Til sommer lander den nye Nissan Qashqai crossover-SUV udgave hos forhandlerne i Danmark – dog kunne den danske importør allerede vise en såkaldt før-serie udgave af bilen frem for presse og forhandlere ved et sneak-preview møde i går hos Nissans forhandler på Amager – Autonorden.
En metalblå topudgave med 1,3-liters turbobenzin-maskine med 48V-mild hybrid teknik fra Renault-Nissan alliancen var kommet forbi på en turné i Norden.
Tredje generation
Der er tale om tredje generation af Qashqai. Første generation blev vist på bilmessen i Paris i 2006 som arvtager for Nissan Primera – som første crossover-model overhovedet – og kom herhjem året efter.
Det blev en stor succes overalt – Nissans største nogensinde i Europa. Men den anden udgave i 2013 blev en større succes – fordi biltypen generelt var blevet så populær.
Så vigtig er den nye Qashqai for Nissan, at den nærmest er blevet sit eget brand. Det er den eneste Nissan-model, der i dag ar fået sit navn skevet fuldt ud midt på bagklappen.
Bygges i Storbritannien
Til os centraleuropæere bygges bilen på Sunderland fabrikken ved britiske Newcastle, og med en toldaftale med EU, er der forhåbentlig ikke fare for beskatning, når bilen lander i Danmark til sommer.
Som gulpladebil har den nydt stor succes herhjemme, og pressechef Ann Strøby fra den danske importør tror helt sikkert på et fortsat godt salg som Van.
Dels på grund af den længere akselafstand, der betyder mere plads inden døre.
Større varerum
Varerummet er blevet hele 74 liter større i forhold til den tidligere generation af modellen, hvilket til dels skyldes, at bagagerumsbunden er sænket med 20 mm takket være baghjulsophængets nye konstruktion.
Og bilen er både bredere og længede. Så der er mere plads til godset.
Hvordan trækkraften med læs bliver i de nye modeller ved vi jo ikke endnu, men den nye e-shift automatgearkasse, der afløser den gamle dobbeltkoblings-gearkasse, skulle skifte blødere – især ved igangsætning.
Ingen diesel – mindre trailervægt
Men dieselmotoren er helt væk, og det var den udgave, der blev solgt mest som Van til erhvervslivet.
Dieseludgaven havde op til 2 tons trailervægt – nu kan det maksimalt blive 1,8 tons (i 1,3-liters udgaven). Det er dog 300 kg. mere end i de gamle benzinudgaver.
Så har man brug for to tons trailervægt, må man skifte til storebror X-Trail, der dog er betragteligt dyrere.
3.600 Qashqai på vejene
Med over 3.600 kørende udgaver af Qashqai herhjemme, er der kunder nok at tage af for Nissan – hvis prisen er rigtig.
Men marketingchef Steffen Nederby Høj fra importøren lover, at priserne bliver konkurrencedygtige.
Spørgsmål om CO2-udslip
For Nissan er hele filosofien med den nye motor- og gearkasse-teknologi er bedre brændstoføkonomi og især lavere CO2 udslip, som er et kæmpe konkurrence-parameter.
Qashqai er opbygget med e-drivline. 1,3 liters – Mild Hybrid motorerne med 12 volts litium-ion batteri. De yder 138- og 158 hk. Der er valg imellem for- og firehjulstræk.
Topmodel med 190 hk
Senere – efter seks måneder – kommer bilen i en forhjulstrukket e-power udgave som 1,5-liter benzinmotor fra Nissans top-brand Infinity med en form for rækkevidde-forlænger, hvor benzinmotoren lader batterierne, som sikrer strøm til elmotoren, som driver hjulene – med en ydelse på ialt 190 hk.
Her indgår et 1,5 kWh batteri til forbedring af acceleration og start/stop funktion, som man opnår et konstant drejningsmoment/trækkraft.
Til gengæld er der ikke planlagt en plug-in hybridudgave, som jo er ærgerligt med de nye danske afgiftsregler. For Nissans nye system betyder lavt forbrug, forsikrer Nissan.
Helt nyt grundlag
De første to generationer Qashqai deler platform med SUV-modellen X-Trail – den nye har fået ny og større CMF-C platform, som bl.a. giver den bedre plads i varerummet.
Designet er lagt op ad forgængeren – men med smallere lygter (LED) og længere signatur-kørelys.
Dertil mere strømlinet karosseri og helt nyt hækdesign. Dørene åbner nu 90 grader og letter adgangen.
Kabinen i den nye Nissan Qashqai er helt nydesignet og er stadig meget førervenlig med mange kontakter placeret i rattet i stedet for via bilens touchscreen. Samtidig er kvaliteten løftet.
Stor touchscreen
En ny 12,3 tommer komplet elektronisk TFT-multi-informations-skærm foran chaufføren kan konfigureres til at vise navigation, underholdning, trafik- eller bilinformationer, og det hele styres via en ny berøringsfølsom drejekontakt på rattet.
Den større ni tommer NissanConnect touchscreen i højere opløsning gemmer navigation, underholdning og indstillinger. Et nyt 10,8 tommer head-up-display sikrer, at navigations-, førerassistent- og vejinformationer projiceres op på forruden i chaufførens synsfelt.
Vil man gerne nå at få en diesel-Qashqai fra den gamle generation, kan man nå det endnu. Nissan stopper først produktionen i England i april måned.