Hollandske PostNL er først til at tage den nye, elektriske Renault Master X.E. i brug – og begynder med to biler, der skal køre i hollandske bycentre.

Om Post Norden også vil vælge den nye den elektriske Master Z.E., når den kommer på marked herhjemme sidst på året eller i begyndelsen af næste år, vides ikke.

Men deres hollandske kolleger har i hvert fald netop fået leveret en flåde på to enheder, der bliver til 17 enheder inden årets udgang.

Målet er 25 bycentre

Bilerne skal feltprøves i PostNL’s bestræbelser på af levere CO2-neutrale forsendelser i 25 bycentre allerede i 2025.

Master Z.E. er udviklet af Renaults nye datterselskab PVI, der har udviklet elektriske køretøjer i små serier i mange år – og Master-elbilen er som skræddersyet til ”Last Mile” forsendelser.

Master Z.E. er udstyret med den samme 33 kWh litium-ion batteri som også anvendes i den mindre Kangoo Z.E. Rækkevidden er cirka 130 km – og det svarer ifølge Renault til behovet for distribution i byer. Biles biles op på seks timer med en 7,4 kW oplader. Master Z.E. vil kunne fås i seks udgaver mellem otte og 13 kubikmeter.

Mange elektriske køretøjer

For PostNL handler det om at investere i godt miljø – og ud over brug af elbiler anvender man også solceller på bygninger. Når det gælder køretøjer har man allerede både elbiler, el-cykler og scootere.

”Vi er stolte over at være de første i Europa til at køre i den nye elektriske Renault Master Z.E. – det betyder, at vores forsendelser nu bliver leveret forureningsfrit i bycentrene i byerne Utrecht og Leeuwarden – og andre byer vil følge efter,” siger Liesbeth Kaashoek, forsendelses- og logistikdirektør ved PostNL.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk