Scania har med den nye ”Super” nu introduceret deres forbedrede 13-liters dieselmotor herhjemme med 8-10 pct. brændstofbesparelse.

Den nye Super-serie er faktisk den største produktlancering siden introduktionen af den nye lastbilgeneration i 2016.

Der er tale om en helt ny drivline med motor, gearkasse og bagaksel – med en ny motorplatform, så 13 liter serien fremstår helt ny.

Diesel i mange år frem

Den nye teknik er meget økonomisk – med 5,2 pct. besparelse alene i motoren i forhold til tidligere.

De fleste lastbilsproducenter forsker som Scania i alternative, grønne drivliner så som el og brint – men alle er enige om, at dieselmotoren vil fortsætte mange år frem – ihvertfald, når det gælder langdistance transport.

Vi har prøvet den økonomiske motor i den mindste R420 udgave.

Fra Ishøj til Bårse

Motoren, som allerede har tævet konkurrenterne i tyske brændstoftests, kørte vi på vores faste teststrækning fra Scania i Ishøj til Sydsjælland – nærmere bestemt Bårse runddel – og retur, hvor vi bl.a. kører retur fra Bårse ad den gamle hovedvej 2. I alt 134 km.

Strækningen er ganske kuperet, men testbilen var – udover sving og rundkørsler – kun en enkelt gang ude af øverste 12. gear og nede i 11. gear på strækningen.

Vi havde selv valgt en max fart på 85 km/t.

Letvægter

Vi skal dog ile med at fortælle, at bilens totalvægt kun var på 26,4 tons, så der var jo masser af overskudskraft.

Så derfor var det nok heller ikke underligt, at vi havde kørt med 4,4 km/l, da vi endte vores landevejsstrækning – med mange sving og stoplys – og før vi vendte tilbage til motorvejen ved Rønnede.

Samlet endnu vi lige under 5 km/l. Forbruget endte på 27,5 km/l.

Ned til 500 omdrejninger

Meget af tiden sprang gearet i overdrive – eller i friløb (EcoRoll). Så hvor vi i 12. gear lå på 1.100 omdrejninger, var omdrejningstallet ved overdrive 900 omdrejninger og i friløb 500 omdrejninger. Ofte pressede vi bilen til overdrive, hvor terrænet var fladt.

Motoren er også mere støjsvag, hvilket vi tydeligt fornemmede, da vi kørte i det kuperede terræn på Sydsjælland. Det hele handler om færre omdrejninger – noget som er med til at få mere ro i kabinen på langturen, hvor man jo oftest kører i 12. gear.

Endelig er bilen også lidt mere smidig end tidligere – der er bedre speederrespons.

Fælles Traton motor

Volkswagen Groups lastbilsdivision Traton har både amerikanske Navistar under sig – foruden tyske MAN og svenske Scania, og selv om de er ærkefjerner på eftermarkedet, vil ny teknologi blive brugt overalt.

Derfor er den nye 13 liter ”Super” motor også en teknik, der vil finde vej til de øvrige mærker.

Man vil også fælles udvikle den kommende euro 7 motor, der er et krav fremme i 2027-28.

Stor diesel-besparelse

Vi kørte den nye motor i Sverige tilbage i efteråret 2021, men forsinkelser i levering af bl.a. komponenter har skubbet lanceringen.

De nye motorer sikrer op mod otte procents bedre brændstoføkonomi – hvor de 5,2 pct. kommer fra motoren alene, én procent fra gearkassen og 1,8 pct. fra bagakslen samt andre delkomponenter så som lavere omdrejninger og vægtbesparelser.

Det svarer i alt til 3.000 færre liter diesel om året, hvis man kører 130.000 km.

Første Super i 1961

Super-motorserien er opkaldt efter en række af fortidens lastbiler – begyndende med Scania-Vabis L75 S modellen fra året 1961. S stod for Super Charged – det vil sige turbo.

I Sverige kørte vi sidste år i de nye lastbiler fra morgen til aften – på landevej og på motorvej, i by og på fabrikkens kuperede testbane.

Og vi blev meget overraskede, hvad Scania har fået ud af opdateringerne, som handler om en helt ændret drivline, som man har arbejdet på i et par år.

Ændret lydbillede

For den første er der bedre trækkraft ved lavere omdrejningstal –og motoren går hurtigere i Ecoroll mode.

Der er også et helt ændret og lavere lydbillede, men også en dybere lyd, der kunne minde om V8-lyden. Så der vil være mange chauffører, som kan glæde sig til den nye teknik.

Miljømæssigt kan man med de nye motorer sparer 10 pct. CO2 i forhold til lanceringen af den nye Scania lastbilsgeneration i 2016.

Opnår flere hk

Motorerne har enkelt topstykke med to overliggende knastaksler og Twin SCR indsprøjtning – samt nyt system til indsprøjtning af AdBlue i to tempi.

I de fleste tilfælde har opdateringen betyder flere hk.

Alt sammen giver det lastbilen bedre præstationer, bedre økonomi, 30 pct. øget teknisk livslængde og forbedret serviceinterval.

Vælg gearkasse med omhu

Dertil kommer en ny G25 gearkasse til supplement til den G33 gearkasse, som Scania introducerede i 2020.

Den er fin til vogntogsvægte op til 53 tons – f.eks. eksportbiler – så danske lastbiler med 7-aksel kombinationer og høje vægte bør i stedet være udstyret med Scanias klassiske R885 bagaksel.

Desuden er der nye tanke, som udnytter pladsen i rammen bedre. Udover den nye drivline introducerer Scania også produktopdateringer og services – bl.a. ProCare systemer. Scania ProCare, til kunder, der efterspørger 100 procent planlagt oppetid.

Bæredygtig transport

Det, som Scania nu introducerer, er ikke kun en ny motorplatform, men et stort initiativ for at styrke Scanias position inden for bæredygtig transport i resten af dette årti, hvor alle stadig vil være afhængige af forbrændingsmotorer i det daglige liv.

Det er derfor, at Scanias nye motorplatform er så vigtig, da den vil bidrage til væsentlige reduktioner af CO2-emissionerne.

Alle motorer kan potentielt køre på bæredygtigt HVO-brændstof, og to af dem kan bestilles i versioner til kørsel på FAME biodiesel. Yderligere motorversioner vil følge bl.a. til kørsel på biogas.

Scania Danmark har ordet:

”Scania Super-drivlinen erstatter den tidligere 13-liter og repræsenterer i dag dermed mere end 50 pct. af Scania’s salg i Danmark. Der er til dato solgt 800 Scania Super biler herhjemme, og brændstofresultaterne er på linje med forventningen om typisk otte pct. besparelse. Vi ser således også besparelser på 10 pct. og med dagens brændstofpriser svarer brændstofbesparelsen for en typisk indenrigsbil til den udgift der er forbundet med en merinvestering på over 200.000 kr. Det er rart at se, når teori og praksis passer sammen,” siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark.


Fakta Scania Super 420 hk 4×2:
Motor: 6 cyl – type DC 13.
Slagvolumen: 12,7 liter.
Ydelse: 420 hk (v. 1.800 omdr).
Moment (Nm): 2300 v/900-1.280 omdr.
Kompression: 23:1.
Indsprøjtning: XPI/Common Rail.
Emissionssystem: Scania Twin-SCR og EGR.
AdBlue: Indsprøjtning i to tempi.
Motorbremse: 200 kW/2.400 omdr.
Retarder: R4700D
Opticruise gearkasse: G25 (max 2.500 omdrejninger).
Akselafstand: 3.750 mm.
Foraksel vægt: 8 tons.
Bagaksel udveksling: 2.59.
Affjedring: Fuld luft.
Totalvægt trækker: 18 tons.
Testkøretøj samlet vægt: 26,4 tons.
Dæk: Bridgestone Ecopia H-Steel 002 – 385/55 R22,5/315/70 R22,5.
Bremser: Skivebremser (Meritor), ABS, esc.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, AEB nødbremse.

Fakta – ny CRB motorbremse:
Scania har i forbindelse med Super serien introduceret en ny motorbremse, CRB (Compression Release Brake). Den kan både anvendes alene eller i sammen med Scanias retarder.
Scania tilbød tidligere kun adaptiv fartpilot (ACC), hvis lastbilen havde retarder, men nu kan man også få ACC i forbindelse med motorbremsen. ACC holder automatisk afstanden til den forankørende.
Testbilen, vi prøvede her i Danmark, havde ikke CRB – men traditionel retarder, men vi har prøvet CRB ved introduktionen i Sverige for et år siden – og den fungere fint.
Den nye motorbremse CRB yder 350 kW.
CRB vil i knapt så kuperede områder – bl.a. i Danmark – kunne erstatte den dyrere retarder og fortsat kunne nedsætte farten ned ad bakker – og samtidig spare 110 kg vægt, som retarderen er tungere.

Fakta Scania Super:
Scanias nye drivline har bæredygtighed med op til 8 pct. brændstofbesparelse i fokus.
Investeringen er på mere end 15 mia. danske kroner.
Markante opdateringer på chassis, aksler og tanke for øget modularitet.
Introduktion af Scania ProCare for 100 pct. planlagt oppetid.
Digitale kameraer i stedet for sidespejle.
Yderligere fokus på Scanias videnskabs-baserede klimamål for bedre energieffektivitet, vedvarende brændstoffer og elektrificering.
Teknisk livslængde: Øget med 30 pct.
Virkningsgrad: 50 pct.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk