Den nye udgave af Mercedes-Benz Citan er netop lanceret i Danmark – og den har ikke ret meget tilfælles med forgængeren. For kvaliteten er mærkbart forbedret.

Bilen bygges i samarbejde med Renault, men Mercedes har valgt helt deres egen instrumentering og betjening, som svarer til de fleste af producentens varebiler og mindre personbiler.

Motorprogrammet er stort set det samme som tidligere – men nu med seneste euro 6 teknik og AdBlue påfyldning.

Den primære udgave

Vi har prøvet den mellemste model 110 CDI med 95 hestes dieselmotor, som er en passerende motorisering for en lille varebil som Citan.

Det er måske ikke en racer, og trækkraften ligger fra 1.500 omdrejninger – så men skal mindst ned i fjerde gear i byen, hvor der er trækkraft fra 50-55 km/t.

110 CDI er den primære udgave herhjemme, fortæller produktchef Jens Lyngholm fra den danske importør.

Overboost-funktion

Men Mercedes ”praler” bl.a. med, at de for sig selv har en overboost funktion fra 84- til 89 kW i 30 sekunder, som hjælper ved overhaling. Det skabes via et ændret indsprøjtnings- og en ændret turboindstilling i forhold til søstermodellen Kangoo. Ifølge Mercedes.

For første gang kommer Citan også med el-teknik – i andet kvartal 2022 – men også her har tyskerne fin-tunet den franske teknik. Citan kommer desuden i en el-luksusudgave med tilnavnet EQT.

Generelt vil vi især vil pege på et forbedret kvalitetsniveau i forhold til forgængeren. Nu var der også skruet en masse udstyr på bilen, som gør køreoplevelsen og komforten noget bedre end i en basisudgave.

Citan fra 171.000 kr.

Derfor var prisen på testbilen på ca. 226.500 kroner mod en startpris for modellen på 171.000 kroner plus moms. For 108 CDI udgaven – det er lidt billigere end for forgængeren.

Leasing af testbilen er på 1.495 kr. pr. måned over fire år og 60.000 km – 1.000 kroner mere end for 108 CDI. Med serviceaftale og 25.000 kroner i udbetaling.

Tal med din Citan

Bilen har bl.a. det nye MBUX system multimedia-system, hvor man kan tale med bilen – som standardudstyr – inklusiv 7-tommer touchscreen og DAB radio.

Der er også forbindelsessystemet Mercedes Me, hvor man er forbundet til sit værksted – og hvor man selv kan følge med i bilens ve og vel via en app. I lyset af de mange indbrud, der er på varebiler i dag, har importøren valgt at udvikle en tyverisikring som option

Veludstyret

Nyt er bl.a. et farvedisplay i instrumenteringen plus sikkerhedsudstyr som aktiv nødbremse, træthedsovervågning, tågelygter, parkeringssensorer, varme i forruden, el-sidespejle, lys- og regnsensor, seks airbags samt fartpilot.

Vi kan også nævne multifunktionslæderrat og komfortsæde med varme og justerbar lændestøtte.

Testbilen havde ekstra desuden sikkerhedspakke med blindvinkelassistent, linjevogter, sidevindsassistent og skiltegenkendelse – samt navigationspakke, bakkamera, LED lygter, alufælge og parkerings-assistent.

Adaptiv fartpilot senere i år

I anden kvartal bliver der mulighed for at vælge automatgear og adaptiv fartpilot.

Der er nogle detaljer, som kan virke indviklede – bl.a. betjeningen af lyset, som er placeret langt nede på venstre side af instrumentbordet – og man skal også øve sig for at betjene radioen. Endelig kræver hele betjeningen af skærmene træning.

Til gengæld skal vi rose bilen for gasdæmpningen af frontklappen

Citan siden 2012

Den første Citan var som den nye udgave søstermodel til Renault Kangoo – og blev også bygget af franskmændene.

Renault har bygget Citan for Mercedes siden 2012, men nu har Mercedes været med til udviklingen fra begyndelsen, mens man før blev hægtet på en eksisterende model.

Van of the Year 2022

Kangoo og Citan delte også prisen Van of the Year 2022 for de mest innovative nye varebiler – om end Kangoo’s brede ”Sesame” sidedøre nok er det nyeste, der er set i denne klasse i årevis.

Men tyskerne går deres egne veje – for man tror ikke, at disse døre kan give samme sikkerhed som en klassisk åbning.

Kangoo er allerede testet af Euro NCAP organisationen og opnåede fire stjerner. Mercedes går efter alle fem stjerner.

Fast affjedret

Bilen er ret fast affjedret, som passer til tysk kørestil på såvel en motorvej og en snoet bjergvej. Styringen er meget fast og præcis – rattet kan indstilles i to retninger. Vi skal også nævne bilen hill start ved afsæt på en bakke.

Sæderne med varme yder god støtte – og der er armlæn. Men enten sidder man med for lidt benplads og god hældning – eller god benplads og lodret siddestilling. Linjevogteren (vejbaneassistenten) sørger for at trække bilen på plads i vejbanen.

I kabinen var der to sæder – men til samme pris kan man få en bænksæde.

10 fastgørelseskroge

Vi savnede en handskerumslås – men ellers var der rimelig aflæggeplads. Der er seks kraftige fastgørelseskroge og fire svage kroge i varerummet.

Læssehøjden er behagelige 61 cm. Vi skal især pege på, at trailervægten er på 1.500 kg – hvor den før kun var på 1.050 kg. Der er kunststofbund i varerummet. Testbilen var en lang udgave – og senere i år kommer så den ekstra lange udgave.

Både Citan og Kangoo bygges i Maubeuge i Nordfrankrig – men tyskerne har fået installeret særlige check-points, hvor man kan fin-tune bilen efter ønsker fra Mercedes – bl.a. er affjedringen lidt hårdere opsat, og styretøjet er anderledes end Kangoo – nemlig elektronisk som i Mercedes’ E- og S-klasse biler.


Mercedes-Benz Citan 110 CDI Lang PRO:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 95 hk v. 3.000-3.750 omdr.
Moment: 265 Nm v. 1.750-2.000 omdr.
Miljø: Euro 6D Full.
Forbrugssnit WLTP: 19,2 km/l.
CO2 emission: 136 g/km.
Topfart: Ca. 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: Ca. 13 sek.
Tank: 54 liter (AdBlue tank: 16,3 liter).
Gearskift: 6 trin manuel.
Træk: Forhjulstræk.
Trækkraft: Fra 1.500 omdr. (50-55 km/t i 4. Gear.)
Dæk: 205/60 R 16 (Michelin Alpin).
Akselafstand: 2.716 mm.
Læssehøjde: 589 mm.
Nyttelast: Max. 782 kg.
Nyttelast: 459 kg.
Totalvægt: 2.030 kg.
Varerum max. 2,4 kubikmeter.
Volumen: 2.517 liter
Længde varerum: 1.539 mm. (max 1.806 mm)
Højde x bredde varerum: 1.256 x 1.524 mm.
Hjulkasser: 1.240 mm
Tilladt totalvægt: 1960-2.173 kg.
Sidedøre: 451 x 1.059 mm.
Bagdøre: 1.135 x 1.256 m.
Vendediameter: 11,3 m.
Trailervægt: 1.500 kg.
Styretøj: Elektronisk.
Bremser: vent. skiver for/tromler bag. ABS, esc.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Pris ekskl. moms: 226.536 kr. plus moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk