Allerede i år vil Renault Trucks være klar med at vise en helt ny elektrisk letvægts lastbil, der er designet til at stå for Last Mile distribution i bycentre.

Den franske producent er gået sammen med logistikselskabet GEODIS for at designe og udvikle køretøjet.

Prototypen er planlagt til levering i slutningen af i år. Den vil blive produceret på Renault Trucks’ fabrik i Blainville-sur-Orne i Frankrig (Normandiet) – den første europæiske fabrik, der har produceret serieproducerede elektriske lastbiler siden 2020.

Skal testes i Paris

Lastbilen vil blive testet i Paris i 2023.

Denne test vil blive efterfulgt af en tilpasningsfase af køretøjet, der inkluderer feedback fra chauffører, der omfatter brugskomfort, praktiske funktioner, opladning osv., og derefter en undersøgelse for at optimere de samlede ejeromkostninger.

Kravene fra bl.a. kommuner om anvendelse af grøn transport i bycentre er med til at skubbe på planerne, som også omfatter emissionslovgivning, begrænset adgang eller udbredelsen af mobilitetsformer (ladcykler, cykler, scootere osv.), der deler det offentlige rum.

Fra 3,1- til 26 tons

Renault Trucks tilbyder i dag elektriske og elektrificerede køretøjer fra 3,1 tone (Master Z.E.) og op til 26 tons (D-Linje). Senere følger de større Renault momdeller.

Renault Trucks var blandt pionererne i Europa, når det gælder elektriske erhvervskøretøjer – og har de seneste ti år arbejdet på at reducere det miljømæssige aftryk i byerne.

GEODIS, hvis ambition er at reducere sine CO2-emissioner med 30 pct. inden 2030, har forpligtet sig til at levere CO2 frie leverancer til 37 byer i Frankrig inden 2023.

Kombinerer know-how

Gennem dette nye samarbejde har Renault Trucks og GEODIS nu valgt at kombinerer deres know-how for at udvikle en helt ny 16-tons elektrisk bylastbil.

Prismæssigt skal den nye lastbil ikke være meget dyrere end en tilsvarende diesellastbil, hvis man ser på totaløkonomisn (Total Cost og Ownership – TCO). Det er en forudsætning for en udbredt anvendelse af alternative drivliner.

Reducere CO2-udledninger

“Den miljømæssige situation kombineret med væksten i internethandel og indførelsen af lav-emissionszoner i de større franske byer betyder, at vi omgående er nødt til markant at reducere og afvikle CO2-udledninger,” siger Marie-Christine Lombard, administrerende direktør for GEODIS.

Sammen med uafhængighed af olie, er det GEODIS’s formål med at danne dette partnerskab med Renault Trucks.

Man ønsker hurtigt at give konkrete løsninger på bæredygtig logistik i byerne, er meldingen fra GEODIS-chefen.

Bedre image for lastbiler

”Vi har bemærket, at lastbilers image er ved at ændre sig; endelig bliver de opfattet som et uundværligt værktøj. Formålet med projektet, hvor Renault Trucks arbejder sammen med GEODIS, er at designe en lastbil, der tilpasses miljøet i trafiktunge områder og endda i fodgængerzoner,” siger Bruno Blind, CEO Renault Trucks.

Takket være det samarbejde, der er udført fra designstadiet og fremefter, vil dette køretøj, der har projektnavnet Oxygen, gøre det muligt at integrere alle krav og funktioner til leverancer i bymidten.
En 12-tons lastbil svarer i øvrigt til flere end tre lette erhvervskøretøjer

Fakta: I de tidlige faser af arbejdet fandt man disse fokusområder:

• Forbedret sikkerhed for chaufføren og omgivelserne takket være et sænket førerhus, der giver chaufføren et fremragende udsyn for optimal beskyttelse af trafikanterne; en stor forrude og flere kameraer i stedet for bakspejle, der giver et 360° udsyn; en sideskydedør på passagersiden, der begrænser dørens åbningsvinkel.

• Større komfort for chaufføren, som vil være i stand til at komme ud af lastbilen i både venstre og højre side. Det bliver lettere at komme ind og ud af lastbilen med en meget lavere adgangshøjde end på en standard varebil.

• Optimal ergonomi og lettere adgang til lastrummet. For at opnå dette er et partnerskab med en opbygger under overvejelse med henblik på at forbedre lastning/losning i bymiljøer.

• Opkoblede værktøjer, der gør det muligt for chauffører at optimere deres leveringsopgaver og deres ruter.

• For at sikre, at dette køretøj passer perfekt ind i bymiljøet og med henblik på at øge både komforten og chaufførens ønsker, har Renault Trucks designere fuldstændig
re-designet både udvendige linjer på lastbilen og interiøret.

Om GEODIS:

GEODIS er en global leverandør af forsyningskæder, der er anerkendt for sit engagement i at hjælpe kunder med at overvinde deres logistiske begrænsninger.

GEODIS’ vækstfokuserede tilbud (Supply Chain Optimering, Fragt, Kontrakter, Logistik, Distribution & Ekspres og Transport), kombineret med virksomhedens rækkevidde takket være et globalt netværk, der spænder over næsten 170 lande, afspejles af dets topplacering: nr. 1 i Frankrig og nr. 7 på verdensplan. I 2021 beskæftigede GEODIS over 46.000 mennesker globalt og genererede €10,9 milliarder i omsætning. www.geodis.com

Om Renault Trucks

Renault Trucks sælger og servicerer sine lastbiler via forhandlernetværk bestående af over 1.500 servicepunkter. Design og produktion af Renault Trucks-køretøjer samt fremstilling af de fleste komponenter udføres i Frankrig France.

Renault Trucks er en del af Volvo-koncernen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer. Koncernen tilbyder også komplette løsninger til finansiering og service.

Volvo-koncernen, der beskæftiger omkring 95.000 mennesker, har produktionsfaciliteter i 19 lande og sælger sine produkter på mere end 190 markeder. I 2021 udgjorde Volvo-koncernens nettoomsætning ca. 372 mia. SEK. (34 mia. EUR). Volvo-koncernen er et aktieselskab med hovedkontor i Göteborg, Sverige. Volvo-aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk