(BILBAO)

Det skal være den bedste arbejdsplads for en lastbilchauffør.

Det var udgangspunktet for den tyske lastbilsfabrik MAN, da de for fem år siden gik i gang med at udvikle deres næste generation lastbiler.

Det er første gang, siden MAN Trucks lancerede deres TGA-generation for tyve år siden, at fabrikken præsenterer en nyudviklet lastbilserie.

I Danmark i april/maj

“Og de nye lastbiler ventes allerede til Danmark i april eller maj. De nye og nuværende lastbilserier vil blive markedsført sideløbende indtil de nye generationer er fuldt integreret,” fortæller informationschef hos MAN i Danmark, Claus Lindholm.

Ved præsentationen i Bilbao i Spanien så vi kun 4×2 biler, men snart følger andre akselkonfigurationer. Indenfor det næste halve år vil hele MAN-serien være komplet.

Både TGS, TGM, TGL – og TGX

Topmodellen TGX var i centrum, men hele paletten af lastbiler er fornyet og blev vist frem – såvel TGS, TGM og TGL.

Der fokuseres med de nye lastbilsserier på fire hovedpunkter – chaufførens arbejdsplads, lastbilens effektivitet med optimal nyttelast, lastbilens stabilitet og et stærkt og kompetent partnerskab med kunderne.

Den nye designfilosofi er holdt stramt på alle modeller. Kun i basis-TGL finder man ikke alle de samme nyheder fra kabinen som i f.eks. TGX.

Lastbils-design skal holde længe

Mange sammenligner nyt design på en lastbil med personbiler. Det kan man ikke umiddelbart, fortalte international pressechef hos MAN, Martin Böckelmann, ved præsentationen af de nye lastbiler – for en lastbils design skal holde i flere år.

Men filosofien er dog den samme: visualisering af et brand som her MAN. Et stærkt brand kræver et stærkt design. MAN-løven, som MAN overtog sammen med bus- og lastbilsmærket Büssing i 1971, er i dag uløseligt forbundet med MAN lastbiler.

Büssing (fra 1921) valgte løven som logo, fordi den er forbundet til Büssings hjemby Braunsweig, hvor Heinrich der Löwe var fyrste i 1100 tallet – og hvor han også ligger begravet i byens domkirke.
Nu følger så anden udgave af dette logo i 2020 udgaven af MAN’s køretøjer.

På udfordrende bjergtest

Faktisk skulle TGX-serien have været vist i efteråret 2019, men den blev skubbet til i år. Derfor kunne man vise alle de nye lastbiler på én gang.

Men ved testen næste formiddag var det kun TGX-modeller, vi kunne køre i.

MAN sendte allerede deres nyheder ud forrige mandag, da der var den første visning af nyhederne for bl.a. en række storkunder, men på grund af uvejr i Holland og Tyskland blev mange fly aflyst – og derfor nåede mange hundrede gæster ikke frem.

80 kilometer test

Heldigvis var vejret blevet bedre, da vi skulle til Bilbao og prøve den nye MAN-generation, og vi blev sendt ombord i en 510 hestes udgave, som endda er den motorstørrelse, som danske vognmænd holder ekstra meget af.

Ikke mindst drejningsmomentet på 2.600 omdrejninger sikrer god overskudskraft. Motor og drivline er dog ikke helt ny, men er opdateret til den nye model. Det betyder sammen med den forbedrede aerodynamik, at man opnår otte pct. bedre brændstoføkonomi.

Der var afsat en times tid til at køre da cirka 80 kilometer, som vores testrute var på, og turen gik først ad motorveje og derned snoede og kuperede veje op i bjergene, som ligger bag Bilbao.

Drivline er genbrug

Motoren blev sat på en prøve, for den kørte meget af tiden i lave gear, men stadig i det miljørigtige grønne felt omkring 14-1500 omdrejninger.

Nu var det ikke drivlinen, som vi havde mest fokus på – for den blev fornyet i 2019, men den er blevet opdateret, fik vi at vide.

Og den præsterede godt, og dens EffficientCruise sikrede, at bilen kunne forudse bakkerne på ruten, så vi hele tiden havde det rigtige gear.

Fravalgt kamera som spejl

Bilen har både adaptiv fartpilot og linjevogter (LDW, Lane Departure Warning), så den kører næsten af sig selv. Linjevogteren slog vi dog fra, for på de smalle bjergveje var der ikke meget plads mellem vejstriberne, og det er irriterende at høre på advarselslyde hele tiden.

Vi skulle lige vænne os til, at sidespejlene designmæssigt er trukket lidt tilbage, men det gør den blinde vinkel mellem spejl og førerhus mindre.

MAN har fravalgt kameraløsning i stedet for spejle (som kendes fra Mercedes’ nye Actros).

Kameraløsning om et par år

Hos MAN er man er ikke tilfreds med udviklingen endnu, fortalte fabrikkens udviklingschef, Dr. Susanne Bauer.

Men kameraerne vil nok komme indenfor et par år, sagde Dr. Bauer – og så kan hun jo kikke på Audis elektriske e-Tron elbil, som netop har kameraer i stedet for spejle.

Sammen med lastbilens nye design har man også gjort trinnene til førerhuset lidt bredere, så man lettere kommer til og fra førerhuset. Dertil kommer nye spoilere bag førerhuset.

Trinløs gearvælger

Ny er også gearvælgeren og betjening af retarder via en stilk på ratstammen. De betjenes nu trinløst. Dertil kommer den elektroniske håndbremse og den nye touchscreen, som kan fås i op til 12 tommer.

Rattet har fået nye let betjente knapper til bl.a. indstilling af fartpiloten, og det blev vi hurtigt dus med på vores testtur.

Endelig er hele gruppen af instrumenter over førerpladsen med fartskriver og RIO connectivity-box nydesignet for at gøre området lettere at arbejde med.

Kvaliteten er hævet

Vi skal også fortælle, at MAN har hævet kvaliteten endnu mere i de nye modeller, og derfor virker støjniveauet lavere i førerhuset.

Ledelsen hos MAN har i fjor meldt ud, at man arbejder på en fælles Traxon-basismotor til alle gruppens lastbiler, bl.a. MAN og Scania. 80 pct. skal så være fælles teknik, og 20 pct. kan være dedikeret de enkelte mærkers DNA. Men før om to-tre år er den nok ikke klar.

MAN er dog sikre på, at det er e-arkitekturen, der langt hen ad vejen vil styre fremtidens transport. Man er i fuld gang med at sælge eTGE varebilen, og snart er MAN eTGM også klar.

Spurgt mange brugere

For den nye MAN er det dog førerhuset, der er i centrum for nyhederne, og det er som sagt chaufføren, der er vigtigst.

Derfor har man også spurgt 300 kunder og 700 chauffører både ved arrangementer på fabrikken og rundt om på rastepladser, hvad de gerne ville have MAN til at udvikle. Dertil kommer udtalelser fra 50.000 kunder om eftermarkedet.

Designet af bilerne er helt nyt – men stadig typisk MAN. Som nævnt bedre aerodynamik, der er nye spoilere bag førerhuset og nye lygter med LED teknik.

Flere nyhederne i førerhuset

Nyhederne i førerhuset er mange, men først og fremmest er instrumentbrættet blevet buet, så man har lettere ved at betjene kontakterne. Det er virkelig er stor behagelighed på landevejen, kan vi berette.

MAN har været på besøg i VW gruppens reservedelslager og har her lånt en drejeskive og fordoblet antallet til to. Navnet på systemet er Smart Select.

Man rører ved den nederste drejeskive og vælger et emne – og trykker på den øverste skive for at aktivere det. Et håndtag trækkes forinden frem til at lægge håndleddet på, så fingrene kan arbejde i ro med at aktivere skiverne. Der er her virkelig tale om nytænkning – og det er let at arbejde med.

Betjenes som blindskrift

Udfordringen er det samme som at lære blindskrift på en computers tastatur. Man skal lære at betjene systemet uden at skulle tage øjnene fra vejbanen.

Men der går nok nogle uger med at vænne sig til det. Selv om vores anden-kører fra Australien under testkørslen mente, at det ville tage tre dage.

Indtil man lærer at betjene MAN’s SmartSelect system skal man passe på ikke at glemme trafikken. Det svarer til at betjene sin mobiltelefon under kørslen. Men det er jo en udfordring med alle de mange køretøjer, som i dag har så mange skærme, der skal betjenes som erstatning for kontakter.

Ny fjernbetjening

Men MAN var ikke færdige med at forkæle chaufførerne, for overkøjen er også forbedret. Og så har man udviklet en ny fjernbetjening, så man ikke skal forlade køjen for at betjene bilen.

I den forbindelse har MAN i øvrigt fundet på at placere fire kontakter nederst på førerdøren, så chaufføren kan aktivere f.eks. advarselsblink fra gaden – uden at skulle op i førerhuset. Denne funktion er fast – de tre andre kontakter er valgfri. En rigtig god idé.

Godt indeklima
I kabinen kan man folde det øverste af passagersædets ryglæn frem, så man får et lille bord – og fra instrumentbrættet kan man også trække en bakke ud.

Passagersædet kan også fås med drejekonsol, så sædet kan drejes rundt – dermed kan chaufføren f.eks. dreje stolen rundt og sidde med benene oppe i køjen.

I øvrigt er der mange nye aflæggerum og skuffer i førerhuset, en ny køleboks og nye kopholdere.

Forbedret Uptime

Kongstanken med hele fornyelsen af lastbilen er, at vognmanden kan gøre sin forretning enklere. Bilerne er forbundet til både vognmandsforretningen og til MAN, så man dér også kan fortælle, hvornår det er tid til at komme på værksted.

Her bruges udtrykket forbedret Uptime – altså at bilen skal blive på vejen længst muligt.

Fabrikken peger også på opdateret teknik, og det har givet otte pct. bedre brøndstoføkonomi – bl.a. genne en forbedret fartpilot. Man har også været tæt på opbyggere, så de bedre kan arbejde med bilen. De skal lære den helt nye elektriske arkitektur på bilen. Derfor er der også udviklet en ny app til formålet.

Digitale platforme

Der er også udviklet nye digitale platforme på vejen mod fremtidens lastbil.

Sikkerheden er forbedret gennem nye assistentsystemer – nyt er ”Turn Assist”, som kan sammenlignes med Blind Spot informationssystem, som sikrer, at man bedre kan følge andre trafikanter ved svingning. Systemet bliver lovkrav om fire år.

Nu er det, som MAN fortæller, ikke bare præsentationen af en ny lastbil, vi har været med til – det er præsentationen af MAN som leverandør af intelligente og miljørigtige transportløsninger.

Transporten stiger 40 pct.

MAN Trucks har arbejdet ud fra, at transporter vil stige med 40 pct. de næste 20 år bare i EU, og kommende regler siger, at CO2 reduktionen skal nedsættes med 15 pct. i 2025 og yderligere 30 pct. i 2030.

Oven i det kommer så en stigende mangel på chauffører. I Tyskland alene vil der de nærmeste to år mangle 150.000 chauffører.

Store investeringer

750 mio. kroner er der investeret alene på fabrikken i München. Dertil 638 mio. kr. til et opdateret lakeringsanlæg.

Også i østrigske Steyr, hvor TGL og TGM modeller produceres, er lakeringsprocessen moderniseret. I øvrigt bliver det her, hvor alle plast-emner til alle MAN lastbiler i fremtiden vil blive produceret. Oven i det kommer så ny produktionslogistik med nye processor og værktøjer.

Otte førerhus-størrelser

De nye lastbiler fås i otte førerhus-størrelser – de største kaldes GX, GM and GN.

MAN har udviklet helt nye førerhuse – de kaldes FM (2,4 m bred), FN (lav udgave), NN (1,88 m lang til TGS), CC (til TGL og TGM på 2,24 x 1,62 m) og DN (mandsskabskabine).

De nye lastbiler omfatter stadig TGX, TGS, TGM og TGL modeler fra 7,5- til 41 tons. MAN TGX dækker et område mellem 18 og 41 tons totalvægt. Til heavy-duty applikationer endda op til 250 tons.

Overblik over nyhederne:
Buet instrumentbræt.
Turn Assist ved svingning.
Ny udformning af gearvælger.
SmartSelect drejeskiver.
Elektronisk håndbremse.
Ny touchscreen.
Ny overkøje.
Ny fjernbetjening fra køjer.
Nyt frontdesign med nye lygter.
Ny placering af sidespejle.
Ny spoiler.
Kontakter nederst på førerdør.
Foldbart ryglæn på passagersæde.
Udtræksbord i instrumentbræt.
Nyt informationsområde med fartskriver.
Nyt udformet rat.
Nyt soltag.
Nye el- og usb-stik.
Nye kopholdere.
Nye aflæggepladser og skabe.

Fakta om de nye lastbilsmodeller:
12 mio. arbejdstimer er brugt på projektet.
Der er kørt fire mio. testkilometer.
167.000 timer I arbejde med det nye design.
22.000 nye reservedelsnumre er tilføjet.
Der er tilføjet 2,8 mio. nye software-koder.
De nye lastbiler fås i 3.000 farver.
2.100 MAN ansatte var direkte involveret i projektet.
Der er 36.000 ansatte hos MAN Truck & Bus.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk