(VAL DI SANGRO)

I den østitalienske by Atessa i dalen Val di Sangro ligger intet mindre end verdens største varebilsfabrik.

Sevel-Van di Sangro hedder fabrikken, som årligt bygger 300.000 varebiler af mærkerne Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper. Det er Fiats fabrik, men samarbejdet  mellem Fiat og PSA (Peugeot S.A.) har eksisteret i bedste velgående siden 1981.

Området Val di Sangro er for de fleste italienere et rekreationsområde tæt ved Adriaterhavet – men for lokalbefolkningen er det den lokale varebilsfabrik, der er det vigtigste, for cirka 6.600 indbyggere fra lokalområdet har deres arbejde her på fabrikken.

Dertil kommer så cirka 3.500 ansatte hos 100 underleverandører, så 80 pct, af alle involverede i produktionen bor lokalt. De fleste folk, der er tilknyttet fabrikken, har valgt at have afdelinger nær fabrikken, så de kan levere delene just-in-time.  I øvrigt har Honda en stor motorcykelfabrik i nærheden, så transportsektoren er godt repræsenteret i området.

Sevel Syd og Nord
I daglig tale kaldes Fiat fabrikken ofte Sevel Syd – for der er også en Sevel Nord i Nordfranske Valenciennes, hvor PSA bygger Peugeot Expert og Citroën Jumpy – samt Fiat Scudo.

Dog kun et par år endnu – så flytter Fiat og indleder samarbejde med Renault. I stedet for er Toyota allerede kommet ind på Sevel Nord i stedet. Men både Fiat og PSA bedyrer, at samarbejdet på Sevel Syd vil fortsætte.

På det 1,2 mio. store kvadratmeter fabriksområde er der siden begyndelsen bygget 4,8 millioner varebiler. En ny udgave er netop præsenteret – som fortsat vil kunne fås i op mod 1.000 forskellige varianter.

56 af bilerne hedder Fiat
Fiat bygger lidt flere enheder til sig selv end til PSA – nemlig 56 pct. af bilerne. Blandt andet står Fiat for den største markedsandel på 75 pct. i Europa af chassiser til opbygning af autocampere. Herhjemme er Fiat Ducato dog mest kendt for sin brede pallette af varebiler.

Fabrikken i Italien arbejder efter World Class Manufacturing modellen (WCM). Den består af 10 tekniske punkter og 10 medarbejder punkter – inklusive management. Målet er at der ikke skal være fabrikationsfejl fremadrettet, der skal ikke være forsinkelser – og ingen uheld.

Efter indførelsen af WCM er fabrikationsfejlene faldet med 76 pct. De seneste fem år er uheld sænket med 80 pct. Dertil kommer forbedringerne på miljøsiden. Energiforbruget er reduceret med 33 pct., affald med 49 pct., vandforbruget med 39 pct. og CO2 udslip med 41 pct.

Bedre kvalitet og sikkerhed
Man er også i gang med store moderniseringer for at forbedre kvalitet og sikkerhed – og har afsat 700 mio. Euro til bl.a. 60 nye svejserobotter og forbedring af 25 lakeringsområder samt indførsel af bedre logistik.

Den nye serie af varebiler er den første nye varebil, som har fået glæde af WCM systemerne – og kvalitetsforbedringerne er da også åbenlyse – ikke mindst efter en køretur.

Motorerne i bilerne er endnu på Euro 5 miljøstadiet, men i 2016 skal man være klar med at opfylde Euro 6 kravene. PSA findes selv en løsning på Euro 6 udfordringen, men Fiat har allerede deres Euro 6 motorer klar.

Helt nye udgaver på vej
Endda én motor, der kører med SCR-efterbehandlingssystem af udstødningsgasser (står for Selective catalytic reduction) til de tungere udgaver – og én med EGR-løsning (exhaust gas recirculation) beregnet for de lettere udgaver af bilen.  

Ducato kommer inden længe med en helt ny el-udgave og en hybridudgave samt en naturgasudgave. De to første er udviklet sammen med det franske firma Gruau. Der benyttes såkaldte LEP batterier, som skulle være mere avancerede end litium-ion batterier – og det giver en rækkevidde op mod 150 km og en topfart på 90 km/t.

Når Euro 6 reglerne træder i kraft vil Fiat også gå fra 3-liters motorer til 2,3 liters motorer men stadig med mange hestekræfter og højt moment – på 180 hk og 400 Nm. Alle motorer kommer fra FPT, Fiat Power Train.

Fakta Sevel Syd:

Fabrik: Produktion af varebiler siden 1981.

Navn: Sevel-Val di Sangro.

By: Atessa, Italien.

Areal: 1,2 mio. kvm.

Biler: Fiat Ducato (56 pct), Peugeot Boxer og Citroën Jumper.

Varianter: 1.000.

Ansatte: Ca. 6.600 personer.

Ansatte hos 100 underleverandører: Ca. 3.500 personer.

Samlet lokal medarbejderstab: 80 pct.

Kapacitet: 300.000 enheder pr. år.

Totalt produceret siden 1981: Ca. 5 mio. enheder.

Antal robotter i dag: 700.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk