Du kører afsted indtil en forhindring dukker op – du slipper speederen og bilen bremser ret kraftigt op, og når du accelererer igen, hjælper systemet bremseenergien til at få bilen i gang igen.

Resultatet er, at du sparer brændstof. Faktisk op mod 15 procent brændstof ifølge tyske målinger.

Det er MAN Trucks, der står bag udviklingen af dette hydrauliske hybrid system, Hydraulisk Regenerativ Bremse-system (HRB).

Sådan virker det
Systemet konverterer bilens kinetiske energi ind i to kondensatorer bag førerhuset ved opbremsning og når bilen accelererer frigives trykket og giver parallelt moment til motoren.

Vi fik for nylig mulighed for at prøve TGM–lastbilen i en kort tur i Greve, hvor MAN i Danmark har til huse – og det er meget spændende.

Man skal bare passe på, når man slipper speederen, for der er ikke noget bremselys – for det fungerer som en hård retarder på 150-200 kW.

Sparer på bremserne
Man kan faktisk undgå at bruge bremsepedalen så meget – så bremserne spares også. Bedste effekt fås fra 70 km/t og under 45 km/t er der ikke så stor effekt. Trykket forsvinder på måske syv sekunder – men bygges også hurtigt op. Det pudsige er, at man også kan køre med en fod – fordi bremsepedalen næsten ikke benyttes.

Der er en opfindelse fra MAN – men det er et meget enkelt system, som er helt integreret i lastbilens øvrige systemer. Det passer godt til renovationsbiler og distributionsbiler med meget stop/start kørsel. Men testbilen var et chassis – største effekt får man med last.

Betales tilbage på seks år
Men – helt gratis er det ikke. Prislisten siger 30.000 Euro (225.000 kroner). Monteret på en renovationsbil køres måske 30.000 km. om året – og så er systemet betalt over seks år, inklusive  besparelsen på bremserne på ca. 8.000 kroner om året.

Systemet taget om mod 400 kg. af nyttelasten – men det betyder knap så meget i en renovationsbil.

MAN har haft TGM biler med systemet på feltprøve i busser og renovationsbiler Frankrig – nærmere bestemt hos virksomhederne SEPUR og VIOLIA – bl.a.i Paris.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk