Første test Mercedes Citan:
–
(HAMBURG)
–
Renault har allerede opnået fire stjerner i EuroNCAP testen for den nye Kangoo varebil – men samarbejdspartner Mercedes-Benz Vans stræber efter at få fuldt hus med fem stjerner på Kangoo’s søstermodel Citan, som vi netop har prøvet i Hamburg og omegn.
Til VOTY.dk siger chefingeniør for Mercedes-Benz små varebiler, Dirk Hipp, at man har udviklet Citan i tæt samarbejde med Renault, der bygget begge biler, men at man har fravalgt de meget omtale Sesame Doors, hvor man får ekstra stor åbning i højre side af bilen gennem fravalg af B-søjlen.
”Vi kan ikke opnå fem stjerner i EuroNCAP uden B-søjle,” understreger Dirk Hipp.
Fin-tuning
Både Citan og Kangoo bygges i Maubeuge i Nordfrankrig – men tyskerne har fået installeret særlige check-points, hvor man kan fin-tune bilen efter ønsker fra Mercedes – bl.a. er affjedringen lidt hårdere opsat, og styretøjet er anderledes – elektronisk som i Mercedes’ E- og S-klasse biler, hvor bilen ikke bremses ned ved såkaldt ”Lane Departure Warning” (linjevogter).
Vi prøvede systemet under vores tyske test – og det virker fremragende. Mere præcist end i Kangoo.
I det hele taget var vejgrebet fint – og det skyldes måske den tyske fin-tuning. Den virker mere fast affjedret end Kangoo – så hvis man går efter ekstra komfort, så er franskmanden nok bedst.
Overboost til Citan
Men det er svært at mærke forskellen på motorerne – uden at have bilerne ved siden af hinanden. Men Mercedes ”praler” bl.a. med, at de har en overboost funktion fra 84- til 89 kW i 30 sekunder, som hjælper ved overhaling.
Det skabes via et ændret indsprøjtnings- og en ændret turboindstilling i forhold til Kangoo. Ifølge Dirk Hipp.
Test af to dieselmotorer
Bilerne, som vi kunne teste, var både 95- og 116 hk dieselmotorer – ligesom vi prøvede en benzinmotor på 100 hk.
Dieselmotorerne er fra Renault – og især den 116 hk motor er smidig – og trækker i sjette gear fra 50 km/t. 95 hk bilen skal i fjerde gear for at have trækkraft fra 50 km/t. Det giver mere afslappet kørsel i den store udgave i bytrafik.
I forhold til Kangoo har Citan en anden front, andre sæder og helt anderledes instrumentering – plus det særlige MBUX system, så man kan tale med sin Citan – som i andre Mercedes køretøjer.
Med fra begyndelsen
Den første Citan er mere en forklædt Kangoo – fordi man indgik samarbejdet efter lanceringen af Kangoo – nu har Mercedes været med fra begyndelsen – det vil sige med projektstart i begyndelsen af 2016, fortæller Dirk Hipp.
Allerede i slutningen af 2016 var man klar med skala-modeller i ler.
Citan er allerede prissat fra ca. 170- til 197.000 kroner plus moms. For første gang kommer Citan også med el-teknik – i andet kvartal 2022 – men også her har tyskerne fin-tunet den franske teknik.
Citan kommer bl.a. i en el-luksusudgave med tilnavnet EQT.