Af Anders Karlsson og Carsten Teiner

(HOCHGURGL)

Inden længe udvides det nye Mercedes-Benz Sprinter program med en 4×4 udgave, som er udviklet først og fremmest til professionelt brug.

Systemet kaldes 4ETS og findes på andre Mercedes-biler så som ML og GL. Det er integreret bilens adaptive ESP stabilitetsprogram, som virker uanset om man kører 4×2 eller 4×4. Tilkoblingen sker ved tryk på en knap.

Sprinter har tidligere kunnet fås med firehjulstræk, men nu er der kommet ekstra detaljer som reduktionsgear og en regulering ved kørsel ned ad stejle bakker i terrænet.

Præsenteret i Østrig
Den nye off road’er blev præsenteret i Hochgurgl i Østrig, og vores udsendte kollega Andes Karlsson har kun lovord til overs for den avancerede tysker.

”Jeg kan melde om fremragende køreegenskaber i terrænet, godt vejgreb på normale veje – samt stabil og hurtig reaktion på glat underlag,” siger Karlsson fra Østrig.

I Østrig var der både test i høj sne og i mudder – og 3,5 tons varebilen præsterede godt under begge konditioner. I forhold til standard Sprinter er frihøjden fortil 110 mm højere og bag er højdeb øget 80 mm.

Større frihøjde
I terrænet er angrebsvinklen på bakke 28 pct. i stedet for 18 pct. i standardudgaven, rampevinklen er øget fra 17 til 25 pct. og vadedybden er 610 mod normalt 500 mm.

4×4 systemet kan kobles til under 10 km/t – og udvekslingen mellem akslerne er 35:65. Når man trykker på knappen low range sænkes udvekslingen med 42 pct.

Den nye Sprinter blev godt modtaget, da den blev præsenteret i fjor – ikke mindst for dens sikkerhedssystemer. Især Cross Wind Assist systemet, som eliminerer de fleste udfordringer ved pludselig sidevind – et system, som dog endnu ikke er klar, men det skulle det blive i løbet af året.

Sikkerhedssystemer
Til gengæld er der linjevogter (Lane Departure Warning), afstandsregulering (Collission Prevension Assist), Blind Spot Assist (advarer mod trafikanter i de blinde vinkler), samt automatisk op og nedblænding.

I eksempelvis dyb sne kan man slå antispin-systemet ASR fra ved tryk på en knap for bedre vejgreb –  f.eks når man kører med snekæder eller på grusveje. ASR går i indgreb igen mellem 40- og 60 km/t.

Sikkerhedsudstyret omfatter udover ABS, ESP (esc), ASR også EBD bremsedistribution, BAS bremseassistent-system – samt (hvis fabriksmonteret træk) trailerstabilitets-systemet.

Standard med Euro 6
Som den normale Sprinter er Euro 6 motorer standard. Forbruget for 4×4 udgaver er tæt på de samme som 4×2 udgaverne. Eksempelvis kører en 4×2 Sprinter 316 CDI 12 km/l mod 11 km/l i 4×4 udgaven. Motorvalget er for de 4-cylindrede 2,2 liter udgaver 313 CDI med 129 hk og 305 Nm ved 1.200-2.400 omdrejninger samt 316 CDI med 163 hk og 360 Nm ved 1.400-2.400 omdrejninger. Dertil kommer den 6-cylindrede 3-liter udgave 319 CDI med 190 hk og 440 Nm ved 1.600 og 1.800 omdrejninger.

Standard har bilerne 6 trins Eco Gear gearkasse, men kan også bestilles med 5-trins automatgearkasse med converter. Vægten på 4×4 bilerne er 115-135 kg alt efter udgave. Det skyldes at den nye 4ETS system ikke behøver mekanisk differentialespærre. De nye 4×4 udgaver af Sprinter fås fra 3,5- til 5 tons totalvægt.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk