(BARCELONA)

VOTY.dk har som første danske medie prøvekørt den ny elektriske eNV 200. Det skete forleden i et særarrangement for Van of the Year juryen i Europa i forbindelse med lancering af den første produktionsmodel.

Vi kørte bilen på prøvebanen på Nissans fabrik i Barcelona, som skal bygge eNV 200 bilerne til hele verden.

eNV 200 kører virkelig godt – og det er imponerende, hvilken komfort, man har – bl.a. i forhold til dieseludgaven. Fjedrene er ændret til at klare vægten fra batterierne – men det har samtidig betydet bedre køreegenskaber.

Touch-screen fra Leaf
Den lidt sparsommere instrumentering i dieseludgaven er helt ændret – men montering af den touch-screen, man kender fra Leaf-udgaven. Også instrumenthuset er gjort større på grund af de flere instrumenter og informationskilder.

Trækkraften er fornem – og det overraskede mig, at der man selv fuld nyttelast på 770 kg, er rigeligt med overskudskraft til at sætte i gang på en bakke med 24 pct. stigning. Bilens Hill-Start Assist gjorde øvelsen mulig – her holdes bilen i to sekunder, når bremsepedalen slippes.

Det er helt klart, at bilen vil revolutionere elbils-markedet. Foruden som varebil, tilbyder Nissan også bilen som taxi – og der indledes inden længe test i Barcelona og fra næste år i London og senere USA.

Testet i hele Verden
Bilen har været været i field-test hos bl.a. det japanske postvæsen, FedEx og Coca-Cola i USA og i to britiske byer – bl.a. hos kurerselslabet DHL og hos den britiske energikoncern ”British Gas” – og det var resulteret i, at selskabet efterfølgende har købt 100 eNV 200. Også IKEA har testet den nye eNV 200.

”Taxi-markedet er væsentligt – det gerne bedre miljø i byerne, og taxier vil få kunderne i bilerne til at forstå, at elbilen er fantastisk. Det vil igen betyde flere elbil-kunder., sagde Andy Palmer,” vicepresident og udviklingschef hos Nissan med base i Japan, ved præsentationen af bilen.

Promininte gæster
Alle sejl var da også sat til, da Nissan forleden præsenterede den første serie-producerede elektriske varebil eNV 200 i Barcelona. Spaniens industriminister José Manuel Soria og Cataloniens præsident Artur Mas var der blandt andet – og englænderen Andy Palmer – der var chef for Nissans varebiler, da projektet blev sat i søen for et par år siden.

”Det har hele tiden været vores målsætning først at bygge en personbil – nemlig Leaf – og derefter en varebil, eNV 200, som teknisk er meget lig Leaf – med andre ord med gennemprøvede komponenter. Derefter kommer turen til en lille bybil – og siden el elektrisk Infinity-luksusbil,” sagde Andy Palmer ved præsentationen.

Det geniale ved teknologien er, at batterierne kan hurtiglades, så 80 pct. er opladet efter en halv time. Det svarer til en frokostpause – så til bydistribution, som er bilens primære virkeområde, vil man ikke få problemer med rækkevidden.

Bruges en lader i firmaet (wall-box) tager opladningen med 16A udgang ca. otte timer – men fire timer med 32 A udgang.

Nem planlægning i el-varebil
”I en elektrisk varebil kan man langt nemmere planlægge kørslen end i en elektrisk personbil,” sagde Andy Palmer.

Han understregede vigtigheden af, at en el-varebil skal kunne stå distancen præcis som en diesel-varebil. eNV 200 er testet i klimakammer- så den kan klare temperaturer fra plus 50 til minus 40 grader samt ved 95 procent luftfugtighed.

Vi så flere eNV 200 sat på testbænke for at klare dårlige veje og kunne klare at døre åbnes tusindvis af gange uden at gå i stykker. Resultater af test i laboratorier i en måned skal man normalt bruge op mod fire måneder på landeveje for at opnå.

Forseglet batteripakke
eNV 200 har den forseglede batteripakke (48 gange fire celler) gemt under gulvet, så man fortsat har samme 4,3 kubikmeter varerum som i den normale diesel-NV 200 varebil.
eNV 200 er 40 pct. billigere at køre i end en normal NV 200 – cirka 15-18 kroner for at køre 100 km, oplyser Nissan.

Da energien tillige regenereres, når speederen slippes, henter man også power den vej – og man sparer på bremserne samtidig.

Rækkevidden er imponerende 170 kilometer, som er rigeligt for de fleste – men så kommer hurtigladningen oveni. 70 pct. af erhvervskunder i denne type vartebil kører under 100 km. om dagen og 35 pct. aldrig over 120 km. Bilens topfart er 120 km/t – men her vil forbruget være på sit højeste. Accelerationen til 100 km/t er hurtigere end dieseludgaven NV 200.

Fakta – Nissan eNV 200 Van

Rækkevidde: 170 km.
Topfart: 120 km/t.
Batteri: 80 kW.
Opladning: 24 kWh.
Battericeller: 48 x 4.
Ladetid 16/32 A: 8/4 timer
Ladetid hurtiglader: 30 min (80 pct.)
Ydelse: 190 hk (som Leaf)
Moment: 280 Nm fra 0 km/t (som Leaf)
Varerum: 4,2 kubikmeter.
Europaller: 2.
Trailervægt: 0 kg (som Leaf).
Spansk Nissan e-invest i: 750 mio. kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk