Opel-fabrikken har med overgangen til Euro 6 normen, der træder i kraft næste år, totalt renoveret sin store dieselmotor 2,0 CDTI.

På papiret ser ændringerne ikke ud af meget, men alene det, at opgradere til en strengere miljønorm uden at miste præstationer må siges at være noget af en bedrift for Opels ingeniører. For det har de opnået med den nye dieselmotor i en Zafira Flexivan og Insignia – som også kan fås som Van.

Faktisk har bilerne nu flere kræfter, færre emissioner samt støjer mindre end Euro 5 motoren. Ydelsen er hævet fra 163 hk til 170 hk og drejningsmomentet er nu 400 Nm mod tidligere 380 Nm.

Samme forbrug
Brændstofforbruget på Insignia med den nye motor er uændret 23,3 km/l med 170 hk, men både accelerationstiden fra 0-100 km/t og mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t er forbedret. Med den nye motor er accelerationen fra 0-100 km/t  på 9 sekunder rent, hvilket dog kun er et halvt sekunder hurtigere end med den gamle motor.

Brændstofforbruget på Flexivan med den nye motor er på 19,6 km/l i snit og 100 km/t nås på 9,8 sekunder. Accelerationen er den samme som før – med forbruget er øget. Før var forbruget 21,3 km/l.

”Den nye motor i Zafira kan dog komme op på 20,4 km/l med lavfriktionsdæk. At den kører lidt kortere på literen end før skyldes Euro6 normen, der her medfører et lidt højere forbrug, men til gengæld reduceres kvælstofilterne (NOx’erne)  udslippet betydeligt,” fortæller Erik Morsing, pressechef hos Opel Danmark.

Næsten er ny motor
Den nye motor bygger på 2,0 CDTI med 163 hk, men er fornyet på så mange områder at der reelt er tale om en helt ny motor. Topstykket og forbrændingskammeret er nydesignet, en ny balanceaksel enhed er anbragt i bunden af motoren.

Enheden består af to modsat roterende aksler, der udjævner op til 83 procent af egenvibrationerne fra motoren. Nye indsprøjtningsdyser arbejder med et tryk på op til 2000 bar og 10 indsprøjtninger pr. motoromdrejning. I praksis giver det højere ydelse, mindre støj og en roligere motorgang.

En ny turbolader med variabel geometri opbygger trykket 20 procent hurtigere end ved forgængeren. Turboen er i øvrigt vandkølet og udstyret med oliefilter, der sikrer længere holdbarhed til lejerne. Skovlhjulene i turboen er individuelt afbalanceret.

SCR og AdBlue
Af hensyn til Euro 6 bestemmelserne er motoren udstyret med en SCR katalysator (Selective Catalytic Reduction) og en AdBlue tank. Denne teknologi nedbringer kvælstofilterne  til et minimum.

Et par gange om året afhængig af kørselsmønsteret skal AdBlue-tanken fyldes op med nogle liter AdBlue i forbindelse med tankning af bilen (kan i reglen også ske på værkstedet). Teknologien har været kendt i mange til lastbiler, som for de fleste mærkers vedkommende brugte SCR teknologien allerede i Euro 5 udførelse.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk