Importøren af Maxus og varebilen BYD – RSA – får nu det tredje kinesiske bilmærke i sin forretning – det sker ved importen af mærket JAC.

Det sker efter fem års forhandlinger med kineserne. JAC var pioner inden for produktion af elektriske biler i Kina allerede i 90’erne.

RSA er en norsk virksomhed, som gennem datterselskabet RSA Danmark i Tranbjerg ved Aarhus sælger de kinesiske biler i Danmark – og man understreger i RSA, at man vil sælge bilerne med traditionelle salgssteder – inklusive service og reservedele.

Besværlige betegnelser

JAC sælger deres biler og varebiler i 130 lande i verden – og nu kommer Danmark, Norge, Sverige, Estland, Letland, Litauen og Island med på listen.

Betegnelserne på bilerne kræver tilvænning. Den første model er den elektriske familie-SUV, JAC e-JS4. Senere kommer der flere spændende elektriske modeller – formentlig også varebiler, som JAC er kendt for andre steder i verden.

JAC er en af de største kinesiske bilproducenter. Og man er Volkswagens partner for elektriske biler i Kina. JAC producerer sine el-biler på samme samlebånd som Volkswagen, og sælges under forskellige mærkevarer på det kinesiske marked.

434 km rækkevidde

JAC har også underskrevet en strategisk samarbejdsaftale med NIO, som netop er lanceret herhjemme – og producerer i dag alle NIO-biler på de samme fabrikker som JAC.

”Vi er glade for endelig at kunne annoncere starten på et spændende samarbejde. Fabrikken er nu klar, og vi har store ambitioner for JAC og deres modeller. Vi er sikre på at dette er starten på noget stort,” siger Country Manager i RSA Danmark, Steffen Vilstrup.

JAC e-JS4 er en mellemstor familie-SUV med 434 km rækkevidde (WLTP kombineret) og 65,7 kWh batteripakke. Tre-faseladning og varmepumpe er standard, og den kommer med fem sæder.

Lige efter Nytår

Bilen har bl.a. en 10,25 tommer touchscreen – plus opvarmede læder-forsæder. Udstyrslisten omfatter også elektrisk panorama soltag, 360 graders kamera og Apple CarPlay/Android Auto.

”Vi forventer at få de første biler til Danmark i starten af 2023. Vi er allerede godt i gang med at opbygge et solidt forhandlernetværk for JAC og afsøger samtidig det danske marked for nye, potentielle forhandlere,” siger Steffen Vilstrup.

Hos RSA Danmark ser man mange bilmærker, som starter op med agentmodeller i stedet for traditionelle forhandlernetværk, men RSA tror, at kunder ønsker lokal tryghed og tilstedeværelse når man køber bil.

Flere modeller på vej

Der er bestilt et stort antal biler, men prisen på JAC e-JS4 i Danmark er ikke offentliggjort endnu.

JAC har en række elektriske modeller på hjemmemarkedet, som dækker de fleste segmenter. De første planlagte modeller udover e-JS4 for JAC i Danmark, er den lille bil e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro.

”JAC er meget vigtig i vores internationale satsning. Vi mener JAC vil passe perfekt ind i vores produktportefølje, som allerede består af elektriske vare- og personbiler,” siger Steffen Vilstrup.

Etableret i 1964

JAC blev etableret i 1964 og producerer både personbiler og kommercielle køretøjer. JAC er en af verdens største producenter af elbiler, og sælger over en halv million køretøjer om året (både elektriske og fossile køretøjer).

Selskabet har gennem årene som nævnt etableret Joint Ventures med store virksomheder som Volkswagen og NIO.

JAC har siden begyndelsen udviklet sig fra alene at være en producent af lastbiler, til at være et stort teknologiselskab som udvikler personbiler, motorer og elektriske drivlinjer.

Fem bilmærker

RSA er importør af fem bilmærker i totalt 12 lande, og har tæt på 250 forhandlere.

Selskabet forventer i år en omsætning på over seks milliarder norske kroner og over 10.000 solgte biler.

RSA har importeret Suzuki til Norge siden 1983, Isuzu pick-up siden 2007, Maxus fra 2019 og BYD siden 2020. RSA er tillige den officielle distributør af JAC i Norden og Baltikum.

RSA stiftet i 1936

Som et privatejet selskab med historie helt tilbage til 1936, har RSA udviklet bilmærker i flere markeder.

RSA står for Rutebileiernes Standardiserings-Aksjeselskab og har hovedkontor i Drammen.

Med samarbejdet mellem RSA og JAC, tager selskabet nu et yderligere skridt ind i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen af den helelektriske serie af nuværende og fremtidige bilmodeller.