Mellem seks og ni måneder. Så længe skal kunder til MAN’s første varebil TGE vente i forhold til søstermodellen VW Crafter, der bygges på samme nye fabrik i Polen.
I begyndelsen af september kan MAN forhandlerne levere den nye varebil – men forhandlerne kan formentlig snart tage imod ordrer fra de kunder, der vil have bilen som de første.
Kunderne kunne allerede tage den nye TGE i øjesyn, da en karavane af de nye 2017 modeller i sidste uge kom forbi importøren i Greve.
Næste gang i Herning
Næste gang, man kan kikke nærmere på den nye varebil bliver på Transport 2017 i Herning til marts. Officiel premiere fejrede TGE modellen på IAA messen i Hannover tidligere på efteråret.
Men ifølge Nicolai Sperling, der er ansvarlig for varebiler hos MAN i Danmark – og som har siddet i en særlig europæisk projektgruppe i et år – så er der allerede stor interesse hos kunderne for den nye MAN TGE – for omkring 30 pct. af vognmandsforretninger med MAN lastbiler har i forvejen varebiler og vil have glæde af ”one-stop-shopping” – samt service ét sted med lang åbningstid.
500 enheder om året på sigt
MAN forhandlerne har ikke så mange lastbiler at kunne sælge i år. Det store salg begynder først i 2018 og for alvor i 2019, hvor målet er cirka 500 enheder – svarende til cirka fem pct. af markedet. TGE fås fra 3-, til 5,5 tons.
Allerede på IAA-messen kunne Nicolai Sperling fortælle til VOTY.dk, at MAN TGE ikke ville blive som mange andre gode varebiler. Bilerne vil bl.a. blive særdeles veludstyrede, når det gælder sikkerhedsudstyr og komfortudstyr.
Hos MAN er vant til at handle med lastbiler, og her mener man, at man har en særlig professionel adgang til markedet for store varebiler.
Anden målgruppe end VW
Modsat søsterselskabet Scania får nu MAN med TGE et helt nyt segment at arbejde i – med en varebil, der produceres af VW fra samme koncern.
Men MAN har langt hen ad vejen en anden målgruppe med TGE end VW har med Crafter – med vognmænd og entreprenører i fokus.
Højt sikkerhedsniveau
Det bliver som med lastbiler meget op til importleddet at skræddersy bilerne til kunderne – og her vil man sørge for samme sikkerhedsniveau som lastbiler med bl.a. nødbremsesystem.
Dertil samme serviceopbakning som lastbilerne med sene åbningstider på værksteder og viden omkring opbygninger og specialløsninger.
Altså en mere professionel Business to Business (B2B) kontakt til kunderne – ligesom med lastbilerne.