1000 nye job. Sådan vurderer man i Centralforeningen for Autoreparationer i Danmark (CAD), at den hævede reparationsgrænse fra 65 til 75 pct. vil udmønte sig i. Grænsen fortæller, hvornår en bil er totalskadet.

Det er samme grænse som før 2011. Den blev ændret for at få mere salg i nye biler.

“Til gengæld er især de små biler, de fleste køber, meget hurtigt totalskadede med den lave grænse– og det har betydet, at der ikke er nok arbejde for bl.a. pladesmede på autoværkstederne. Det udtalte Lars Larsen, direktør i Fiat forhandlingen Manniche i Brøndby, forleden til VOTY.dk.

Flere nye lærepladser
Ud over de mange nye job skabes der nye lærepladser og et bedre miljø.

CAD har sammen med de øvrige aktører i autobranchen kæmpet hårdt for, især gennem det seneste halve år.

”Lidt skuffende er det dog, at de nye ændringer først træder i kraft i 2014, og løber til og med 2015, så i slutningen af 2015 må vi igen trække i arbejdstøjet og gøre vort til, at ændringen bliver permanent, siger direktør og advokat Erik S. Rasmussen, CAD.

Ønske om endnu højere grænse
I CAD kunne man dog også have ønsket dels en lidt højere grænse – som det var for år tilbage – og dels, at politikerne havde taget hensyn til foreningens ønske om at kunne gøre skaderne op med brugte dele, hvor det kunne være muligt.

I dag skal skaden opgøres med prisen ud fra nye dele, også selv om der efterfølgende anvendes brugte dele. 

Ny registreringsafgift
”I CAD vil vi benytte lejligheden til endnu engang at gøre opmærksom på disse ønsker, når arbejdet med en ny lov om registreringsafgift går i gang, og det er forhåbentligt meget snart. Sammen med vore medlemmer i det sønderjyske, har CAD også gennem længere tid arbejdet for at få afgifterne sænket på de såkaldte magnetvarer, der trækker danskere over grænsen i hobetal for at købe ind – og samtidig få udført service på bilen, siger Erik S. Rasmussen.

Det hjælper af kæmpe for en sag
Man alt i alt mener han, at det har været en god dag for autobranchen.

”Det har det været – ikke mindst fordi der er blevet lyttet til CAD, og udfaldet af disse sager har trods alt vist, at det bestemt nytter at kæmpe for vore autoværksteders mærkesager, siger Erik S. Nielsen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk