Et engelske taxi-selskab har vovet pelsen og købt Nissans elektriske e-NV 200 Evalia som taxi, og er dermed en af pionererne til eldrevne e-NV 200 som taxi.

Nissan er allerede langt med udviklingen af taxi-udgaver af NV 200 til at køre i Barcelona, London og New York – både som el-udgaver og diesel-udgaver.

Herhjemme prøvede nogle vognmænd at prøve først Renault Fluence og senest Testa som hyrevogne. Fluence havde lille rækkevidde og Tesla var kostbar, og måske ikke så praktisk til opgaven, som man havde troet.

Lynladere er redningen
Nu ser det ud til, at Nissan kan få succes med taxi-udgaver af den nye e-NV 200 – dog primært til bykørsel. 170 kilometer rækkevidde lyder godt, men måske når man ikke så langt en kold januar dag. Redningen er stadig flere lynladere, så man på en halv time kan hente 80 pct. opladning.

I hvert fald har den britiske taxiselskab i St. Austell i Cornwall fået levet nok landets første elektriske e-NV 200 taxi. I forvejen kører selskabet med seks elektriske Leaf som hyrevogne. Og de klarer sig godt.1.600 km. er det hidtil blevet til i den nye e-NV 200.

Sparer 100.000 kr. om året
Taxi-vognmanden Mark Richardt regner med at besparelsen er knap 100.000 kroner i sparede brændstofudgifter. Faktisk planlægger vognmanden at udskifte alle sine diesel taxier med el-biler. Dertil kommer de lavere vedligeholdelsesudgifter, fordi der er færre sliddele.

Han forventer at han over fire år sparer 12.000 kroner i forhold til en dieselbil i vedligeholdelse.
Teknikken i e-NV 200 er identisk med Leaf, bortsat fra, at der er varmepumpe i de bedst udstyrede Leaf udgaver.

Varmepumpe betyder bedre komfort og betyder mindre elforbrug.  Uden varmepumpe må det ifølge Dansk Elbil Komité forventes at en elbil skal bruge 3-4 gange så meget strøm til opvarmning i forhold til biler med varmepumpe.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk