Hurtig, smidig og lavt støjniveau kendetegner den nye D-line fra Renault Trucks, som vi har prøvet kortvarigt i forbindelse med indledningen til importørens kavalkade med deltagelse af både eksportmodellen T-Line og destributionsmodellen D-Line.

Volvo Truck Center i Aarhus var forleden startstedet for Renault Trucks kavalkaden rundt til landets Renault- og Volvo Truck-centre.

Turen i den nye lette lastbil begyndte hos Volvo i Brabrand og turen gik så rundt i Aarhus og omegn med kuperet terræn – men også med en afstikker på motorvejen. Trods bratte stigninger holdt den de tilladte 50 km/t i sjette gear – trods 1 tons ballast, og jeg kunne endda tale ubesværet med min kollega ved siden af. Bilen trækker i øvrigt på jævn vej i sjette fra 40 km/t eller 1.000 omdrejninger.

Afløser Maxity
Motoren er på to liter og ydelsen på 150 hk og et moment på 350 Nm mellem 1.200 og 2.800 omdrejninger. Gearkassen er 6 trins manuel fra ZF.

D-Line afløser bl.a. Maxity serien – og D-Line bygges fortsat på Nissans fabrik i Avila udenfor Madrid, hvor Nissan netop har lanceret deres NT 500 model, der afløser Atleon modellen. NT 500 og D-Line har flere fælles komponenter.

D-modellen (D står for distribution) kan bestilles nu og fås i efteråret– og kan leveres med totalvægt på 3,5 og 7,5 kg. totalvægt med 150 og henholdsvis 180 hk. 7,5 tons modellen (chassis) har nyttelast på op til 4,5 tons.

Renault lastbiler har med familieskabet til Volvo adgang til hele Volvos store servicenetværk og adgang til samme otte års servicekontrakt.
Konkurrenterne er ifølge importøren bl.a. Iveco Daily, Mercedes Benz Sprinter og Fuso Canter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk