Mange års udvikling af britteknologi hos Opel bærer nu for alvor frugt. Vivaro-e brintudgaven fra den yske bilproducent kommer nu i feltprøve i Tyskland hos den kendte hvidevare-producent Miele.

Det sker nogenlunde samtidig med, at to andre medlemmer af Stellantis-gruppen – Peugeot og Citroën sender deres elektriske udgaver af Expert og Jumpy på feltprøver i Frankrig.

Modellen er udviklet af Opel for Stellantis Group. Det henviser til mere end 20 års erfaring med udvikling af brint brændselscelle køretøjer. Produktionen foregår også på Opel Special Vehicles (OSV) i Rüsselsheim.

Det begyndte med Zafira

Opel udstyrede den første udgave af Opel Zafira med brintbeholdere under gulvet på bilen.

Med i samarbejdet er dog også den Michelin-ejede Symbio koncern, der er eksperter i brint – og som tidligere arbejdede med Renault inden amerikanske Plug Power tog over.

Vivaro-e og dens søstermodeller fra Paris har hybridteknik – bestående af brændselscelle og batteri, og kan tanke 400 kilometers kørsel på tre minutter. Bilen kan fortset laste et tons gods – som dieselmodellen.

Fleksibilitet og rækkevide

“Med den nye Opel Vivaro-e Hydrogen åbner vi det næste kapitel i vores offensiv for bæredygtig mobilitet. Konceptet koncept kombinerer fordelene ved et brintbrændselscelle med fleksibiliteten og rækkevidden i bilen,” siger Opels CEO Uwe Hochgeschurtz til tyske medier.

Brintbilen er den ideelle løsning til at køre lange afstande med nulemissioner og transportere større laster – og ikke miste tid til opladning af batterier.

Den eldrevne varevogn er baseret på den allerede tilgængelige batteri-elektriske model Vivatro-e, som blev kåret som “International-Van of the Year 2021”.

Kombineret med Plug-In hybrid

Den nye variant har nu en brint brændselscelle kombineret med plug-in system, så man altid kan toppe rækkevidden op med strøm fra en ladestander – via et 10,5 kWh litium-ion batteri under forsæderne. Dette batteri hjælper også til bedre acceleration og lettere start.

50 kilometer klarer bilen rent batterielektrisk. Den leveres som standard med en trefaset oplader (11 kW). Brændselscellen på 45 kW giver strøm nok til længere ture.

Bilens hybridsystem sikrer, at bremseenergi kan genvindes og oplade batteriet via elmotoren som generator.

Masser af udstyr

Standardfunktionerne omfatter bl.a. 180-graders panorama bakkamera, advarsel om blind vinkel og parkeringspilot for og bag. Aktiv nødbremse fås også – mens det ikke vides, om den fås med adaptiv fartpilot,

Apple CarPlay- og Android Auto-kompatibel Multimedia Navi Pro-infotainment kan betjenes via stemmegenkendelse eller via bilens touchscreen.

Ved hjælp af OpelConnect-appen kan opvarmningen eller kølingen af køretøjet aktiveres under opladningsprocessen. Derudover kan indlæsningstider programmeres via myOpel-appen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk