(WOLFSBURG/AMSTERDAM)

15 mia. kroner bruger VW i disse år på nye varebilsmodeler og nye fabrikker. Første resultat var den nye Caddy – nu følger den nye Transport og i 2016 følger ny Amarok og ny Crafter. Sidstnævnte skal bygge på en helt ny fabrik i Polen.

Alligevel skal man se godt efter for at se forskellene på den nuværende T5 Transporter – og den nye T6, som vi har været i Amsterdam for at se nærmere på. Men ledelsen understreger, at 60 pct. af bilen er totalt ny.

Van of the Year juryen har ses bilen til et såkaldt ”sneak preview” træf på VW’s hovedsæde i Wolfsburg – men det var uden at vi kunne referere. Det kan først ske nu efter den officielle premiere i Amsterdam.

Tro mod sit DNA
Allerede dengang i Wolfburg spurgte vi ind til, at der ikke skulle ske lidt mere ved designet – men svaret for, at man skal være tro mod sin DNA.

Således er varekassen nærmest uændret (så passer reolerne fra gamle model også). Men linjerne på bilen er ændret og fremstår mere rene og lukkede Fronten er det, man lægger mest mærke til,
Den er blevet noget mere markant – og interiøret er helt nyt med mere aflæggeplads.

Bestil din luksus
Luksusmodellerne så som busudgaver med f.eks. Highline udstyr fås man aluminiums-elementer på dørsider og instrumentbræt. Men meget a det nye topudstyr kan også bestilles til en mere normal kassevogn.

Den helt store årsag til, at varebilsproducenterne alle har nyheder i de seneste år er på grund af de nye miljøregler i Europa. Varebilers motorer skal næste efterår opfylde de såkaldte Euro 6 bestemmelser.

VW’s svar er SCR teknologi med AdBlue urea-tilsætning. Det sænker CO2 tallet noget – men fjerner nærmest NoX udledningen helt. 15 pct. bedre brændstoføkonomi er en mulighed
Så drivlinerne i den nye T6 er ændret. Euro 6 betyder, at motorerne kræver mere luft – derfor er der større luftindtag.

Bedre kvalitet
Selv om en VW Transporter har præsteret noget af den bedste kvalitet i klassen gennem mange år – så er det lykkedes at blive gjort endnu bedre i den nye T6.

Der er nu også indført LED-lys – ikke kun i for- og baglygter, men også i varerummet. Mange af de særlige udstyrsdetaljer er i øvrigt hentet fra VW gruppen store reservedelslager. Bilen er også udviklet efter mange analyser af kundernes behov.

Ny sikkerhed
VW har samtidig opdateret Transporten med mulighed for nyeste sikkerhedssystemer – så som automatisk ”Post Collission System”, afstandsregulering, linjevogter (Lane Departure), dynamisk chassis kontrol, nødbremsesystem så som City Emergency Braking, start/stop-system, airbags en masse, bakkamera, bi-xenon lys, navigation, nye hjul og bedre sæder.

I Amsterdam har vi kun set bilens statisk – en egentlig test må vente til juni måned. Først da kan vi snakke om køreegenskaberne.

VW Nutzfahrzeuge er VW koncernens ”Core Business,” som VW Nutzfahrzeuges teknisk chef Joachim Rothenpieler sagde ved mødet i Wofsburg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk