Otte varebiler dyster om at vinde den prestigefyldte titel ”International Van of the Year” – Årets Varebil i Europa – og vinderen offentliggøres i forbindelse med den store transportmesse IAA i Hannover i slutningen af september.
I år er der ingen outsidere, når 24 jurymedlemmer fra lige så mange europæiske lande skal vælge deres favorit i forbindelse med kåringen af ”Van of the Year 2015”.
I år er der otte kandidater med i dysten – og alle er helt nye biler. Enten med et mindre facelift, men så med nye motorer – eller nyt design og delvist genbrug af teknikken.
To afstemninger
På grund af de mange varebiler i årets felt, er kåringen i år delt op, så der først nomineres fire kandidater (fem ved eventuel stemmelighed) – og derefter stemmes der så ud fra de varebiler, der er nået i finalen.
Med 24 dommere i panelet tegner det til at blive et tæt opløb om finalepladserne.
–
De otte biler i kampen om International Van of the Year 2015 er:
Citroën Jumper, Peugeot Boxer samt Fiat Ducato (stiller op sammen).
Ford Transit Courier.
Ford Transit 2 tons.
Iveco Daily.
Opel Vivaro og Renault Trafic (stiller op sammen).
Opel Movano og Renault Master (stiller op sammen).
Mercedes-Benz Vito.
Nissan eNV 200.
Gennemgang af de otte kandidater:
Trillingerne fra Fiat og Peugeot/Citroën (PSA koncernen):
Bilerne bygges af Fiat i det østlige Italien på samme fabrik i Val di Sangro. Designet er ens og interiøret er ens, mens PSA bilerne har deres Ford udviklede dieselmotorer og Fiat deres egne motorer. Fiat har desuden udviklet deres 2,3 liter motor til Euro 6 – både med SCR til de tungeste modeller og uden SCR til de letteste modeller.
Ford Transit Courier:
Courier er en helt nyudviklet mini-varebil, der bygger på Fiesta og B-Max med masser af praktiske indretninger – ligesom i en større varebil. Motorerne tæller foruden to dieselmotorer også Fords prisbelønnede EcoBoost benzinmotor med tre cylindre.
Ford Transit 2 tons:
Ford Transit 2 tons er den nye topmodel i Fords varebil-program. Større end den gamle Transit, så den kan konkurrere med biler som bl.a. Mercedes-Benz Sprinter. Den nye Transit laster 11 pct. mere end forgængeren – men kører alligevel op til 18,7 km/l i gennemsnit efter officielle ECE tal.
Bilen skal sælges jorden rundt – og USA var det første marked, der fik bilen. Måske derfor designet, der minder om en tidligere amerikansk varebilsudgave. Der er gjort meget ud over komfort og sikkerhed i bilen. Bilen fås både med forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk.
Iveco Daily:
Iveco har helt ændret deres strategi med Daily. Der er faktisk to udgaver nu . idet der er to forhjulsophæng – et til de lettere udgaver og et til de tungere udgaver. Desuden er der gjort meget ud af undervognsgeometrien og mindre overhæng bagude, så bilen er mere letkørt. Den største Daily rummer knap 20 kubikmeter og er dermed klassens største.
Daily fås også i udgaver med f.eks. naturgas/biogas samt i en ny elektrisk udgave i samarbejde med firmaet Fiamm – med større rækkevidde og øget smidighed. Komforten er blevet meget bedre – og den nye instrumentering mere overskuelig. Den helt nye front betyder mindre vindmodstand.
Opel Vivaro og Renault Trafic:
De to fætre fra Opel og Renault – Vivaro og Trafic – har været længe undervejs, men kommer nu med ny teknologi i form af nye 1,6 liters motorer med bl.a. dobbelt turbo, der er mere økonomiske og forberedt for Euro 6.
Bilerne har det mest moderne infotainment udstyr – og der er gjort plads til at sætte sin tablet (iPad) og smartphone fast i særlige holdere.
Bilerne har bedre køreegenskaber end før, men det har kostet i smidighed at gå fra op mod 2,5 liter motor til 1,6 liter. Man skal bruge gearene lidt flittigere – men sådan er det med nye miljøkrav: Downsizing.
Opel Movano og Renault Master:
Her er der ikke gjort så meget ud af karosseriet – bortset fra Renault nye kølergrill. Det mest spændende er de nye 2,3 liters dobbelt turbo motorer, som er bomstærke med fornemt drejningsmoment. Den gamle 150 hk maskine lever dog videre i automatgears-udgaver.
Motorerne på 2,3 liter har mellem 110 og 165 hk – og har lavere brændstofforbrug.
Præstationerne er alligevel bedre end før. De nye biler klarer totalvægte mellem 2,8- og 4,5 tons, og serviceintervallerne er øget til 40.000 km. Bilerne fås med både for- og baghjulstræk. De bygges alle af Renault i Frankrig
Mercedes-Benz Vito:
Mercedes-Benz er i feltet med en spritny Vito model – faktisk gennemgående ny. Foruden 2,1 liter dobbelt turbo motorer fra Mercedes’ egne rækker, er der en lille 1,6’er på 114 hk, som er udviklet af Renault, som tyskerne arbejder sammen med. En smidig motor, som overrasker positivt.
Mercedes Vito fås både med for- og baghjulstræk samt firehjustræk. Man kan også vælger fabrikkens 7 trins automatgearkasse (7G-Tronic), som skifter silkeblødt. Bilerne kan trækker fra 1,5- til 2,5 i trailervægt – mest med firehjulstræk. Sidstnævnte kommer først næste år – ligesom Camper udgaven Marco Polo. Vito laster også op mod 120 kg. mere end forgængeren.
Instrumenteringen er ny – hentet fra Sprinter, men der er ikke plads til at sætte en tablet i en holder. Aflæggepladsen i kabinen er i øvrigt en af bilens svage punkter. Helt i top er derimod sikkerhedssystemerne, som bl.a. omfatter sidevinds-assistent, op til otte airbags, trailer-assist, dæktryksassistent, parc-assist og linjevogter (lane departure warning).
Nissan eNV 200:
Svaret til fremtidens bytransport kunne blive denne Nissan eNV 200, som er en sammensætning af NV 200 varebilen og el-bilen Nissan Leaf. NV 200 er for 30 pct. vedkommende en Leaf, men der er ændret en del på NV 200 for at teknikken kan være der – bl.a. med øget sporvidde fortil. Hele den touch-screen, som er midtpunktet i Leaf, er flyttet over i NV 200.
Da teknologien mest ligger foran, har eNV 200 samme plads til godset som i NV 200 – og selv med fuld last på 770 kg, accelererer den ubesværet op ad stigninger på over 20 procent. Ved lyssignalet går den fra de fleste dieselbiler i optræk – fordi der er moment fra 0 km/t i en elbil. Det gør det nemt at sno sig i bytrafikken.
For virksomheder vil det mest interessante måske være, at den ifølge Nissan er 40 pct. billigere at køre i end en dieselbil – eller op mod 18 kroner for 100 km. Der er også langt færre sliddele i elbilen.