Datsun-bilmærket har ikke eksisteret i Europa i mange år – det blev erstattet om end langsomt med navnet Nissan, som i dag er koncernnavnet. Men Datsun lever i bedste velgående i dag – især som lavprismærke i tredjelande.

Personligt har jeg et særligt forhold til navnet Datsun. Jeg kørte rally som helt ung i en Datsun 1600 SSS. Mit første pressemøde som motorjournalist var med Datsun 120Y i København i 1978 – hvor chefen for Datsun i Danmark og firmaets stifter, K. W. Bruun, personligt var til stede på Langelinie Pavillonen, og min første øversøiske pressetur til Japan et par år efter var til lanceringen af Datsun Bluebird.

Som papegøjeplader tidligere
Senest har Datsun, som er et selvstændigt mærke, lanceret sin nye Datsun GO+ Panel Van – i bl.a. Sydafrika, hvor Datsun blev reintroduceret i 2014. Bilen bygger på en stationcar-lignende bil, som er en varebil, som kan bruges som privatbil i fritiden – ligesom papegøjebiler herhjemme tidligere, som havde bagsæde trods blændede sideruder.

Datsun Go+ Panel Van er målrettet unge iværksættere, som har brug for en arbejdshest i hverdagen, som kan benyttes privat i fritiden.

Økonomiske udfordringer
 “Datsuns målsætning er, at være trofaste overfor ideen med at sælge biler til fornuftige priser – men i en god kvalitet, og i tider, hvor der er økonomiske udfordringer,” udtaler Vincent Cobee, øverste chef for Datsun.

Den nye Van er et forsøg på at udvide mærket til hjælp for små- og mellemstore virksomheder (SMV) det sydafrikanske marked – og er Datsuns udspil i det lette varebilsmarked (LCV).

Bilen kan laste 542 kg på et areal af 3,43 kubikmeter. Gulvet er af galvaniseret stål. Bagruderne er tonede. Motoren er en 1,2 liters benzinmotor på 67 hk, der klarer knap 20 km/t

a

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk