”StarTklar” hedder et nyt koncept for salg af lastbiler i Danmark, hvor forhandlerne vil have flere lagerbiler – opbygget efter de hyppigste ønsker fra kunder.

Ganske vist siger man, at ikke én lastbil, der bestilles af kunderne, er ens – men så alligevel. Langt hen ad vejen går mange ønsker igen, så lastbilerne har de samme opbygninger – f.eks. en byggemarkedsbil: En lastbil med kran og alulad eller en tømmerbil med hejs og kran.

”På den måde kan vi sænke leveringstiden betragteligt. Vi har udpeget et par certificerede opbyggere, som i første omgang er HMF, SAWO og Brdr. Plagborg,” siger produkt- og marketingchef hos Mercedes-Benz Danmark, Mikael Voigt.

To ugers levering

”StarTklar” er navnet på projektet, som har været på det svenske marked i 10 år – dog er valget af lastbiler i Sverige ikke som i Danmark. Herhjemme er der typisk andre konfigurationer og specifikationer. Men hos den svenske forhandler Hedin er halvdelen af leverede biler ”StarTklar” modeller.

De nævnte typer vil fremover kunne leveres et par måneder efter kunden har bestilt dem, hvor der før kunne gå seks-otte uger. I forvejen er produktionskapaciteten på fabrikken i Wörth i Tyskland udnyttet – så man kan ikke bare springe køen over. Det samme herhjemme. Både opbyggere og autolakerere har rygende travlt.

Konceptet kan udvides hen ad vejen til flere modeller.

Følg med på nettet

Med ”StarTklar” vil der altid være mange forskellige lastbiler på lager eller på vej hjem til Danmark. Man kan også se med på mb-startklar.dk for at høre med om konceptet.

”Vores forhandler i Esbjerg følger jo ikke med, når forhandleren i Aarhus bestiller en specifik bil – men det bliver anderledes nu, hvor vi får flere standardiserede biler på lager. På den måde får kunden også den rigtige pris. Nu er der ikke så meget, der skal ordres – bortset fra lidt udstyr så som en kaffemaskine i førerhuset,” siger Mikael Voigt, der fik ”ideen” til ”StarTklar” i Danmark.

Noget for os selv

Danmark er et helt specielt marked, når det gælder opbygninger.

”Herhjemme kan der sagtens holdes seks-otte byggemøder mellem kunde, forhandler og opbyggere, før bilen er specificeret. I Sverige er der måske to møder – og i Tyskland er sådanne møder slet ikke almindelige,” siger Mikael Voigt.

Således er det mere og mere almindeligt, at den danske kunde ønsker højresvingsassistent, for det gør chaufføren mere tryg og glad.

Efter sommerferien

I forbindelse med ”StarTklar” projektet er den danske importør også parat til at markedsføre nye sikkerhedssystemer – bl.a. Active Brake Assist 4, som også godkender fodgængere og cyklister. ABA4 bliver standard i Mercedes lastbiler.

”StarTklar” konceptet vil være klar hos forhandlerne efter sommerferien.

De tilbudte modeller:
Vi kikkede nærmere på de nye ”StarTklar” modeller i forbindelse med et arrangement på Sjællandsringen forleden – og Mercedes-bilerne, som der er sat fokus på er:

Antos:

Atego 1224 LnR 4×2 distributionsbil med en 18 pallers kasse i krydsfinér og polyester fra tyske Junge og en lift fra Bär. Lasteevne 5,7 tons. 6 cylindret rækkemotor på 238 hk, moment 1.000 Nm, luftaffjedring på bagakslen og 6 trins Powershift automatgear.

Antos 1830 LnR 4×2 distributionsbil med Plagborg 18 pallers alu-kasse og Zepro lift. Lasteevne 8,2 tons. 6 cylindret rækkemotor på 299 hk, moment 1.200 Nm, luftaffjedring for og bag. Automatisk nødbremsesysten for fodgængere – og 8 trins fuldautomatisk Powershift.

Antos 2532 L 6×2 tømmerhandelbil Med HMF 2620 kran og lad. 26 tons bil. 6 cylindret rækkemotor på 320 hk og moment 1.300 Nm, luftaffjedret bogie og stålfjedre for. Automatisk nødbremsesystem for fodgængere. Radarbaseret højresvingsassistent. 8 trins Powershift aut. gear.

Arocs:

Arocs 3251 LK 8×4/4 med SAWO 3-vejs wirehejs og VBG luftstyret kærretræk. Danbox værktøjskasse. Chassis forstærket op for krankonsol til 30 tonmeter kran. Diverse arbejdslamper og lys. 6 cylindret rækkemotor på 510 hk og 2.500 Nm. Luftaffjedret bogie. 13 tons tandemaksler. 16 trins Powershift aut.gear. 120 tons vogntogsvægt.

Arocs 3251 LK 8×4/4 jordbil med Meiller tre-vejs tip fra fabrik. 12 trins Powershift aut. gear. 6 cyl rækkemotor på 510 hk og 2.500 Nm. Luft- eller stålaffjedret bogie. Stålaffjedrede foraksler. 80 tons vogntogsvægt.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk