(LYON)

For anden gang vinder VW Amarok prisen årets pick-up – Pick-up of the Year – denne gang for året 2018. Toer blev Mercedes-Benz X-klasse.

Den imponerende trækkraft, som VW’s nye V6 dieselmotorer lægger for dagen, har været den væsentlige årsag til, at VW Amarok her til aften vandt prisen for årets pick-up 2018 – Pick-up of the Year.

Amarok V6 opnåede 56 point fra den 14 mand store jury fra lige så mange lande. Og rivalen, Mercedes-Benz X-klasse, var tæt på med 50 point på anden pladsen. Toyota Hilux scorede 41 point på tredje-pladsen.

Besværlig afstemning

Prisen blev overrakt af juryformand Jarlath Sweeney til chefen for VW varebiler, Dr. Eckhard Scholz i forbindelse med transportmessen Solutrans i Lyon her til aften.

Afstemningen i år har været besværlig – for to af kandidaterne er en slags ”copy paste” fra seneste vinder, Nissan Navara, for to år siden.

VOTY’s point:

Den ene, Renault Alaskan, gav jeg ét point. Det er rent re-badging, men en vigtig bil for Renault – ikke mindst i tredjelande. Tillige har man ikke tænkt at sælge den i Danmark med det første.

Hård test i Rumænien

Forud for afstemningen prøvede vi alle kandidaterne i Rumænien – dels på dårlig vejbelægning og dels off road.

Mercedes-Benz X-klasse, som også bygges af Nissan, gav jeg fire point. Ikke på grund af stjernen på fronten, men fordi Mercedes har ændret bilen på mange punkter – udover designændringer på front og hæk har man totalt ændret kabinen med andre sæder og nyt instrumentbræt.

Desuden let ændret undervogn med en anden opsætning end Nissan Navara. Men fortsat med uafhængig affjedring. Motorerne er de samme. Men en V6 fra Mercedes er klar til sommer.

Økonomien i Rumænien var blandt de bedste – kun overgået af Renault – og bilen klarede sig ok i terrænet.

Forbedret Toyota Hilux

Jeg gav også fire point til Toyota Hilux, som har fået helt ny undervogn og bedre akselvandring. Bilen var suverænt den bedste i terrænet. På de dårlige veje var den dog ikke så komfortabel som Nissan-kopierne.

Tidligere havde Toyota to motorer at vælge imellem til Hilux – men i dag kun en 150 hk maskine, som savner trækkraft, når man kører med læs.

Men Hilux fås i de dyrere udgave med nødbremsesystem (Toyota Safety Sense) – og også Mercedes X-klasse har nødbremsesystem.

Ikke nødbremsesystem

Amarok har masser af kræfter – men bilen fås ikke med nødbremsesystem på grund af bilens alder som konstruktion. Derfor gav jeg den kun tre point.

Først næste generation vil komme med nødbremsesystem.

Næste år kommer den også med 258 hk – så det er ikke her, der er problemer. Op til 224 hk har den i dag – derfor var det ikke overraskende, at den var den mest tørstige i testen.

Amarok er dog noget af den mest komfortable at køre i – men den har dog ikke uafhængig affjedring som Mercedes og Alaskan, så man mærker ujævnheder, når man kører med tom bil. Men læs både bilen og en trailer op – bilen klarer alle udfordringer.

Det kørte godt i terrænet i Rumænien, men bilen er jo stor, så man måtte arbejde med rattet for at komme gennem udfordringerne.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk