Japanske Mitsubishi har ikke haft det så godt økonomisk – især ikke efter Corona krisen – så nu er det besluttet, at Europa lægges på is, når det gælder kommende nyheder.
Til gengæld er det meldt ud, at de bilmodeller, der er på markedet lige nu også fortsætter.
Det gælder den meget populære Outlander i Plug-In udgave (PHEV), som også fås på gule plader – samt arbejdshesten, pick-up udgaven L200, der først lige er kommet på markedet herhjemme.

Sidst i 70’erne

Det var bilmanden Ole Damgaard Nielsen, der i slutningen af 70’erne først hentede Mitsubishi til Danmark.

Han var i fotobranchen oprindeligt – og importerede de japanske Nikon kameraer, som var i handelshus i Japan sammen med Mitsubishi.

Senere solgte han Mitsubishi-agenturet  til daværende Mercedes importør Bohnstedt-Pedersen, men da fabrikken opsagde kontrakten med dem, blev han fra japansk side atter opfordret til at overtage importen.

Årets Bil i Danmark

Der var tale om bl.a. den første Pajero 4×4-udgave og den lille Colt personbil, som begge fik stor succes. Colt blev i øvrigt Årets Bil i Danmark i 2005.

Senere kom udstyrsnummeret Galant, der sikrede sig førstepladsen for personbilssalg herhjemme i 1991.

Og desuden pick-up modellen L200. Også modellen Lancer har været populær – og klarede sig godt i rallysporten.

Lukkede i Holland

I 2012 lukkede Mitsubishi ned for sin eneste produktion i Europa – den tidligere DAF fabrik ”Nedcar” i Born i Holland, hvor man byggede Colt og Outlander – samt Daimler-koncernens Smart Forfour, der var næsten identisk med Colt.

Her havde Mitsubishi (sammen med Volvo og den hollandske stat) bygget Carisma og Volvo V- og S 40. Her havde DAF også bygget deres personbiler – en division, som senere blev købt af Volvo.

I dag bygger BMW deres X1 og Mini udgaver på fabrikken.

Miljøkrav for store

Nyhedsredaktør Torben Arent fra FDM skriver bl.a.: “Udgifterne til at udvikle nye modeller, der opfylder kommende euro 7-miljøkrav, er for tunge for mærket, som nu fokuserer på Sydøstasien. Det er uklart, hvor længe Mitsubishi vil opretholde nybilssalg i Europa, men uret tikker, da det eksisterende modelprogram er gammelt.”

Men informationschef Hanne Sørensen hos Interdan, der importerer Mitsubishi, understreger, at man fortsat vil sælge det nuværende bilprogram – og samtidig vil man garantere eftermarkedet, så Mitsubishi ejere kan få service og reservedele til bilerne.

Det, som vi herhjemme går glip af, er de modeller, som Mitsubishi allerede har vist frem – bl.a. en Eclipse Cross Plug-In og en ny Space Star. Næste udgave af Outlander kommer heller ikke.

Uvist hvor længe

Spørgsmålet er, hvor længe man vil bygge den nuværende Outlander, når den nye udgave præsenteres formentlig sidst på året ifølge FDM.

Outlander Plug In hybrid er storsælger i Europa og også i toppen af PHEV-salget herhjemme – ikke mindst fordi bilen er prisbillig i forhold til sin størrelse.

Mitsubishi er med i Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen – og det er ikke længe siden, at man besluttede, at samarbejdet skal fortsætte for at rette op på økonomien.

Opdeler markeder

Resultatet har også været, at de enkelte mærker skulle satse dér, hvor de i forvejen var stærke – og det er Mitsubishi bl.a. i Sydøstasien og i en række tredjelande.

Renault skal tage sig af Europa, mens Nissan, som også har det svært lige nu – bl.a. efter skandalen omkring den tidligere topchef Carlos Ghosn – skal tage sig af hjemmemarkedet Japan samt USA og Kina, men eller indordne sig i Europa, som FDM skriver.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk