.
Fabriksgaranti: 2 år.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Service/rep.-garanti: 5 år/100.000 km.
Pris Van 58 kWh: Fra 261.000 kr. plus moms.
Hvide plader: Fra 325.000 kr. (Uændret efter nytår).

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk