Der er sket meget i fjerde generation af Jeep Wrangler – ikke mindst på sikkerhedssiden, men bilen er stadig svær at manøvrere og føles lidt gammeldags at køre i. Men den er sjov.

I bilens hjemland er den født med en 3,6-liters V6 benzinmaskine. Vi må nøjes med en firecylindret 2-liter turboudgave fra Alfa Romeo (Jeep er en del af FCA – Fiat Chrysler Automobiles).

Men bilens køreegenskaber på landevej taget i betragtning er det en god løsning. For den er ikke let at køre for utrænede – den er stor, den er tung, den er løs i styretøjet og støjniveauet fra dæk og vind er ret højt.

John Waynes firmabil

Vi har prøvet fjerde generation af Jeep Wragler, som blev født i 1942 som de allierede troppers nye lette terrænkøretøj. Alle har vel set John Wayne bag rattet i Jeep i en amerikansk krigsfilm – eller for den sags skyld Paul Hagen i en Soldaterkammerater-film.

Bilen er legendarisk og selv i nyeste udgave er den tro mod sit ophav. Den er faktisk helt nyudviklet – og har en moderne 8-trins automat-gearkasse – endda med skifteplader bag rattet, hvis man selv vil bestemme gearskiftene – men også et gammeldags bånd, man skal trække i for at justere ryglænet.

Kæmpe varerum

Bilen er høj at komme ind i – men heldigvis er der et trinbræt på hver side. Man sidder ret tæt på den lodrette forrude og kabinen virker lidt smal, men kan man lide gammelt trucker-miljø, vil man føle sig hjemme. Den er dog ikke så rå som tidligere.

Varerummet er meget stort – over 2.000 liter – plus rum under gulvet og handskerum med løs samt midterboks. Læssehøjden er på 770 mm, men det er jo også en stor off-road’er.

Man hjælpes af den to-delte bagklap, hvor den øverste del svinger op og nederste del er i form af to dele, der svinger ud.

Råt look

Hængslerne er monteret udvendigt for at give det ekstra rå look. Udvendigt er reservehjulet også placeret – lige som i gamle dage.

Til gengæld er der lædersæder, varme i rat og forsæder samt parkerings-assistent . Den 8,4 tommer navigationsskærm virker i dagens bilverden vel lille. Der er også en lille skærm mellem hovedurene. Man skal dog stadig betjene rudehejs fra midterkonsollen.

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, bakkamera og LED lys ude og inde. Men den har ikke linjevogter og nødbremsesystem.  Og bremselængden virker også ganske lang.

Suveræn i terrænet

I terrænet er den suveræn – her kan man vælge reduktionsgear, spær og 4L, så bliver man ikke ladt i stikken. Command Trac 2,71:1 hedder systemet. Dertil antispin-system.

Her passer de to stive aksler godt til opgaven – men på asfalt er de med til at give en hård affjedring, selv om der også er panhardstang, skruefjedre og langsgående stræbearme.

Vadedybden er 760 mm, frihøjden 242 mm og til- og frakørselsvinkler og rampevinkel er på 35,4-, 30,7- og 20 grader. Det vidner om et kapabelt køretøj i felten. Der er naturligvis også hill descend.

Trailervægt på 2,5 tons

Til gengæld har den en vendediameter på ca. 12 meter – så man skal have god plads, når man skal vende kareten.

Letvægter er den heller ikke – med sine 2.197 kg, men den kan kun trække en trailer på ca. 2,5 tons, hvor mange konkurrenter klarer 3,5 tons.

Lædersæderne kunne efter vores smag godt have givet lidt mere sidestøtte. Til gengæld er der to kraftige fartgreb på A-søjlen, så man holde balancen.

Faktaboks Jeep Wrangler Safari:
Motor: 4 cyl. række – turbobenzin.
Miljø: Euro 6D temp.
Slagvolumen: 2.184 ccm.
Ydelse: 272 hk v. 5.250 omdr.
Moment: 400 Nm v. 3.000 omdr.
Gear: 8 trins aut. – ZF.
Gearvalg: 2H, 4H auto, 4H Part time og 4L.
Off road: Reduktionsgear og spærredifferentiale.
Acc. 0-100 km/t: 7,6 sek.
Topfart: 180 km/t.
Brændstofforbrug: 9,1 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 255 g/km.
Bremse: vent- skiver/skiver, esc, antispin.
For/bagaksel: Stive aksler, panhardstang, skruefjedre, langsgående stræbearme og stabilisatorer.
Akselafstand: 3.008 mm.
Frihøjde: 242 mm.
Vendediameter: 12,4 m.
Styretøj: Kuglekredsløb/servo.
Til/frakørselsvinkler: 35,4/30,7 grader
Rampevinkel: 20 grader.
Dæk: Bridgestone Dueler 256/70 R18.
Læssehøjde: 770 mm.
Egenvægt: 2.197 kg.
Trailervægt: 2,5 tons.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ex. moms: 571.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk