(GRAZ)
Partner kommer nu i en ny og opdateret udgave, hvor der er lagt vægt på up-to-date infotainment systemer med en syv tommer touch-screen skærm, hvor ens smartphone kan afspejles – en nødvendighed, hvis man vil i tale med unge chaufører.

Det er meldt ud fra både PSA Peugeot-Citroën og deres kommende samarbejdspartner Opel, at en helt ny Berlingo/Partner samt Combo model skulle rulle af samlebåndet i Vigo i Nordvest-Spanien allerede i 2018.

Salget af de to franske modeller går rimeligt med henholdsvis 86 Partner Van og 121 Berlingo City Van i årets første måneder – men den nye udgave, der er herhjemme i næste måned vil nok få salget i vejret.

90 pct. som varebil
Bilerne fås også som personbiler, som for Partner er der tale om under 10 pct. af salget. For Berlingo er der dog tale om en tredjedel af salget. Altså er det varebilerne, der klarer sig bedst.

Men selv om Peugeot ved præsentationen af Partner i Østrig i går brugte mest tid på Tepee personbilsmodellen med den unge familie i centrum – så er den nye informationsteknologi i bilen et vigtigt område for alle kunder – for det er nødvendigt for fabrikkerne at tilbyde for at holde kontakten med de unge familier og unge erhvervschauffører. Bilens nye kommunikations system kan også styres med stemmen.

Men der er også gjort meget for erhvervs-chaufføren. En helt ny frontdesign er meget målrettet erhvervskunder. Man har kopieret en del fra den større Boxer model, hvor kofangeren i dag er tre-delt. Det billiggør skadesreparationer – og totaløkonomien.

Active City Brake
Fronten er 4 mm. længere med den nye kofanger. Under kofangeren er der monteret en plade i grå farve, så man ikke så let ser ridser.

Sikkerhedsmæssigt har bilen esc stabilitetssystem og ABS bremser – og  i november  kommer bilen det  vigtige Active City Brake- et nødbremsesystem, som selv stopper bilen under 30 km/t, hvis chaufføren ikke selv opdager, at bilen foran er stoppet op. I forbindelse med bilens touch screen er der bakkamera og front kamera med p-sensor.

Der er fortsat mulighed for  automatgear, hvor pladsen i forbindelse med tre sæder er mere komfortabel.

Alle med Euro 6 teknik
Både benzin- og dieselmotorer leve op til Euro 6 emissionsreglerne. Dieselmotorer i Euro 6 udførsel kræver brug af tilsætningsstoffet AdBlue – og men er de påfyldningsstudsen til diesel og AdBlue ved siden af hinanden under  samme klap. AdBlue skal påfyldes ved hver 20.000 km.

Næste år kommer den også med 3-cylindret 1,2 liter pure tech benzinmotor med 110 hk. Både 1,6 liter VTi benzinmodellen og alle de nye dieselmotorer har 15 pct. forbedret brændstofforbrug i forhold til forgængeren.

Der er to benzinmotorer på 1,6 liter, der yder 98- og 120 hk – og tre Blue HDI dieselmotorer på 75-, 100- og 120 hk. De to største fås med start/stop system – og den 100 hestes udgave fås også med automatgear. Resten har manuel betjening.Den store motor har 6 trins manuel gearkasse, de øvrige har 5 trins manuel gearkasse. El-modellen med 67 hk har også automatgear.

106 gram CO2/km
Partner Van har nye Euro 6 motorer mellem 75- og 120 hk med Blue-HDI – for 100 hk udgaven med et forbrug på 25 km/l og 106 gram pr. km.
 
Mest miljøvenlig er den 100 hestes dieselmodel med 106 gram CO2-udledning pr. kilometer. Der er otte års garanti eller 100.000 km. i eludgaven.

Vi kørte dels den 120 hestes model og dels el-udgaven. Ingen af bilerne var forsynet med ballast, så en vurdering af trækkraft kan vi ikke give. Uden last kører den 120 hestes ganske hurtigt- og trak i sjette gear fra 1.000 omdrejninger eller 60 km/t. I bykørsel er der dømt femte gear for at overholde fartgrænserne.

God komfort
Men bag rattet sidder man godt – der er god plads til at ryglænet kan vippes lidt baglæns, så kørestillingen bliver god. Gearet er måske kantet at arbejde med. Men komforten er generelt god – om end til den lidt bløde side. Især i hurtige sving mærkes det – til gengæld optager den ujævnheder godt.

Med den nye touch.screen er bilen let og overskuelig at  betjene. Testbilerne havde navigation – men det er ekstraudstyr.

Partner og Berlingo kom frem i 1996. Anden generation kom i 2002 og tredje generation i 2008. Derefter er tvillingerne  moderniseret igen i 2012. Nye motorer kom til i 2011. Bilen vil også fortsat kunne leveres i Electric-udgave med op til 170 km rækkevidde.

To europaller
Partnet Van fås fortsat i to længder med varerum på 3,7 kubikmeter i L1 og 4,1 kubikmeter i L2 udgaven. Varerumslængden er 1.20 meter. Der er plads til to euro-paller på tværs. For  i at få plads til tre personer  i varebilen kræves et fleksibelt  sæde. Der er skydedør i højre side standard.

Sædet kan vippes, så man kan transportere lange genstande (på 4,63 meter i L2) via en lem i adskillelsen – og passagersædets sideflade kan vippes op, så man også kan transportere høje genstande i kabinen.

Endelig kan ryglænet i midtersædet foldes frem og danne et lille skrivebord. Under passagersædet er der et ekstra opbevaringsrum på 7,5 liter.

Der er ingen informationer om priser endnu, men de bliver nok ikke så langt fra det nuværende niveau. I dag koster billigste Partner lige under 100.000 kroner plus moms for en e-HDI med 75 hk.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk