Volkswagen har lanceret en ny Touareg med skarpere linjer end tidligere og endnu mere luksusudstyr, men der er masser af trækkraft i firehjulstrækkeren.

Med 600 Nm under hjælmen klarer man de fleste arbejdsopgaver – også når man udnytter de 3,5 tons trailervægt. Faktisk er momentkurven ved de 600 Nm flad som et stueguld fra 2.250- til 3.250 omdrejninger.

Kendt som gulpladebil

Touareg-navnet forpligter, selv om fabrikken for længst har droppet den heftige 5vliters V10 udgave på programmet.

Men selv om vores testbil her kun når 100 km/t på 6,1 sekund mod 5 sekunder rent for V10’eren, så mangler man på intet tidspunkt trækkraft.

Tidligere var Touareg bestseller som gulpladebil, men nye afgiftsregler for over 11 år siden, stoppede dette salg. Men en håndfuld er det blevet til de seneste år – og der er allerede solgt en enkelt Touareg Van i år.

Spar penge som Van

Testbilen med 3-liters V6 TDI-dieselmaskine havde R-Line udstyr, så prisen lander på 662.795 kroner plus moms – men fås fra 564.195 kroner.

På hvide plader ligger vi på en pris for R-Line modellen på cirka 1,1 million kroner, så der er da en del at spare for en driftig entreprenør, der legende let kan trække afsted med trailer og minilæsser.

Man får i hvert fald en komfort i særklasse i forhold til en Amarok pick-up med teknik i samme boldgade. Her mener jeg 4Motion firehjulstræk og 3-liter V6 dieselteknik.

R-Line udstyr til 32.000 kr.

R-Line udstyret koster 32.000 kroner med end Elegance udstyret – og her får man bl.a. skærmforøgere i karosserifarve, forkromede udstødningsrør, el-justerbare sportssæder i læder med memory for tre personer, multifunktionsrat i læder (med varme), alu-lister i kabinen, pianolakerede detaljer, fodplade i stål, læderkabine og sort loftsbeklædning med grå syninger.

Men udstyrslisten er alenlang i det hele taget – selvfølgelig med fuld sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, linjevogter, nødbremsesystem med fodgængerregistrering, 4-zone klimaanlæg, LED lygter for og bag, træthedsregistrering, Blind Spot sensor, skiltegenkendelse og bakkehjælp (autohold).

Udrustet til arbejdsbil

Som chauffør bliver man dog også forkælet med stort glas-panoramatog, der kan åbnes, 15-tommer touchscreen med navigation samt skærm med navigation mellem hovedinstrumenterne.

Dertil skifteplader bag rattet til manuelle gearskift, midterboks/armlæn og et super lydanlæg (ekstra).

Bilen havde ekstra trailerassist i forbindelse med elektrisk svingbart anhængertræk til ca. 15.000 kroner samt bagagemanagement system med forskydeligt fikseringsbånd og fikseringsstænger på skinner til ca. 4.000 kroner.

Kæmpe varerum

Touareg Van rummer imponerende 1.800 liter i varerummet. Som varebil er det også godt med aflæggeplads under gulvet bag – og handskerumslås. Vi skal også nævne to USB-stik og nøglefri start. Der er samtidig fire fastgørelseskroge i varerummet.

Læssehøjden er udvendig 78 cm – og kun tre cm indvendig. Bagklappen opereres automatisk.
Touareg er selvfølgelig en stor og tung SUV, så byder på super komfort og let ind- og udstigning.

Men den krænger naturligvis også en del, hvis man forsøger at køre sporty på de små og snoede sogneveje. Men det er prisen for denne biltype.

Fornem førerkomfort

Men man sidder fornemt bag rattet i komfortsæder med massagefunktion – og kan opnå en perfekt siddestilling – også takket været den store fodplade.

Standard har bilen 18-tommer Concordia alufælge, som var bestykket med Pirelli Scorpion vinterdæk.

Via en drejeknap kan man skifte det særlige luftaffjedring, så den passer til motorvej, bjergkørsel, skovvej, kurverig vej eller snedækket vej – men eller foregår indstilling til terrænkørslen automatisk. Bilen har 8-trins DSG automatgear, som skifter meget blødt.

Noget tørstig

Men en så stor og kraftig bil er noget tørstig. Efter nyeste WLTP brændstofmåling (importørens hjemmeside) kører bilen 11,9 km/l i gennemsnit og udleder 215 g/km CO2.

Men så skal man også køre pænt. Det tal opnår man ikke med fuld last og trailer med gravemaskine.

Volkswagen Touareg er søstermodel til VW-koncernens andre store SUV-modeller: Porsche Cayenne, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus og Audi Q7.

Tekniske data – Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion:
Motor: V6 TDI turbodiesel. 24V.
Miljø: SCR-efterbehandling.
Slagvolumen: 2.967 ccm.
Ydelse: 286 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 600 Nm v. 2.250-3.250 omdr.
Træk: 4×4 – 4Motion.
Gear: 8 trins DSG automatisk.
Topfart: 235 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,1 sek.
Forbrug/snit WLTP: 11,9 km/l
CO2 udledning: 215 g/km.
Dæk: Pirelli Scorpion 235/65 R18.
Affjedring: Uafhængig for og bag (Luftaffjedring/testbil).
Frihøjde: 20 cm.
Bremser: Ventilerede skiver for og bag.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 780/30 mm
Varerum: Ca. 1.800 kg.
Nyttelast: 780 kg.
Køreklar vægt: 2.070 kg.
Trailervægt m/ bremser: 3.500 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil Van ekskl. moms: Fra 662.795 kr.
Touareg 3,0 TDI Van: Fra 564.195kr.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk