(MALAGA)
Syv procent stigning viste skiltet på motorvejen mellem Malaga og Granada, men det gjorde det bare endnu mere spændende at køremed Volvos nye Dual Clutch-system –verdens første dobbelt-koblings gearkasse til tunge lastbiler i serieproduktion.
Selvfølgelig skifter lastbilen gear, men det mærkes slet i bilen. Man ser omdrejningstallet falde og stige på omdrejningstælleren, og men hører skiftelydene – men det er næsten lydløst. Og turbotrykket ændrer sig ikke.
Ved siden af i passagersædet sidder Astrid Drewsen – den måske bedste codriver i denne bil, for det er hende – som Volvos produktchef for drivliner – og hendes stab af medarbejdere, der har udviklet systemet gennem de senere år.
God tilbagemelding
Man føler hendes begejstring endnu mere end aftenen før på hotellet i Malaga, hvor hun gennemgik systemet . For nu får hun tilbagemelding fra én af de første journalister, og den første danske journalist, der har kørt bilen i hendes nærvær. At hun selv er dansk født, gør øjeblikket endnu sjovere for os begge.
I-Shift dobbelt-koblings gearkassen er en videreudvikling af den normale I-Shift automatiserede gearkasse og kan beskrives som to parallelt forbundne gearkasser.
Mens et gear er aktiv i den ene gearkasse, er næste gear forvalgt i den anden gearkasse. Under gearskiftet kobles så gearkasse et fra i samme sekund, som den anden gearkasse er tilkoblet – dermed foregår gearskift under tab af motorkræfter og moment.
Mister ikke fart og moment
Dobbelt-koblings gearkasser er meget anvendt i sportsvogne, fordi de giver en blød overgang mellem gearene selv ved hurtig acceleration. Man mister hverken fart eller trækkraft (drejningsmoment).
Derfor har Volvo også udviklet en sjov video med systemet, som ligger på YouTube – kaldet ”The Casino”.
Økonomisk set er merprisen for Dual Clutch systemet 37.000 kroner, men det er omtrent det samme, som man betaler for et lignende system i eksempelvis en dyr personbil. Det er i hvert fald en rimelig pris – og en kæmpe behagelighed for chaufføren, især hvis man kører meget i kuperet terræn. Tilmed er brændstofforbruget ikke forringet.
Testet med modulvogntog
”Vi har testet systemet meget i Norden – og mest med modulvogntog på 60 tons. For når det holder til 60 tons, er 40 tons jo ikke noget problem. Systemet har været kendt fra bl.a. personbiler i 10 år, så teknologien er kendt. Vi har selv udviklet soft-ware systemet, mens produktionen af dobbeltkoblings-gearkassen foregår hos ZF, som har stor erfaring med Dual Clutch,” siger Astrid Drewsen.
Vægten er forøget med 101 kg – og teknikken er 12 cm. længere end I-shift gearkassen. Udvekslingen er som på I-Shift, og momentet er det samme. Det bliver bare ved med at være det samme. Systemet passer sig selv, men man kan selv vælge at springe gear over.
”Powershift-gearskiftene uden afbrydelser af kraftoverførslen betyder, at det er lettere at følge med trafikken – især på vanskelige veje. Resultatet er en mere afslappet og sikker kørsel,” siger Astrid Drewsen.
13 liter motor med 540 hk
Kun ved spring mellem low og high range fra 6.- til 7. gear sker der en kortvarig afbrydelse af kraftoverførslen. Bilen, som vi prøvede havde Volvos motorbremse, men også retarder til at tage farten af på bakkerne.
Vi kørte Dual Clutch med 540 hk, som er den største af de 13 liters Euro 6-motorer, men systemet kan fås til 13-serien generelt – altså også med 460- og 500 hk. Der anvendes både EGR og SCR miljø-systemer på motoren.
Faktaboks: I shift med Dual Clutch:
I-Shift med dobbeltkobling kan beskrives som to parallelle gearkasser. Når et gear er aktivt på den ene gearkasse, er næste gear allerede valgt på den anden. Under gearskiftene udkobles det ene gear i nøjagtigt samme øjeblik, som det andet gear kobles ind. Gearskiftet foregår derfor uden afbrydelse af kraftoverførslen.
–
Systemet er baseret på I-Shift-gearkassen. På trods af de nye komponenter er den nye gearkasse kun 12 cm længere end en almindelig I-Shift.
–
Der skiftes gear uden afbrydelse af kraftoverførslen. Ved kørsel under forhold, hvor det er mere optimalt for gearkassen at springe et par gear over, skifter den gear på samme måde som en almindelig I-Shift.
–
I-Shift Dual Clutch kan skifte gear uden afbrydelse af kraftoverførslen med undtagelse af range-skift, som sker ved skift fra 6. til 7. gear.
–
Jævne og rykfri gearskift nedbringer slitagen af drivlinen og resten af køretøjet.
–
Brændstofforbruget er det samme som med den almindelige I?Shift.
–
I-Shift Dual Clutch fås til den nye Volvo FH som alternativ til I-Shift og manuelle gearkasser.
–
Fuso Canter Duonic har også dobbeltkoblings-gearkasse – men her er der tale om en let lastbil eller varebil.