Nissan har altid været god til at sælge små biler i Danmark, men efter at Micra er sat på pause – inden en eludgave skulle dukke op til næste år – er der i dag kun Juke tilbage som mindste Nissan.

Den næste Micra skal bygges i Frankrig i stedet for England – med samme drivline som ”kusinerne” fra Renault – bl.a. Renaults nye retromodeller ”4” og ”5.”

Så tilbage i folden finder vi altså Juke som mindste udgave – som kan afhjælpe ønsket om en lille benzinudgave. Micra har også været populær som en billig Van – og her er det så Juke, der lige nu skal tage over fra Micra.

Kun 750 kg. på krogen

Et minus ved de dyre hybridudgaver er, at de kun må trække 750 kg. på krogen, hvor de mindre udgaver når op på 1.250 kg. Som van er der 1.100 liter varerum at øre godt med. Læssehøjden er 790 mm udvendigt og 15 cm indvendigt. Bagklappen opereres ikke elektrisk.

Billigste Juke koster 220.000 kroner på hvide plader – det er cirka. 130.000 kroner plus moms som Van – og det er måske den, der er mest tillokkende som pizza-bil eller servicebil – og ikke modellen Tekna HEV med hybrid-teknologi, som vi har prøvet – som koster 310.000 kroner på hvide plader. og måske knap 200.000 kroner på gule plader.

Mere avanceret

Men Tekna er noget mere avanceret med først og fremmest større motor end den 3-cylindrede i indstigningsudgaven med manuel gearkasse og 114 hk. Testbilen lander 143 hk og har CVT trinløs automatgear.

Hybridteknikken er bundet op med en 4-cylindret benzinmotor og trinløst automatgear. Det fungerer godt.

Man kan vælge mellem tre køre-metoder – eco, standard og sport, men så har bilen e-pedal, så bilen selv bremser ned, når speederen slippes. Man kan også vælge at trykke på EV knappen – når der er strøm på systemet.

Ganske kvik

Bilen er med sit hybridsystem ret kvik i det daglige, komforten bag det multijusterbare rat rigtig god og er køreegenskaberne ganske tilfredsstillende om end affjedringen er ret fast.

CVT automatgearet virker mere afdæmpet end man er vant til med denne type gearkasse.

Den specielle gearkasse har op til 15 kombinationer af de gear, der forbinder drivakslerne med benzinmotoren og bilens to elmotorer – en lille og en stor.

Starter i eldrift

Bilen starter i eldrift fra den store elmotor med 49 hestekræfter – og det gør det muligt at undvære en kobling mellem benzinmotoren og gearkassen.

Når der skiftes gear sørger elmotor nummer to for, at tandhjulene altid kører lige hurtigt rundt.  Dermed kan skifterobotten både foretage støjsvage gearskift og styresystemet kan så ”hen ad vejen” skifte mellem benzin- og eldrift.

Der er skifteplader bag rattet for hurtigere gearskift – og bilen har sportsæder med dellæder, midterarmlæn samt læderrat.

Højt sikkerhedsniveau

Dertil kommer 19 tommer alufælge med 225/45 R 19 dæk, seks højttalere til det fine Bose musikanlæg og lidt mere brug af kunstlæder i kabinen. Sort tag koster ekstra.

Når det gælder sikkerhedsniveau, så er den flot i alle udgaver – og vi finder Nissans ProPilot med bl.a. adaptiv fartpilot og linjevogter. Desuden around view monitor, skiltegenkendelse og nødbremse.

På udstyrssiden kan man fremhæve nøglefri start, start/stop, p-assistet, navigation (med lille 8 tommer skærm), elektrisk p-bremse, tagspoiler, LED forlygter og regnsensor.

Teknik Nissan Juke HEV Dig-T 243 4 amt N-Design:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse max: 143 hk v- 5.600 omdr.
Ydelse uden hybrid: 94 hk.
Moment: 148 Nm v. 3.600 omdr.
Topfart: 166 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,1 sek.
Gennemsnitsforbrug: 20,4 km/l.
CO2 udslip: 111 g/km.
Træk: forhjulstræk.
Gear: CVT trinløs automatisk.
Trailervægt: 750 kg. med bremser.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.810/1.362 kg.
Nyttelast: Ca. 370 kg.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for og. Bag. Esc, ABS.
Dæk: Good-Year Eagle F1 225/45 R19.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Prisgæt Juke Van: Fra 130.000 kr plus moms.
Pris hvide plader Juke Hybrid: 347.900 kr.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk