”Ready to Run” hedder en ny funktion i Volvo Trucks ellastbiler. Den skal sikre batteriets ydeevne og lastbilernes rækkevidde, selv når de kører rundt i temperaturer lavere end i en dybfryser.

Den nye funktion forbereder lastbilen til arbejdsdage, hvor det f.eks. er nødvendigt med forvarmning af batterierne.

Men det kan være tilfælde, hvor lastbilen skal køre i varme temperaturer, hvorved man afkøler lastbilens batterier og førerhus.

Alt styres via en app

Den optimale temperatur for batterierne er omkring +25° – og chaufføren kan nemt starte forvarmning eller køling fra en app.

De fleste kender til, at batterier mister strøm i kulde – bl.a. mobiltelefonen – og da Sverige er vant til kulde om vinteren, så var det naturligt for Volvo Trucks at teste de nye el-køretøjer af nord for polarcirklen, hvor fabrikken i forvejen har testfaciliteter – og hvor temperaturen kan lande på under 25 grader.

For Volvo Trucks handler det om, at lastbilerne skal kunne præstere overalt – og kunderne bor og arbejder over hele verden.

Virker upåklageligt

Man vurderer alle de uforudsigelige elementer i naturen – bl.a. forårsager vind kombineret med frost islag på lastbilen.

”Vores test har vist, at det fungerer upåklageligt at betjene vores elektriske lastbiler i disse virkelig kolde omgivelser,” siger Jessica Sandström, SVP Product Management hos Volvo Trucks.

Den komplette ”Ready to Run-funktion” vil være tilgængelig på Volvo FH, FM og FMX Electric, som bruges til regional transport, distribution og anlægsarbejde.

Beskeden andel

El-lastbiler er en vigtig del af løsningen til at reducere CO2-udledningen, men indtil videre udgør de kun en beskeden procentdel af det samlede lastbilmarked. Foreløbig er der blevet leveret et par hundrede tunge elektriske lastbiler til transportører i Europa i år.

“Vi driver forandringen og har en ledende position på det europæiske marked for elektriske lastbiler. Vi har allerede i dag elektriske lastbiler i serieproduktion og leverer til kunder over hele Europa og Nordamerika. Vores mål er, at 50 pct. af vores samlede lastbilsalg skal være elektrisk i 2030,” siger Jessica Sandström.

Fakta om Volvos elektriske lastbiler:
Volvo Trucks har en serie på seks elektriske lastbiler designet til at dække en lang række forskellige transportopgaver. Volvo VNR Electric sælges kun i Nordamerika.
Volvo FH-, FM- og FMX Electric er tunge lastbiler med en samlet vogntogsvægt på 44 tons. Salget er i gang i Europa, og produktionen starter i anden halvdel af 2022.
Serieproduktion i Europa af Volvo FL og FE Electric til bydistribution, renovationskørsel, let anlægstransport og distributionskørsel begyndte i 2019.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk