En stolt tysk bilproducent som Mercedes er ved at vågne op – og så småt ved at køre elektriske varebiler i stilling til kampen om kunderne.

Længe har vi hørt på, at man som Van-kunde end ikke kørte 100 km på en arbejdsdag – og derfor ikke behøvede en særlig lang rækkevidde.

Og det kan være rigtigt nok, når man foretager en undersøgelse sammen med et fint tysk universitet. Men hvad hjælper det, hvis kunderne i stedet for f.eks. vælger en kinesisk varebil, der kører tre gange så langt.

Personbilerne er ok

Fabrikken i Stuttgart har jo allerede bevist, at de med personbiler som den nye EQS kører med en rækkevidde på over 700 km med en fuldt opladet bil.

Med den elektriske EQV luksus-minibus på basis af Vito er vi oppe på 350 km, men den var ikke tiltænkt varebilsmarkedet, mente importøren.

Indtil landets største forhandler (Ejner Hessel) trodsede beskeden og fik den ombygget som van – fordi kunderne efterspurgte den.  Det gjorde de også med den mere skrabede e-Tourer minibus.

Nu er de klar

Kunden har altid ret, siger man jo som bekendt – så nu er tyskerne klar med en ægte, fabriksbygget elektrisk Vito varebil – med en rækkevidde på 253 km – altså mere end dobbelt så langt som tidligere.

Så nu er kunderne måske mere interesserede i en løsning på elvarebiler fra Bayern. Omend at én af Daimler el-varebilerne – eVito – bygges i Vitoria i Spanien.

Kun den store eSprinter bygges i Tyskland – mens den lille eCitan bygges i Frankrig (af Renault.)

Længere end lovet

Vi har prøvet den nye Vito Electric, som designmæssigt stadig er baseret på den dieseldrevne Vito – som jo stadig sælger som varmt brød.

Fordi rækkevidden i el-udgaven, vi prøvede,  tildels er baseret på den måde, som chaufføren kører på – så lagde vi ud med at kunne køre 300 km, da vi hentede bilen til test.

Og fordi vi kørte meget pænt -meget i bykørsel og med meget brug af rekuperation – hvor der er tre indstillinger – så var rækkevidden angivet til 321 km efter en opladning under testen. Officielt er tallet 265 km (WLTP).

Opladning afbrudt

Ydelsen på elmotoren er 86 kW – og den kan lade ved en wallbox med 11 kW velselstrøm eller 80 kW ved en hurtiglader.

Vores ladning blev afbrudt – hvor der manglede 25 pct opladning svarende til ca. 81 km rækkevidde.

Bilen kører som forgængeren stadig ganske støjsvagt – mest med støj fra dæk og vind – men på brosten var der ganske meget resonans og vibration.

500 kg. ballast

Vi læssede 500 kg ballast i bilen i form af sandsække – hvor den max må laste 855 kg – og selv om den blev lidt mere træg i afsættet, så var den fortsat ganske smidig. Og nu med færre vibrationer.

Batteriet er i bunden af bilen, så der er opgivet 61 cm læssehøjde – cirka seks cm højere end dieseludgaven.

Der er otte fastgørelseskroge i varerummet. Testbilen havde én skydedør – og der er forresten kun trinbræt fra siden, men så skal man kun løfte foden 38 cm op til først trin.

Må ikke køre med trailer

Et minus er, at den elektriske Vito ikke må køre med trailer – det skulle ifølge den danske importør ændre sig, når den næste Vito ser dagens lys.

Bilen er ganske kvik ved start, da elbiler jo har et max drejningsmoment fra 0 km/t. Den er derfor meget letkørt – og man er hurtigt dus med bilen. Også fordi der er et 1-trins automatgear.

Bilen har et godt vejgreb – fordi der jo er batterier i bunden, som giver ballast, men med læs mærker man nok mere ujævnheder – uden at det er voldsomt.

Forbedret instrumentering

Testbilen havde tophængslet bagdør, hvor de fleste kunder nok vil bestille med sidehængslede bagdøre. Vi skal også nævne god aflæggeplads ved instrumentbrættet og i dørene.

Det kedelige instrumentbræt og udstyrsniveau er løftet op i den nye Vito Electric – hvor man får en større touchscreen- ganske vist kun syv tommer, men bedre end før, og der var også navigation.

Ligesom man kan få bilen med fabrikkens Mercedes Me connectivity-system, så man faktisk også kan komme til at tale med bilen. Det er dog ekstraudstyr.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt er der sket et stort løft – så bilen har adaptiv fartpilot, så bilen holder afstanden til bilen foran.

Der er også nødbremse, regnsensor, komfort-sæde med armlæn og 3-trins varme, klimaanlæg og multifunktions-læderrat.

Der var tillige 17 tommer alu-fælge, to usb type C stik, LED lygter, LED kørelys og LED lys i varerummet plus parkeringspakke, så bilen altid kan komme ind på en p-plads.

Fakta Mercedes-Benz Vito Electric Lang A2:
Rækkevidde WLTP-snit: 276 km.
Rækkevidde max/test: 321 km.
Forbrug Wh/km: 253.
Forbrugssnit: 99 kWh/100 km
Effekt: 85 kW.
Varerum: 6 kubikmeter.
Varerum-areal: 4,38 kvadratmeter.
Varerumsmål: 2.831 x 1.677 x 1.252 mm
Læssehøjde: 61 cm.
Totalvægt/nyttelast: 3.200/855 kg.
Ballast under test: 500 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Akselafstand: 3.200 mm.
Mål sidedør: 822 x 1.252 mm.
Mål bagdør: 1.391 x 1.261 mm.
Bremser: Vent. skiver for – skiver bag. esc.
Vendediameter: 12,2 m.
Dæk: Continental Contact 200 225/55 R17c.
Garanti fabrik: 2 år
Pris ekskl. moms: 435.806 kr.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk