Nissan har helt ændret politik, når det gælder deres SUV model X-Trail. Hvor modellen tidligere – fra 2007 – var en 4×4-bil lige under den terrængående Patrol, så er den nye X-Trail mere folkelig med lavere pris og valg imellem for- og firehjulstræk.

VOTY.dk har prøvet bilen med forhjulstræk og manuelt gearskift, som de fleste kunder forventer at vælge herhjemme ifølge importøren.

De færreste kunder har brug for 4×4-egenskaber – og så spares der også over 20.000 kroner plus moms i Van-udgaven, som man sælger i den prøvede Acenta udgave for 206.113 kroner plus moms, hvor hvidplade-prisen er 385.000 kroner.

4×4 udgave som Van
Besparelsen som Van kan dog få en del gulpladekunder til at vælge den mere alsidige, men dyrere 4×4-version.

Man sidder lidt højere i bilen end i den mindre Qashqai, som dog nok vil være tilstrækkelig for de fleste. Til gengæld er X-Trail oplagt, hvis man har brug for syv siddepladser, som ikke længere kan fås til Qashqai, som det var tilfældet i den tidligere Qashqai+2 udgave.

Endelig kan X-Trail fås med et glas-panoramatag, som kan åbnes – og det kan det ikke i Qashqai udgaven. Har man hverken behov for frisk luft foroven eller de ekstra sæder, skulle man lige prøve Qashqai, før man giver de ekstra penge ud på den dyrere X-Trail.

Platform sammen med Renault
Den nye X-Trail er i øvrigt bygget på den nye fællesudviklede Common Module Family-platform (CMF) fra Renault-Nissan.

Den kraftige 2-liter dieselmotor fra den tidligere X-Trail er sendt på pension til fordel for en 130 hestes 1,6 liters motor, der findes i mange biler fra Renault-Nissan alliancen. Den er til gengæld mere økonomisk, hvilket tæller mest for de fleste. 20,4 km/l siger de officielle forbrugstal – hvilket også hentes delvist i bilens stop/start system. Det bliver til 129 gram CO2/km.

Men motoren er rimelig kvik i det daglige med dens moment på 320 Nm. ved 1.750 omdrejninger. Den klarer 188 km/t på toppen og når 100 km/t på 10,5 sekunder. Altså ingen racer, men tilfredsstillende herhjemme.

Bykørsel i fjede gear
Trækkraften i femte- og sjette gear sker fra 1.200 omdrejninger eller henholdsvis 55- og 65 km/t. Så lovlig bykørsel kræver brug af fjerde gear.

En kraftigere motor ville måske være kærkommen i 4×4-udgaven, men p.t. er der ifølge Nissan kun en 1,6 liters turbo-benziner med 163 hk  på vej som alternativ.

Vi skal fremhæve den fornemme komfort i bilen med velformede sæder, der multiindstilles.

Trailervægt på to tons
Bilen er større end Qashqai – så man får et stort varerum. X-Trail har desuden en elbetjent bagklap. Trailervægten er på to tons.

På vejen er den måske ikke så agil som Qashqai – og den er nok også mere end traditionel SUV at køre i end Crossover-modellen Qashqai. Men den er nem at køre med sit letgående styretøj.

Bygges i apan
X-Trail slås direkte med biler så som Ford Kuga, Honda CR-V og Toyota RAV-4 – men det må være en smagssag, hvilken bil, man synes bedst om. Man kan jo prøve dem alle inden købet.

Modsat Qasqai kommer X-Trail fra den japanske Kyushu fabrik – ikke mindst fordi fabrikken i Sunderland i Nordengland er tæt på et kapacitets-maksimum. Der skal endda også senere være plads dér til at bygge en Infinity Q30 udgave fra Nissans luksusprogram (som ikke fås herhjemme).

X-Trail skal dog efter forlydender bygges på otte andre fabrikker – så den kan også ende med at komme fra Nissans fabrik i St.Petersborg i Rusland. Det vil være billigere i transport.

LED lys ude og inde
Bilen har en række nye design-features og detaljer så som nye forlygter med LED , og ligesom Qashqai med en markant ny LED-positionslys, der gør bilen genkendelig i mørke. Der er også LED lys i kabinen i X-Trail.

Bilen har desuden den nyeste generation af Nissan Connect-systemet med smartphone-integrering og en række nye muligheder så som adskillige indbyggede apps.

Høj grad af sikkerhed
I kombination med Nissans nye Chassis Control-system og Nissan sikkerhedspakke ”Safety Shield” – hvor man med kameraer kan orientere sig rundt om hele bilen fra førersædet – giver den nye X-Trails drivline masser af sikkerheds- og komfortfunktioner – bl.a. genkendelse af fartbegrænsningsskilte.

Dertil kommer fartbegrænser nøglefri start, to-zone klimaanlæg, handskerumslås, sædevarme og dæktryksassistent (som også er lovbefalet fra november.)

Næves skal bl.a. automatisk nødbremse, linjevogter, træthedsalarm og advarsel mod biler i den blinde vinkel (BLIS).  Desuden er der Nissan Connect, der giver internetadgang med flere app’s på bilens 7-tommer skærm med navigation.

Fakta Nisan X-Trail 2WD Acenta:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 130 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 188 km/t.
0-100 km/t: 10.5 sek.
Økonomi-snit: 20,4 km/l.
CO2: 129 gram/km.
Årlig grøn ejerafgift: 2.800 kr.
Trailervægt: 2.000 kg.
Varerum: ca. 1.900 liter.
Crashtest:5 EuroNCAP stjerner.
Pris ex. moms: 206.213 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk