Det er fortsat en udfordring at skifte dieselvarebilen ud med en elektrisk af slagsen, for rækkevidden er begrænset. Det er stadig som at starte hjemmefra i en normal benzin- eller dieselbil, hvor advarselslampen for tom tank allerede er begyndt at lyse.

Vi har prøvet Nissan eNV 200 – én af de få el-varebiler på markedet, som nu er kommet i handelen. Rækkevidden er maksimalt 170 kilometer lover fabrikken – men ikke på en kold vinterdag.  

Vi kørte bilen over en lille uge – fik den leveret med 70 kilometers rækkevidde ifølge bilens computer og nåede efter tests i København lige hjem efter at have tilbagelagt 40 kilometer ifølge triptælleren.

Med mormorkabel
Jeg ladede op med et såkaldt mormorkabel hjemme i privaten, hvilket i sig selv er irriterende, når der skal gang i kabeltromlen for at nå jordstikket i vaskekælderen på den anden side af huset.

Så viste den fuld ”tank” næste dag – men indikerede kun 100 kilometers kørsel til rådighed. Ikke 170 kilometer. Og efter flere timers kørsel i tæt bykørsel, var den ved at være flad igen senere på dagen – men mere end 60 kilometer blev det ikke til.

Men – der var også varme i rat og sæder hele tiden. Og jeg kørte heller ikke bevidst økonomikørsel. Alt i alt en hård kost for en elbil. Bilen har ikke, som personbilen Leaf, en varmepumpe til at klare opvarmningen – derfor er sædevarmen valgt.

Lynlader er vigtig
Før det bliver interessant med en elbil skal man have en såkaldt wall-box på væggen i firmaet og/eller hjemme, så bilen kan lades nemmere. Og ruten skal planlægges helt præcist – for det er normalt ikke så let at ringe på et sted og låne en stikkontakt. Måske, hvis man er på en opgave i et firma.

Bedst er det at bruge lynlader, som nogle forhandlere har. Så kan man lade bilen 80 procent op på 30 minutter. Med mormorkabel skal man regne med måske 12 timer. Jeg blev også udstyret med et lade-kort til Clever – men det benyttede jeg dog ikke denne gang, men systemet virker godt, har jeg tidligere erfaret med ladning af Kangoo varebilen fra alliancepartner Renault.

Men – kan man lære at køre bilen rigtigt, så får man en særdeles komfortabel bil. Der er ingen støj af betydning –  26 decibel er støjen målt til – og det er som blade, der blæser i vinden. Og så har bilen en forrygende acceleration. Den kommer altid først over krydset. Fint, hvis man skal skifte bane eller hurtigt ud fra en gade. Det gælder også, når man kører med læs – bilen er et lyn.

Bedre udstyret
Den elektriske eNV 200 har bortset fra størrelsen intet med dieseludgaven at gøre. Dieseludgaven er knap så veludstyret – bl.a. fordi el-udgaven kræver flere instrumenter og informationer til brugeren. Bilen har bl.a. en 7-tommer farve-touchscreen

For erhvervslivet vil det mest interessante være, at den er 40 pct. billigere at køre i end en diesel ifølge Nissans tests. Eller 15-18 kroner på 100 kilometer. Så total-omkostningerne (Total Cost of Ownership) er lave, hvilket de fleste fokuserer mest på. Der er langt færre sliddele i en elbil end i en forbrændingsmotor.

Nisssan har brugt teknik fra personbilen Leaf, som med 110.000 eksemplarer har rundet samlet over syv millioner kilometer, og den har ikke givet anledning til problemer. Man har spurgt alle Leaf kunder for eksempel – og 97 pct. af dem vil anbefale bilen til andre, forklarer man hos Nissan.

Testet hos kunder
Dertil kommer så tests i marken hos flådekunder – så som det japanske postvæsen, FedEx, Coca-Cola og British Gas. Sidstnævnte testede 25 biler – og da testforløbet stoppede, bestilte FedEx straks selv 100 e-NV 200 biler. Måske ikke meget for et firma med 13.000 køretøjer i flåden – men en begyndelse.

Under kørslen kan man også tilkoble eco-mode til i stedet for ”D” og spare strøm. Energien samles også op (regenereres), når speederen slippes – og så spares på bremserne. En ”B”-knap sikrer kraftigere regenerering, så man næsten helt kan glemme bremsepedalen. Bruger man også fartpilot’en sparer man ekstra på strømmen.

Affjedringen er ganske komfortabel – men kabinen føles smal. Til gengæld kan den komme rundt næsten alle steder. Ind- og udstigning er også behagelig høj. Aflæggepladsen er god – bl.a. i en stor midterkonsol.

Unik til distribution
Varebilsudgaven er en unik distributionsbil i og omkring byerne. Ikke mindst fordi en hurtig-opladning til 80 pct. kapacitet tager lige så længe som en frokostpause: en halv time.

Op til 170 km er rækkevidden – men kører man topfart på 123 km/t for længe, bliver rækkevidden tæt på halveret. Og dagens kolde klima trækker også ned i rækkevide. Der er dog mulighed for via batteriet at forvarme/køle bilen. Temperaturkontrollen kan fjernbetjenes via PC eller mobiltelefon.

Men en elvarebil bør man lægge faste ruter til – man skal i hvert fald kende hurtig-ladestationernes placering. I dag er der mange tusind ladestationer i Europa – og nye kommer til hver dag. Senest er der kommet nye ladestandere langt motorvejsnettet.

Energiselskabet British Gas kørte i deres testforløb fra London til Glasgow – og det passede med hurtigladere undervejs sammen med helt normale pauser til frokost og kaffestop. Her var turen dog også planlagt.

Øget sporvidde
Nissan eNV 200 kører godt på selv snoede veje. Her hjælper batterivægten også. Jeg skal også nævne den øgede sporvidde på i alt 12 cm ved forakslen, som delvist er hentet fra Leaf. Det kan ses ved de bredere forskærme. Der er også forstærkninger i A-søjlen og i loftet. 30 pct. af bilens komponenter er unikke for e-NV 200. Et stort plus er bilens lille vendediemeter.

eNV 200 har samme forseglede batteripakke som Leaf – med 48 gange fire celler – gemt under varebilens gulv, så varerummet fortsat er på 4,2 kubikmeter som i dieseludgaven. Med plads til to Euro-paller. Der er en skydedør – men man kan få bilen med to skydedøre. Nævnes skal også den lave læssehøjde på 52 cm.

Interiøret er delvist hentet fra Leaf – bl.a. dens touch-screen – og så er automatgear jo standard. Så kommer dens støjsvaghed – og at der ikke er forurening ved bilen – i bymiljøet. Der er forurening ved elværket fordi det ikke er muligt kun at få strøm fra vindmøller.

Nissans målinger siger 40 g CO2 emission i snit pr. kilometer – beregnet fra elværket, hvor de fleste dieselbiler i reglen ligger på mindst det dobbelte. Men det tal forbedres efterhånden som flere vindmølleparker skyder op. Dertil kommer solenergi.

Trailer ikke muligt
Et minus for en del kunder vil måske være, at bilen ikke kan trække en trailer – og så vil de måske vælge dieselbilen alligevel. Men med byernes tiltagende miljøkrav med miljøzoner er bilen jo svaret på kundernes kvaler og dyre adgangsafgifter.

Udstyret omfatter bl.a. – alt efter udstyrsudgave – LED-lys for og bag, regnsensor, Bluetooth, USB tilkobling, bakkamera, side-airbags nøglefri betjening (hvor nøglen kan starte varmer eller køling), sædevarme og opvarmet rat, læderrat, esp sikkerhedssystem, Hill Start Assist (starthjælp på bakker), kopholdere – og en flad bund til optimal køling.

Kabinen i NV 200 er lidt smal i forhold til mange andre mindre varebiler – og der er ikke plads til tre sæder som i mange af konkurrenternes modeller. Aflæggepladsen er tiltrækkelig – men ikke imponerende. Men el-transport i byerne er givet løsningen i de kommende mange år – med de mange restriktioner til kørsel i byerne – og dem kommer der flere af.

Lille forskel
Prisen er 199.900 kroner plus moms for billigste udgave med Comfort udstyr, Comfort Plus koster 205.810 kr., og Premium 219.310 kr. – alle priser plus moms.

Det vil sige kun 20.000 kroner plus moms for at få den top-udstyrede model bl.a. med side-airbags, navigation og læderrat.

En combiudgave får også – med fem pladser plus varerum bagest (eventuelt med blændede bageste sideruder).

Fakta: Nissan eNV 200:
Batteri: Litium ion.

Batteri: 80 kW.

Nominel kapacitet: 24 kWh.

Battericeller: 48×4 (267,5 kg.)

Ladetid 16/32 A (6,6 kW): 8/4 timer.

Husholdning/10 A: Ca. 12 timer.

Kviklader/CHAdeMO (50 kW): 80 pct. på 30 min.

Ydelse: 190 hk (som Leaf).

Moment: 280 Nm fra 0 km/t. (som Leaf).

Topfart: 123 km/t.

Acc. 1-00 km/t: 14 sek.

Fælgstørrelse: 15 tommer.

Rækkevidde: Max. 170 km.

Vendediameter: 11,3 m.

Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.

Servostyring: Elektrisk.

Varerum: 4,2 kubikmeter.

Europaller: 2.

Trailervægt: 0 kg.

Lasteevne (DK): 645 kilo.

Nyttelast/fabrik: 770 kg.

Pris testbil – Comfort Plus: 205.810 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk