Fem procent steg salget af alle biltyper herhjemme i 2014. Personbiler steg med 3,8 pct. – men salget af varebiler steg med hele 18,6 procent. Det er gode tegn for den positive, økonomiske udvikling i erhvervslivet.
Det var især i de sidste fire måneder af 2014, at varebilssalget tordnede frem – og december lå 20 procent over december 2013. For hele året blev salget på 28.473 varebiler – 3.032 biler alene i december.
”Det er dejligt, at varebilssalget fortsætter med at udvikle sig positivt, det er et udtryk for aktivitet i erhvervslivet, om end vi ikke er på niveau med tiden før 2008,” siger adm. direktør Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportører.
Lastbilsalg faldt meget
Salget af lastbiler faldt med 14 procent, men skal ses i forhold til et højt salg i 2013 og er på niveau med salget årene 2011-2012. Samlet set blev 2014 kun to procent under salget i årene 2006-2007.
Indregistreringen af nye lastbiler faldt for hele 2014 med 16 procent i forhold til sidste år og er på niveau med årene 2010-2012, idet 2013 var præget af mange registreringer grundet primært nye Euro 6 EU miljøregler, der trådte i kraft første januar 2014. Alene i december i år var salget omkring det halve af salget i 2013.
Salget af lastbiler er dog betydelig under begyndelsen af 00’erne og udgør knap 60 procent af salget i spidsperioden 2007-2008 og er således fortsat noget lavt.
Største personbilsår til dato
Salget af personbiler blev otte procent bedre end 2013 – og endte på 188.921 biler. Det bedste år for bilbranchen nogensinde. Næsten 7.000 biler bedre end i 2013.
”Danskerne fortsatte tendensen med at købe lidt større biler, således steg salget af mellemklassebiler med knap 27 procent og udgør nu 30 procent af den samlede efterspørgsel. De små biler er dog fortsat de mest solgte, da de udgør 55 procent af salget, om end det er et fald fra sidste år på 6,3 procent. Salget af de større biler steg ligeledes i andel i 2014. Vi tager det som et udtryk for, at mange danskere reelt har et behov for en bil, der er lidt større, siger adm. Gunni Mikkelsen.
2015 mindre end 2014
Endvidere steg de såkaldte MPV’er, altså store familiebiler, med knap 200 enheder eller 14 procent – mere end markedet generelt. De repræsenterer med ca. 15.000 enheder otte procent af markedet, mens klassen for store biler og luksusbiler steg med ca. 800 biler. De udgør dog fortsat godt to procent af markedet.
De Danske Bilimportører forventer også i 2015 et højt bilsalg dog en anelse under 2014, fortæller Gunni Mikkelsen.
Væksten i salget af nye elbiler har været markant i 2014, næsten en tredobling i forhold til året før – og således det bedste år nogensinde. I perioden 2011-2013 blev der solgt ca. 500 enheder pr. år.
Vi køber flere dyre elbiler
”Det er fint, at der er kommet flere elbiler på markedet, selv om de med et samlet salg på 1.561 enheder fortsat udgør en marginal del af det samlede markedet. Det interessante er, at de mindre og mellemstore elbiler repræsenterer en faldende del (fra 75 til 64 procent), mens danskerne køber flere elbiler i luksus-segmentet (red: Tesla) , der nu udgør 30 procent af elbilerne. De Danske Bilimportører forventer et salg af elbiler på samme niveau i 2015 – et år, hvor biler, der alene kører på el, fortsat er fritaget for registreringsafgift,” siger Gunni Mikkelsen.
De Danske Bilimportører efterspørger dog en ændring af bilafgifterne i Danmark.
”En ændring væk fra beskatning af værdien af bilen og med fokus på bilens tekniske egenskaber i form af dens påvirkning af miljøet samt sikkerheden for alle trafikanter. En sådan ændring vil fremme flere moderne miljørigtige teknologier som hybridbiler, plug-in hybridbiler og biler på natur- og biogas. DBI vil endvidere sikre, at de danske billister i højere grad vil vælge moderne avanceret sikkerhedsudstyr til bilerne – udstyr, der vil være til glæde for alle trafikanter, ikke kun billisterne, og dermed for hele samfundet,” siger Gunni Mikkelsen.
–
Salg af varebiler i 2014 (markedsandel i parentes):
–
Ford Transit 3.304 stk. (15,0 pct.)
VW Transporter 1.729 – (7,9 -)
Mercedes-Benz Sprinter 1.326 – (6,0 -)
Mercedes-Benz Vito 1.099 – (5,0 -)
Renault Trafic 1.089 – (4,9 -)
Opel Vivaro 1.089 – (4,9 -)
Fiat Ducato 898 – (4,1 -)
VW Caddy 860 – (3,9 -)
Iveco Daily 783 – (3,6 -)
Renault Master 742 – (3,4 -)