(OSLO)

Iveco lancerer nu sin nyeste Stralis-model, der er en entreprenør-lastbil til landevejen og til ”The Last Mile” i terrænet.

Iveco er klar til at indtage det vigtige entreprenør-område med den nye fleksible Stralis X Way, der kører langt de fleste kilometer på landevejen – men også kommer det sidste stykke – helt ud i grusgraven og på byggepladsen.

Last Mile kaldes det ofte, og her har Iveco været savnet af mange entreprenør-vognmænd med forkærlighed for det italienske mærke, der hidtil har været henvist til den mere hard core Trakker off-road model.

Bedre totaløkonomi

En on-road entreprenørbil kører 80 pct. på landevej, 15 pct. i let terræn og kun fem pct. i egentlig off road terræn.

Med X-Way’s lille egenvægt i forhold til Trakker er totaløkonomien væsentlig bedre i X Way, som ikke kører med så kraftige rammer. X Way har også et nyt tandem-system, og der er nu skivebremser på alle aksler.

Samtidig er lastbiler i Norden og især i Danmark køretøjer, der er meget mere fleksible end andre steder i Europa, hvor biler købes mere til specifikke behov.

Stralis og Trakker i én

Men totaløkonomisk har denne bil ikke været optimal, hvis der skulle køres langt på offentlig vej. X Way er nærmest et produkt, der forener den normale Stralis on-road egenskaber med Trakkers off-road egenskaber.

Iveco har endda udviklet tre X Way versioner: ON, ON+ og OFF, der hentyder til, hvor bilen skal anvendes. Det handler bl.a. om frihøjde, tilkørselsvinkler og udrustning.

ON versionen har Stralis lastbilens onroad-egenskaber med let adgang til førerhuset – og den fås nu også i de flerakslede versioner.
OFF versionen giver bedre fremkommelighed i terræn og opfylder kravene til offroad-godkendelse.
ON+ versionen er den mellemliggende version beregnet for kunder, som har brug for en blanding af onroad- og offroad-kørsel.

Blandet test-forløb

Vi kørte X Way i 8x4x4 on-udgave på asfaltveje i ormådet Herstugan udenfor Gardamoen – med passage af byer og kørsel på veje af forskellig kvalitet.

Hovedlandeveje i god stand og biveje i elendig stand – men X Way klarede det hele.
Stralis X-WAY kombinerer sine avancerede on-road-teknologier med chassisrammen fra bl.a. IVECOs terrængående Trakker-køretøj. Men sammenlagt er X Way 400 kg lettere.

Til betonkørsel er udviklet en SL (Super Light version) på 400 hk ved optimering af chassisramme, aksler, fjedre dæk og fælge, med alufælge er egenvægt af chassis 8,85 tons i en 8×4 version.

God overskudskraft

16 trins Hi-Tronix gearkassen fra ZF fungerer upåklageligt. Vi kørte med fuld last – og der var masser af overskudskraft.

For første gang fra Iveco – men kendt fra andre lastbilproducenter – er det nye HI-TRACTION hydrostatiske drev fra Poclain, der giver ekstra hydraulisk forhjulstræk, når der er brug for det, hvilket forbedrer lastbilens fremkommelighed og stabilitet terrænet.

Der er sensorer på baghjulene, der fortæller om hjulspin, men systemet kræver, at man enten har forhåndsaktiveret eller blot trykker på en knap for at aktivere forhjulene.

Op til 22 km/t

Vi taler dog om en funktion, som virker op til max. 22 km/t. Vi prøvede det dog ikke i Oslo, fordi det endnu ikke er introduceret i Danmark. Men det kan bestilles.

X-Way testbilen var udstyret med Ivecos 570 hk Cursor 13 motor.

X-Way har linjevogter (Lane Departure Warning), adaptiv fartpilot (Adaptive Cruise Control) og nødbremse standard – nødbremse fås dog ikke til OFF-versionen. ACC fås nu også i forbindelse med mekanisk affjedring.

Ikke for tøsedrenge

Vi testede også 500 hk Trakker 6×4 udgaven med Cursor 13 motor – med fuld last – en bil, der kan klare det mest utrolige.

Vi har tidligere kørt Trakker på kanten af Etna vulkanen, som er ganske udfordrende, men det klæbrige norske mudder er heller ikke for tøsedrenge.

Men bilens langs- og tværgående differentialespær kobles ind – og så går det let. Trakker er en ægte off road lastbil – kraftig og meget robust. Man forstår, hvorfor det danske forsvar gennem årene har købt så mange af dem.

EuroCargo 4X4

Vi prøvede tillige EuroCargo 4×4 med 250 hk Tector 7 motor og Allison automatgearkasse. Bilen var fuldt lastet – og en så ny udgave, at bilen var lånt på fabrikken i Torino.

Den var også en fin bil i terrænet. Man mærker Ivecos mangeårige erfaring med militærkøretøjer.

De to sidstnævnte kørte vi på en off road bane i en grusgrav – og begge biler klarede som sagt udfordringerne fint. Men der er meget langt op i førerhusene, så et nederste bøjeligt trin vil være en fordel.

Gardermoen og Mont Blanc

Den sidste bil, som vi prøvede, var Daily 4×4 på 5,5 tons med 180 hk maskine – vi prøvede den også i terrænet.

Den boltrer sig som en motocross maskine i det nærmest ufremkommelige pløre, som banen var endt med at blive på grund af ret høje temperaturer, som havde fået sneen til at smelte.

Vi kunne have valgt at ty til bilens ekstra to gearstænger, der spærrer centralt og forhjul – men bilen klarede udfordringerne med spær på bagakslen alene. Da vi tidligere kørte bilen på toppen af Mont Blanc var alle spær sat ind.

Regler for terrænkørsel

Når man kører Daily 4×4 skal man huske de gængse regler fra terrænkørsel – man anvender ikke fodbremse ned ad bakke, men lader motoren og reduktionsgearkassen klare opgaven. Ned i andet gear og lad bilen rulle langsomt ned ad bakken.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk