Da den 20-årige kendte springrytter Alexander Sisseck lørdag blev dræbt ved endnu en højresvingsulykke – den syvende i år – blev det én for meget for transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).
Hun har nu indkaldt alle aktører i bl.a. transportbranchen for at få sat en stopper for de tragiske ulykker, der som oftest betyder dødelig udgang, når offeret kommer under de tunge hjul på en lastbil – og i sjældnere tilfælde en bus.
Ramt af turistbus
Alexandra Sisseck, der var datter af den danske vinmand Peter Sisseck (kendt for den spanske storvin Pingus) blev dræbt på stedet ved ulykken i krydset Dronnings Tværgade og Store Kongensgade, hvor hun på cykel blev ramt af en turistbus.
Til dagbladet B.T. siger transportministeren, at hun vil have alle i bl.a. transportbranchen med i en gruppe, så man sammen kan finde en løsning på, hvordan man kun indgå de tragiske ulykker, der med i alt syv tilfælde i år er dobbelt så mange som i 2012.
Alle aktører med i gruppe
Hun vil både have cyklister, lastbilchauffører, bilister og fodgængere med i gruppen, som hun allerede vil have indkaldt i dag mandag. Der foreligger mange forslag til at gøre forholdene bedre fra Havarikommissionens rapport tilbage i 2009 – men der er sket en del siden.
Blandt forslagene har været, at lastbil- og buschauffører skal stoppe op og orientere sig, før de drejer – men alle, der har siddet i en lastbils førerhus ved, at det selv med de lovpligtige spejle er svært at se langs hele køretøjets side – især under et sving.
Forskning i fuld gang
Hos DTL udtaler chefkonsulent Frank Davidsen, at man bl.a. hellere skal gøre mere ud af uddannelsen af chaufører.
Teknisk kan man også gøre mere. Mange vognmænd installerer kameraer på lastbilernes sider, så chaufføren bedre kan overvåge området ved siden af førerhuset. Der forskes fortsat på at finde bedre løsninger. Bl.a. Volvo Trucks arbejder tæt samen med bl.a. virksomheden Delphi Automotives for at finde en løsning på problemet.