Den nye Ford Ranger pick-up er netop begyndt at blive produceret på Fords sydafrikanske Silverton fabrik ved Pretoria.

Ford lancerer senere i år den nye Ranger herhjemme med en helt ny drivline og forbedret sikkerhed.

Bilen produceres på Fords sydafrikanske Silverton fabrik ved Pretoria, mens de nye motorer produceres på Struandale motorfabrikken i Port Elizabeth.

1,44 mia. kroner

Ford har investeret 1,44 mia. kroner og brugt 18 måneder til at opdatere Silverton fabrikken – og i disse dage begynder den nye Ranger så at rulle af båndet, skriver lokale sydafrikanske medier.

Fabrikken leverer både til hjemmemarkedet og til eksport – bl.a. til Danmark – og den nye model er forbedret på flere punkter.

Vigtigt er forbedret sikkerhed så som Pre-Collission Assist nødbremsesystem og parkerings-assistent, men den nye model har forbedringer på både udstyr og teknik – først og fremmest med en ny drivline, der sikrer ni procent bedre brændstoføkonomi.

Helt ny Bi-turbo motor

Hvor topmodellen tidligere havde en 3,2 liters maskine på 200 hk og 470 hk, er der nu 213 hk og 500 Nm i den nye 2-liters Bi-turbo udgave, som er udstyret med en 10 trins automat-gearkasse.

Indstignings-modellen har en 2-liter motor med enkelt turbo på 179 hk og 420 Nm – og med samme 10 trins automatgearkasse.

At Ford vælger at gå ned i kubik fra 3,2- til 2-liter motor skyldes i al væsentlighed, at den nye motor er mere miljørigtig – og bedre kan opfylde de nye emissionskrav bl.a. i EU.

Raptor udgave lidt senere

Mindre kubik betyder ofte en knap så smidig motor – med knap så flad momentkurve – men det vil vi vende tilbage til, når vi får prøvet nyheden – formentlig en gang i foråret.

Til visse markeder med knap så strenge miljøkrav vil man fortsat tilbage de nuværende 2,2- og 3,2 liters TDCi-motorer og andre gearkasse-optioner.

I andet kvartal indledes så produktionen af super-udgaven til tilnavnet Raptor med ekstraordinært meget udstyr – men også med den nye Bi-turbo motor.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk