Scania Danmark har allerede leveret en lang række hybrid elektriske lastbiler til først og fremmest distributionskunder.

Vi har nu  prøvet en 280 hk udgave, som for nylig er blevet leveret til fødevare engros-virksomheden Hørkram Foodservice A/S i Sorø.

Selskabet er en landsdækkende totalleverandør til foodservicemarkedet og er en af de tre største cateringgrossister i Danmark.

Vælg el eller diesel

Senest er Hørkrams elektriske Scania hybrid-familie blevet udvidet med 14 enheder, oplyser virksomheden.

Et par ekstra knapper på instrumentbrættet er det eneste, man kan kende den nye hybrid elektriske udgave af Scanias distributions-lastbil på.

Her kan man vælge, om man vil køre ren el, eller om man vil køre med dieseldrift.

7,5 km rækkevidde

Det kan vel ikke være meget nemmere at køre bilen, som i den testede udgave har et 7,5 kWh batteri, som sikrer minimum 7,5 kilometers rækkevidde – netop nok for Hørkram til at nå ind til kunder i bycentre og miljøzoner og ud igen, når godset er leveret.

Med dieselmotoren i indgreb er bilen en normal diesellastbil – her med ni liter motor og 280 hk, som bringer lastbilen frem og tilbage fra hovedstaden til Hørkrams lager i Sorø, hvor lastbiler hver dag lastes.

I byen er det på ren el, man kører – det vil sige helt lydløst og uden nogen lokal forurening omkring bilen.

Længere rækkevidde på vej

En opdateret udgave af bilen er på vej til det danske marked med 15 kWh batteri, som så fordobler rækkevidden på el. En tydelig fordel for mange kunder med mange leverancer i byen.

En typisk distributionsbil fra Scania koster ca. 700.000 kroner. Til sammenligning er merprisen for en hybridudgave med 7 kWh batterikapacitet 392.000 kroner og med 15 kWh 400.000 kroner.

Snart 15 km på ren el

”I dag kan vores såkaldte hybrid-elektriske lastbiler køre 7,5 km på ren el, og det betyder f.eks. af Hørkram kan køre fra lageret i Sorø og til København på diesel, distribuere på el i København city, og så returnere til Sorø på diesel. Den kommende opdatering af hybridbiler fra Scania vil give 15 km rækkevidde på el,” siger produktchef hos Scania Danmark, Ole Christian Jørgensen.

Indstigningen i Scanias ”L” førerhus er lavt, så man kommer let ind og ud af bilen ved hvert stop. Når man sidder så lavt, er det nærmest som at køre i en el-varebil.

Ekstra glasrude

Komforten er væsentlig bedre, ikke mindst takket været det velformede sæde og den meget overskuelige instrumentering, der følger med alle Scania-lastbiler i nyeste generation.

Her sidder man længere fremme og til venstre mod forruden, så man også har et optimalt udsyn. I et Scania L førerhus er man nærmest helt tæt på andre trafikanter, og så havde bilen en ekstra glasrude i højre dør, så man kan følge de bløde trafikanter på højre siden af bilen.

Bilen er udstyret med automatgear, så den generelt er super-letkørt. Hørkrams bil havde en stor alu-kasse, så man skal lige orientere sig, når man f.eks. skal bakke, men så er der også bakkamara til at hjælpe.

97 pct. CO2 neutral kølemaskine

Vi kan også nævne, at bilen havde elektronisk parkeringsbremse, betjening af læssebagsmæk, Lane departure warning og nødbremse system samt fartpilot og adaptiv fartpilot. Dertil Hørkrams egne computere.

Bilen havde kørt 1.300 km ved starttidspunktet. 97 pct. CO2 neutral er bilens Thermo King kølemaskine – så der er virkelig tænkt på den grønne tilgang.

Wilke og Palfinger

Selve kølekassen er leveret af tyske Wilke Fahrzeugbau, mens Palfinger har stået for læssebagsmækken.

Hørkram har erfaret, at deres el-hybridlastbilerne kan køre fra 7,5- til 10 km hel-elektrisk, emissionsfri og støjsvag kørsel – alt efter kørestil.

Under 78 decibel

Ved ren elektrisk drift ligger lastbilens støjniveau under de 78 decibel, der mange steder er støjgrænsen ved natdistribution, og el-hybridbilerne lader hovedsageligt op ved opsamling af bremseenergi.

Hørkram har ydermere CO2-køleanlæg på alle el-hybridlastbilerne, der alle er støjsvage og 97 pct. CO2-neutrale.

En stille hverdag

CO2 til køling udvindes af et restprodukt fra industriprocesser og sikrer stabile temperaturer i lastbilens tre kamre.

Chaufførerne har udtalt, at blandt de største ændringer er, at de har fået en meget mere stille hverdag, når de kører distribution.

Typisk bylastbil

Scanias L-serie er en typisk bylastbil bygget med fokus på sikkerhed, udsyn og fleksibilitet. Bykørsel giver mange start og stop, hyppige ind- og udstigninger af førerhuset samt konstant fokus på andre køretøjer og fodgængere omkring lastbilen under kørslen.

Så snart håndbremsen trækkes, sænkes forakslen med 100 mm., hvilket giver nem ind- og udstigning, da indstigningshøjden er bare 20 cm ved kneeling-funktionen.

Lettere manøvrering

De seneste af Hørkams el-hybridbiler – bl.a. vores testbil – har hjulkonfigurationen 6×2*4, med tre aksler, træk på én bagaksel og en styrbar støtteaksel bag den trækkende aksel.

Det hjælper til en lettere manøvrering på trange områder, ligesom det sikrer, at man ikke ødelægger løs belægning under bilen.

Fleksibel levering

En væsentlig årsag til, at bl.a. Hørkram har investeret i hybrid-lastbiler, skyldes ikke mindst indførsel af miljøzoner. Københavns Kommune har bl.a. sat sig det mål, at senest i 2025 skal den være verdens første CO2-neutrale hovedstad.

Men at vælge en el-hybridlastbil sender også et signal om bæredygtighed og kan være med til at gøre en transportvirksomhed mere attraktiv end mange konkurrenters.

Tidlig distribution

Tidligere betød støjgrænser og trafikregler i København desuden, at leveringer kun kunne ske efter klokke syv om morgenen. Nu er det muligt at starte distributionen tidligere, da Scanias el-hybridlastbiler kan køre ind til byen og læsse af inden morgenmyldretiden.

Aften- og natleveringer giver også mulighed for mindre stress for chaufførerne, da de kan slippe for stramme leveringsfrister i tæt trafik.

En ekstra fordel med HVO

Hvis el-hybridlastbilen desuden kører på HVO, kan den samlede CO2-reduktion blive helt op til 92 pct., oplyser Scania.

HVO er dog noget dyrere at tanke end traditionel diesel – og der er meget få tankningsmuligheder herhjemme.

Den 5-cyl. 9-liters dieselmotor i bilen kan ud over HVO også køre på biodiesel/FAME parallelt med den elektriske motor, der yder 179 hk og 1.050 Nm.

Power-boost

Lastbilerne har fået en power boost-funktion. Hvis chaufføren træder speederen i bund, giver elmotoren en ekstra kraft på 50 kW eller omkring 250 Nm, hvis der er strøm nok til det på batteriet.

Hvis chaufføren vælger power-programmet, bliver der altid tilført 20 kW eller 150 Nm ekstra under acceleration – selv hvis kickdown-funktionen ikke er slået til.

Elektrisk servostyring

Scania har også forsynet hybridlastbilerne med elektrisk servostyring og en elektrisk bremsekompressor.

Det betyder, at de kan køre i fuldt elektrisk tilstand uden for eksempel at skulle have forbrændingsmotoren gående i tomgang for at levere luft til trykluftbremserne.

Modulsystem

De nye hybridbiler passer ind i Scanias modulsystem med mulighed for en række førerhuse og akselkonfigurationer for både trækkere og lastbiler.

Kombineret med de tre effektniveauer på 280-, 320- og 360 hk, der fås med DC09-motoren, betyder det, at vognmænd kan skræddersy et bredt udvalg af lastbiler til bykørsel baseret på de nye hybridlastbiler, der håndterer vogntogsvægte på op til 26-28 tons.

Plug-in hybrid på vej

For mange virksomheder vil den optimale løsning måske være de kommende plug-in hybridbiler på 130 kW elmotor med tre batterier på 45 kWh og 1.700 Nm.

Det giver 45-60 km kørsel på el alt efter kørestil. Her samles strøm også op fra opbremsning (rekuperation).

900.000 kroner ekstra

”Man skal tænke på, at en tidligere V8 diesel i tredje generation ydede 1.675 Nm. Det viser, hvor effektiv, at bilen er,” siger Ole Christian Jørgensen.

PHEV lastbilen kunne bl.a. være velegnet til betonkanoner og brandbiler – men også distribution i bynære områder. Merprisen i forhold til standard diesel udgaven er ca. 900.000 kroner.

Fakta Scania L280 elhybrid 6×2*4:
Motor: 6 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 9 liter.
Ydelse: 280 hk.
Moment: 1.400 Nm
Miljø: euro 6.
Efterbehandling: SCR og AdBlue.
Gear: Automatic.
El-motor: 115-130 kW.
El-motor moment: 1.050 Nm.
Brugbar batterikapacitet: 7 kWh
Rækkevidde på el: 7-10 km.
Brændstofbesparelse v. hybrid: 10-15 pct.
Max. fart ved elkørsel: 45 km/t.
Max. totalvægt: 27 tons.
Førerhushøjde uden spoiler: 2.700 mm.
Kølekasse: Wilke Fahrzeugbau, Tyskland.
Læssebagsmæk: Palfinger.
Kølemaskine: Thermo King – 97 pct. CO2 neutral.
Pris normal Scania 9 liter diesel: ca. 700.000 kr.
Merpris hybridudgave: 392.000 kr.
Totalpris: 1.992.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk