Umiddelbart skulle man tro, at en 1,2 liters benzinmotor med 115 hk var for lidt til en stor bil som Nissans Qashqai, men den gør det udmærket – faktisk solgte netop denne udgave 33 procent af bilmodellen i 2014.

Nu kommer bilen så med automatgear, som mange har efterspurgt – og det vil også betyde, at flere benzinudgaverne vil blive solgt som varebiler. Indtil nu har det kun været den største 130 hk Qashqai, der har kunne fås med automatgear. Billigste DIG-T 115 XTronic står til 165.501 kronr plus moms. Billigste dci 130 med automatgear koster 198.179 kroner – med Visie udstyr.

90 pct. Qashqai Van er diesel
”Indtil har over 90 procent af vores Qashqai Van været dieseludgaver, fordi der er fordele med diesel bl.a. omkring fradrag. Til gengæld har mange bestilt deres varebiler med Tekna topudstyr – men gule plader er jo cirka halv pris,” siger Steffen Nederby Høj, marketingchef hos Nissan i Danmark.

I forbindelse med et pressemøde prøvede vi Qashqai med det nye automatgear til 1,2 liters udgaven, der er på fire cylindre og turbolader. Turen gik fra Østerbro i København til Jægersborg og tilbage via Herlev og Bispebjerg. Altså såvel motorvej, landevej og bykørsel.

Bilen er ikke langsommere end en Qashqai med 110 hestes dieselmotor i optræk – og gearet virker ganske hurtigt, når man træder på speederen. Skiftene er ikke så elastikagtige som CVT gear normalt er. Der er nemlig udviklet et program, så man kan mærke skiftet mellem gearene.

Kun 1 ton på krogen
Bilen har bla. Start/stop system og nøglefri start (vi prøvede en topudstyret Tekna udgave).
Et minus for erhvervsfolk er måske at automatgear-udgaven af 1,2 liters benzinmotoren kun må trække en trailer på 1.000 kg, hvor en dci 130 med samme gear må trække rundt med 1.400 kg. En manuel dci 130 endda op til 1.800 kg.

Men Qashqai er stadig en af de mest populære ombyggede personbiler med 402 solgte enheder i 2014 på en 17. plads. Bestseller i MPV van klassen er VW Touran, som kun solgte fem enheder mere end Qasgqai Van. I samme Van-klasse lå Ford C-Max  tredjebedst med 377 varebiler på en 19. plads. Som nummer 22 som MPV Van lå i fjor Renault Captur med 349 enheder. Bedst sælgende ombyggede personbil er dog VW Golf på en 12. plads med 612 enheder i 2014.

Nissan Nismo som Van
Nissan viste også den nye Euro 6 udgave af Qashqai  med DIG-T 130 hk benzinmotor, der øvrigt trækker en trailer på 1.500 kg. Den er lige så økonomisk som den lille 1,2’er med 17,2 km/l. 95 procent af drejningsmomentet på 240 Nm er klar ved 1.600 omdrejninger.

En bil, som måske kunne blive en mulighed som Van, er den nye Juke Nismo, som på gule plader koster cirka 50.000 kroner mere end Juke med topudstyret Tekna. Måske som konkurrent til Seat Leon FR og VW Scirocco.

Det er standard med sportssæder, alcantara/ruskinds-indtræk og mulighed for både manuel gearkasse og XTronic. 207.734 kroner koster denne 190 hestes mini-racer, der som Van kun fås med forhjulstræk. Teknikken til firehjulstræk betyder, at den ikke kan holde målene til at blive varebil.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk