Dækfirmaet Bridgestone anbefaler alle chauffører, at de gennemgår bilen med en lommelygte – for de fleste ser ikke bilen i dagslys om vinteren.
Selvom dagen er tiltaget med omkring halvanden time siden vintersolhverv, og man vinder en ekstra halv times dagslys om ugen lige nu, ser de fleste bilister ikke deres biler i dagslys. Dermed overser man nemt skader og slid, der har betydning for sikkerheden.
Hos dækfirmaet Bridgestone mener teknisk chef Jesper Sørensen derfor, at bilister bør tjekke deres køretøj med en lommelygte eller en oplyst garage i brug – for det er vigtigt at se bilen igennem jævnligt.
Han stiller seks tjek-punkter op.
1. Hvordan ser det ud med lyset på bilen ?
Virker alle lys? Tjek dit kørelys, nærlys, fjernlys, bremselys, baklys, tågelys, blinklys og parkeringslys.
Husk også lygteføringen på forlygterne. Høj lygteføring kan genere andre bilister, mens lav lygteføring nedsætter sit udsyn, når man kører i mørke.
2. Hvordan går det med væskebeholdningen ?
• Sprinklervæske – hav altid en ekstra sprinklervæske i bilen, det er håbløst at køre uden i vintervejr, og du bruger mere end, man tror.
• Kølervæske – indikatoren skal stå midt mellem minimum og max.
• Bremsevæske – indikatoren må ikke være på minimum. Gør den det, kan det skyldes utætheder. Få det tjekket på værkstedet.
• Olie – tjek målepinden. Der skal være olie op til max-stregen.
3. Stenslag breder sig, især når temperaturen svinger
Har man fået stenslag, skal man være opmærksom på, at det kan brede sig hurtigt – især når temperaturerne svinger. Sæt rudeplaster eller tape på med det samme.
4. Tjek dækkene grundigt igennem
Hvor gamle er bilens dæk egentlig? Når et dæk er seks år gammelt, holder det ikke til meget mere. Gummiblandingen i dæk hærder med alderen, og det reducerer bilens vejgreb. Undersøg også om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden.
5. Slidte dæk har dårligt vejgreb – og det er ekstra farligt om vinteren
Mål mønsterdybden på bilens dæk et par gange i løbet af vinteren på alle fire dæk. Det gør man med en mønsterdybdemåler. Mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Dæk slides forskelligt alt efter, hvor de sidder. Husk, der må ikke være for stor forskel mellem dækkene. Er forskellen på mere end to millimeter, kan du bytte dem om mellem for- og bagaksel.
6. Dæktrykket falder, når det er koldt
Tjek dæktrykket hver 14. dag. Det har stor betydning for dækkets evne til dels at stå fast, dels i forhold til bremselængden og til dets holdbarhed. Dæktrykket falder hele tiden og endnu mere, når det er koldt. Kontroller dæktrykket, når dækkene er kolde, og hold dem på et dæktryk, der er 0,2 bar mere end det anbefalede dæktryk.
Dækkets mønsterdybden skal mindst være 1,6 millimeter – det svarer til tykkelsen på en tændstik, men Jesper Sørensen anbefaler en mønsterdybde på mindst fire millimeter om vinteren.
”Bremselængden øges betragteligt, når dækket er slidt. Kører man på våd vej med 80 km/t med nye dæk, er bremselængden ca. 26 meter. Er mønsterdybden kun 1,6 millimeter, skal du bruge ca. 40 meter for at bremse. Ved højere hastigheder er forskellen endnu større,” siger Jesper Sørensen.