(LYON)

Iveco Daily Blue Power vandt i aften prisen “Van of the Year” for 2018 med 113 stemmer foran Ford Transit Custom med 79 stemmer – treer blev VW Caddy i gasudgaven TGI.

25 jurymedlemmer i lige så mange europæiske lande har i aften givet prisen Van of the Year 2018 – årets varebil i Europa – til Iveco Daily Blue Power.
Prisen blev overrakt af juryformand Jarlath Sweeney, Irland, til øverste Iveco-chef Pierre Luhutte, ved et arrangement i forbindelse med Solutrans transportmessen i Lyon.

Daily, som blev Van of the Year for 2015, da den kom frem i seneste udgave, vinder for Ivecos indsats for at skabe miljørigtige varebiler.

“Kinder æg”

Blue Power er en slags ”kinder-æg” – hvor man præsenterer tre forskellige løsninger – en 2,3 liter diesel, der opfylder RDE-reglerne (Real Driving Emissions) – som først bliver lovkrav om tre år – en ny 3-liter naturgas/biogas udgave med automatgear samt en forbedret el-udgave på max 5 tons med op til 200 kilometer rækkevidde.

VOTY’s stemmer:

Jeg stemte for Iveco Daily Blue Power med fire af mine 12 stemmer for de tre tekniske udviklinger.

Selv om den er renere end Daily 2,3 I dag, er den syv pct. mere økonomisk. Den kører på rent SCR som de store Iveco lastbiler.

Sikkerhed i fokus

Jeg gav både Ford Transit and MAN TGE tre point. Ford for deres seneste to års udvikling af Transit.

Først med nye og smidige 2-liter motorer, sikkerhedssystemer som Fords personbiler – som dog for det meste er ekstraudstyr i Danmark – samt for automatgear og luftaffjedring. Senest så med nyt design inde og ude. Og så kører den bedre end nogensinde.

Jeg gav også MAN TGE tre point – fordi MAN har gjort nødbremsesystem standard. Vigtigt skridt for forbedret sikkerhed blandt varebiler. I personbiler er det standard selv på små biler. Men varebilskunder bestiller det ikke.

Renault og VW

Endelig gav jeg et point til den eldrevne Renault Kangoo Z.E. 33 og til den gasdrevne VW Caddy TGI.

Caddy TGI 1,4 kører med en 110 hk motor kombineret med en lille benzintank, der fjerner nerverne hvis man kører i i område med få gastank-stationer. Men en gasbil er dyr i Danmark – men den nye model er meget bedre end den gamle 2-liter udgave – med bedre trækkraft.

Renault’en har fået en længere rækkevidde og er således mere praktisk end tidligere – men stadig ret kostbar. Nu kan man også få den som egentlig lad- eller kassebil – i samarbejde med karosseriopbyggere.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk