Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Mens vi venter

Det er tre et halvt år siden, at vi kørte de første prototyper af den elektriske e-Sprinter fra Mercedes-Benz – men langsomt er bilen ved at indfinde sig i trafikken.

Mercedes-Benz Vans CEO Marcus Breitschwerdt har dog allerede løftet sløret for lanceringen af e-Sprinterens forbedrede e-platform i anden halvdel af 2023 – og tillige lanceringen af en helt uafhængigt udviklet e-van-arkitektur “fra midten af årtiet”, som det hedder fra fabrikken.

Mens vi venter på den nye e-Sprinter med længere rækkevidde, har vi kørt den nuværende udgave i København og omegn.

Første test med udfordringer

Siden juni 2018 og testen af prototypen af e-Sprinter i Hamburg fik vi mulighed for at prøve den allerførste e-Sprinter herhjemme for et år siden, men vi måtte opgive at gennemføre testen af tekniske årsager – som bestod i, at bilen jævnligt gik i stå – især ved accelerationer.

Vi har dog aldrig fået forklaret fejlen, men nu har vi så prøvet bilen igen – uden problemer.

143 kilometer rækkevidde

Men den har sine udfordringer som mange andre elbiler – rækkevidden er i underkanten – med mindre den indsættes i et fast kørselsmønster i lokalområdet. Officielt er rækkevidden 143 km/t efter WLTP normen.

Men bilen kan hurtiglades, så man på 25 minutter kan lade fra 10- til 80 procent – med 20 kW opladningseffekt. Det øger fleksibiliteten af bilen med hurtigladning. Med vekselstrøm med 11 kW opladningseffekt fra f.eks. wall-box tager det 10 timer at lade fra 0- til 100 pct.

En længere rækkevidde dukker nok først op med den nye udgave i 2023. Allerede først i 2022 kommer den mindre e-Vito med længere rækkevidde.

Godt regenererings-system

Når det gælder vores test, må vi fremhæve bilens regenerering af strøm – rekuperation – hvor der er fire trin via skiltepladerne bag rattet.

Funktionen virker fint, og faktisk øgede vi på visse strækninger bilens rækkevidde i forhold til kørte kilometer. Altså ved kørsel i bykørsel og tæt trafik. Forvilder man sig ud på motorvejen, går det hurtigt med at bruge strøm.

Længere end lovet

Vi kørte bilen fra vi hentede den fuldt opladet, og til det var nødvendigt at lade den op igen. Det skete med 14 pct. strøm tilbage – eller 19 km. Man skal have is i maven for at køre den helt ned.

Forbruget ifølge computeren var 34 kWh på 100 km.

På instrumentbrættets skærm kan man se tilbageværende rækkevidde, regenereringsniveau, køreprogram, batteriets opladestatus og effektmåler.

Gode præstationer med læs

Forbruget ændrer sig ikke meget med last – heller ikke præstationerne. Bilen er faktisk ganske kvik – og har jo et moment fra 0 km/t. Den er ikke en racer som mange el-personbiler, men er ikke langsommere end de mindre dieseludgaver. Topfarten er reguleret til 100 km/t.

Komforten er som i andre Sprinterudgaver – og varerummet er lige så stort. For at få plads til batterierne under gulvet, har man hævet frihøjden en anelse, så der trods alt bliver lidt højere op til varerummet.

Der er ikke trinbræt ved skydedøren, men der er dog trinbræt bagtil – og i øvrigt 10 fastgørelseskroge. Læssehøjden målte vi til 59 cm.

Gammelt og nyt mødes

Der er elektronisk parkeringsbremse, men den slipper ikke ved start. Det skal ske manuelt.

Testbilen havde en meget lille informationsskærm, og man skal vænne sig til at betjene nogle trykknapper ved urene. Det er ikke den mest moderne udformning i forhold til konkurrenterne.

Der er et par fikse detaljer – bl.a. et bakkamera med monitor i det oprindelige bakspejl – og en masse aflæggeplads i hele kabinen. Endda fem kopholdere. Og så er der bluetooth opkobling af telefonen.

Trinløs ryg-indstilling

Vi skal også nævne højdejusterbart førersæde med varme – samt trinløs ryg og justerbart forkant. Men ikke indstillelig lændestøtte. Der er også kun plastrat.

Komforten i en elvarebil er bedre end en i en dieselbil – med nærmest ingen kabinestøj. Dog var der lidt dæk- og vindstøj.

Vinterkørsel tærer mere på batteriet end sommerkørsel – men man kan f.eks. bruge sædevarmen i stedet for varmeapparatet. Man kan også indstille varmen i kabinen under opladning – uden at tage strøm fra batteriet.

Højt sikkerhedsniveau

Som Sprinter-programmet generelt er sikkerhedsniveauet højt – med bl.a. sidevindsassistent, nødbremse i form af aktiv bremseassistent, regnsensor, dæktrykssensorer og klimaanlæg – men ikke adaptiv fartpilot.

Bilen havde desuden blindvinkel-assistent, tågelygter med kurvefunktion, bakkamera med monitor i bakspejl samt sædevarme.

Vi skal også nævne DAB radio, el-drevne og sammenklappelige sidespejle samt sidemarkeringslygter.

Fakta Mercedes e-Sprinter:
El-motor effekt: 116 hk (85 kW).
Moment: 300 Nm.
Gearkasse: 1 trins aut.
Forbrug: 386 Wh/km.
Batterikapacitet: 55 kWh.
Rækkevidde WLTP: 143 km.
Topfart: 100 km/t.
Ladetid DC 10-80 pct. med 20 kW opladningseffekt: 25 min.
Ladetid AC 0-100 pct. med 11 kW opladningseffekt: 10 timer.
Totalvægt: 3.500 kg.
Nyttelast: 849 kg.
Læssehøjde: 590 mm.
Dæk: Continental Conti Van Contact 225/75 R16c.
Integreret servicepakke: 4 år.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris e-Sprinter fra ekskl. moms: 415.000 kr.
Pris testbil uden udstyr ekskl. moms: 479.000 kr.
Pris testbil med udstyr ekskl. moms: 513.308 kr.