Det er fire år siden, at Michelin præsenterede prototypen på det selvlappende ”Selfseal” dæk. Men nu er det færdige dæk en realitet – og VW fabriksmonterer dækket på en række bilmodeller senere i år.
Dækket er lidt af en revolution på dækmarkedet. Hvis man punkterer, kapper dækket sig selv – og man kører videre som inter var hændt.
Michelin Selfseal, som dækket er døbt, har en helt særlig gummiblanding, som automatisk udfylder huller, der opstår ved punkteringer. Dækket er udviklet til personbiler og varevogne.
Undgår farlige situationer
”Mange bilister har en naturlig bekymring for at punktere – ikke mindst fordi en punktering ofte er ensbetydende med et dækskifte på en udsat eller måske decideret farlig placering i vejsiden. Med vores nye selvlappende dæk sørger vi for, at bilisterne har en ting mindre at bekymre sig om i dagligdagen,” siger Peter Qvist, salgschef i Michelin Danmark.
I gennemsnit oplever europæiske bilister en punktering for hver 75.000 kilometers kørsel. Men for bilister i andre dele af verden, hvor vejene har en anden standard end i Europa, sker punkteringer langt hyppigere. I eksempelvis sydøstasiatiske lande kan bilister risikere en punktering for hver 3.000 kilometer bag rattet.
Bedre brændstoføkonomi
Set fra et miljøperspektiv byder Michelin Selfseal også på godt nyt. Dels reducerer dækket behovet for utilsigtede dækskifte, så færre dæk skal produceres og kasseres. Dels overflødiggør det reservedæk og dunkraft, hvilket sænker bilens totalvægt med ca. 30 kilo og dermed også brændstofforbruget.
Og selv om Michelins nye dæk føjer nye egenskaber til det, bilisterne kan forvente af et dæk, har det Michelins kvaliteter i form af høj sikkerhed, længere levetid og god brændstofeffektivitet.
Total Performance
Dermed er udviklingen af dækkets entre på markedet en illustration på Michelins såkaldte ”Total Performance” strategi. Her tilstræber selskabet at udvikle innovative dækteknologier, der kan introduceres, uden at det går ud over Michelin varemærker som høj holdbarhed, sikkert vejgreb på våd vej, god komfort og lav rullemodstand.
Michelin præsenterede første gang sit selvlappende dæk på Challenge Bibendum i 2011 i Berlin. Siden er teknologien blevet videreudviklet og gjort klar til den markedsintroduktion, som sker i år.