Det varer generationer før vi vil sige helt farvel til det fossile brændstof – men det vil ske engang, og imens udvikler bilfabrikkerne fremtidens biler med avanceret el- og brændselscelle-teknologi.

Hos Toyota rider man ikke den dag, som man sadler hesten. Faktisk er det 23 år siden, man gik i gang med at udvikle brændselscelle-bilen – bilen, som kommer til salg herhjemme næste sommer.

”Vi begyndte forskningen i 1992. Men omhyggeligt arbejde er ikke nyt for os. Vores Prius hybridbil, som vi lancerede i 1996, gik vi i gang med i 1966 – altså 30 år før lanceringen. For vores FCV model (Fuel Cell Vehicle) – brændselscellebils vedkommende har vi især forsket i at gøre teknikken mulig i en normal størrelse bil, så vi er bl.a. gået fra fire gasflasker til to om end lidt større flasker. Før kunne biler, der kører på brint, kun være i SUV-størrelse,” siger Gerald Kiilmann, der er vicepræsident hos Toyota Motor Europe for forskning og udvikling.

Teknisk avanceret
Danmark bliver i øvrigt et af tre lande, der får glæde af brintbilen først – inklusive 15 fyldestationer. I forvejen har Hyundai et antal brintbiler kørende i forsøg hos Københavns Kommune, men Toyotas brintbil kan købes af alle.

”Vi har vendt og drejer alle komponenter for at nå det resultat, som vi ser i dag. Vi har også gjort elmotoren fortil mindre ved at tilføje boost-converter så vi kan gå fra godt 200 til 650 volt som i Prius. Det har givet god vægtbalance. Vi bruger vandet fra udstødningen (vand er eneste affaldsstof) til at køling af processen. Brændselscelle-bilen er som Prius også en hybridbil,” siger Gerald Kiilmann.

BMW med til næste brintbil
Toyota har selv stået for udviklingen af komponenter – man har ikke ladet udviklingen outsource og dermed risikere fejl udefra. Man arbejder sammen med BMW i dag på motorudvikling (BMW er gode til diesel, Toyota til hybrid og brint)– men samarbejdet vil først ses i næste generation brændselscellebil. Allerede i dag er e bil, der kører på brint ligesom el elbil, når det gælder støjsvaghed, men tankningen med brint varer tre minutter og rækkevidden er som en benzinbil.

”Men vores mål er større. Vi vil se, at brint kan blandes i naturgasnettet med 10 pct. – og trække brinten ud igen andre steder – og køre parallelt med husopvarmning til at sikre optimal energieffektivitet. Vi er nødt til at tænke videre på andre niveauer – ellers kommer vi ingen vegne,” siger Garald Kiilmann.

Samarbejde med Samsung
Hos BMW er brint som drivstof på forskningsplan – så man har kommercielt koncentreret sig om elbiler – og har pæn succes med den første i3 elbil, der fås i ren el og i en range-extender udgave – samt i en sportsvogn kaldet i8 – også med range extender i form af en benzinmotor, der lader batterierne, når det er nødvendigt. BMW har på batterisiden i øvrigt et samarbejde med koreanske Samsung.

”Vi har en range-extender model, så kunder kan vænne sig til elbilen. Vi tror mange kunder vil skifte til eludgaven næste gang. Det handler om at ændre folks vaner. Jeg har haft min i3 med rangeextender i mange måneder og har kun benyttet den fem gange,” siger Dr. Marc Breithecker, projektleder for BMW’s el-bilmodeller.

Han peger på, at 90 pct. af den kørsel, man har til daglig, kan udføres med en elbil – og BMW har desuden den mulighed at leje en konventionel bil ud til elbils-ejeren på favorable vilkår – til ferieturen.

Lad op ved hver lejlighed
”Når man har en elbil, skal man lære at sætte ladestik i bilen hver hver given lejlighed – ved supermarkedet og i lufthavnen, som for Münchens vedkommende har ladestandere tættest på terminalen. I øvrigt arbejder vi tæt samen med myndigheder og private virksomheder samt kolleger i branchen for at opsætte nye hurtigelade-standere. Via vores BMW iNavigation og ConnectedDrive vises på bilens skærm, hvor nærmeste ladestandere er,” siger Dr. Breithecker.

BMW har også i3-biler som delebiler – i alt 1.700 biler i bl.a. San Fransisco, London og München. Det kan også få folk til at prøve en elbil. Det er vigtigt at få interesserede til at prøve elbilen. En elbil er også billigere at køre i end en benzinbil – der er færre sliddele.

Arbejder med app
En i3 kører i øvrigt tæt på 50 km/l.  Og der er otte års garanti på batterierne – eller 100.000 km. Med BMW’s app kan man lynhurtigt kommunikere med bilen og starte opvarmning via ur eller smartphone.  

”Med udviklingen af i3 og i8 havde vi frihed til at designe helt specielle biler – og frihed til at bruge andre materialer så som kulfiber. Men vi arbejder også på vores normale modelrække. Næste år har vi premiere på vores X5 hybrid med plug-in hybrid system, som går meget langt på literen for en så stor bilmodel,” siger Marc Breithecker.

Lad op på 30 minutter
Nogle af de mest dedikerede til elbiler er Renault-Nissan alliancen. De er bl.a. alene med at tilbyde elektriske varebiler, hvis Nissan med deres eNV 200 Van kan tilbyde hurtig-opladning med 80 pct. på 30 minutter, hvor elbiler ellers bruger syv timer eller mere.

Renault Kangoo el-varebilen brød isen for til til varedistribution – og vil få del i Nissans udvikling med først personbiler Leaf og senst med eNV 200 med samme teknologi.

”Vores største opgave med elbilerne er at støtte kunden som en partner – så vedkommende bliver fortrolig med dem.  Bilerne har været i felt-prøve med succes i lange perioder – og den erfaring prøver a dele med kunderne. En million test-kilometer siger dog mere end ord – og 135.000 Leaf-kunder, hvor de fleste vil vælge en Leaf igen, er også med til at understrege, hvor robust bilen er. Man lærer hurtig at køre bil på en anden måde,” siger Guérin-Boutard Philippe, Vicepræsident for Nissan varebiler på verdensplan (Global LCV Business Unit).

En eNV 200 elvarebil rummer 4,2 kvadratmeter varerum – men måske bliver er behov for en større elektrisk varebil. Og så kunne den kommende NV300 måske bruges. Bilen erstatter varebilen Primastar, som blev bygget af partner Renault og General Motors i fællesskab. Men Nissan ønsker sin egen fremtoning/DNA.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk