I Danmark er bilbeskatningen for personbiler 105/150 procent – så man ser stort set ikke en pick-up dobbeltkabine med bagsædet i brug, med mindre der er tale om en dobbeltkabine/mandskabsvogn uden afgift.
Den kan så kun bruges i ”embeds medfør” til transport af f.eks. arbejdssjak fra byggeplads – og aldrig til privatkørsel. Til gengæld er bilen så afgiftsfri.
Hos den danske Nissan importør har man nu indregistreret en Navara med bagsæder og almindelig afgift, men da lasteevnen til gods overstiger lasteevnen til personer – i dette tilfælde 272 kg for fire personer a 68 kg. overfor de resterende kilo på 3.010 minus 2.138 kg. – 600 kg. – så anses bilen som varebil, har man oplyst i Færdselsstyrelsen.
Slags varebil
Bilen indregistreres så som en slags varebil med privat personkørsel som anvendelse. Navara er født som varebil (N1) – så den nye løsning er en genvej til personbilen (M1).
Som varebil betaler man for privat anvendelse af gulpladebiler som Navara 17.590 kroner. Det gør man ikke på hvide plader, selv om bilen er en varebil.
Samtidig er bilen blevet nedvejet, så chaufføren ikke skal have B/E kørekort, når man drager afsted med sin trailer. Det betyder, at der ikke kan være så meget gods på ladet – nemlig 650 kg. i stedet for normalt 973 kg.
600.000 kroner i topudgave
Prisen på bilen er dog stadig for entusiaster – nemlig 616.365 kroner – men hos Nissan spores en stigende interesse for bilen på hvide plader – bl.a. hos hestefolket, bådfolket, landmænd og entreprenører, der så kan benytte bilen både privat og som jobbil.
Nissan Navara Dobbeltkabine Visia 160 hk på hvide plader begynder iøvrigt fra kun 490.191 kroner.
Det er i øvrigt ikke enten-eller med afgifterne, men både-og, hvis der er privatanvendeles-afgift på. Så man skal altså under alle omstændigheder betale 7.740 kroner i grøn ejerafgift.
Hvis der skulle have været privatanvendelsesafgift på bilen, så havde den kostet privatanvendelsesafgiften på 17.590 kroner plus de 7.740 kroner, ialt 25.330 kroner i årlige løbende afgifter. En betydelig udskrivning må man sige. Nu slipper man altså med den almindelige grønne ejerafgift på 7.740/år.
Ikke for menigmand
Stadig ikke en bil for menigmand – men billigere end en stor, kraftig firehjulstrækker – og endda med større trailervægt på 3,5 tons.
Da bilen på papiret fortsat er en N1 varebil, skal den heller ikke – endnu – opfylde krav så som dæktryksmåler.
”Efter at Navara har fået uafhængig affjedring overalt er den pludselig meget behagelig at køre i tom på bl.a. ujævn vej. Kun fordi der er tale om en bil med chassisramme, er den stivere end en bil som vores X-Trail SUV,” siger marketingchef Steffen Nederby Høj, som netop har fået den nye Navara som firmabil på hvide nummerplader.
Navare på førstepladsen
Hans gamle firmabil var en X-Trail, som har en trailervægt på 2 tons – og har man en stor hestetrailer er det lige i underkanten.
Efter at den nye Navara er landet i butikkerne, er den strøget direkte ind på førstepladsen over solgte pick-up bilmodeller herhjemme – og salget har oversteget forventningerne hos importøren.